Přesun od kabelu na internet. Miliony lidí v USA přešli k on-line placené televizi
Lockdowny přiměly většinu diváků k vyzkoušení různých streamingových služeb. Cílený marketing největších streamingových hráčů jim přihrál desítky milionů nových platících diváků, v mnoha případech právě na úkor tradičních pay-tv operátorů.
Americký spotřebitelský trh je tradičně konzervativní, a to platí rovněž o kabelové a satelitní placené televizi. V posledních 8 letech se však začal pozvolný přesun od tradičních operátorů k internetovým platformám. Tento fenomén se původně označoval pojmem „cord-cutting“, tedy že se běžní diváci přesouvali od poměrně drahé kabelové televize k levnějším streamingovým platformám. V posledních dvou letech však tento přesun výrazně akceleruje vzhledem k tomu, že na online trhu začínají dominovat globální videotéky Netflix, Amazon Prime a další. To způsobuje, že velká část diváků mění tradičního pay-tv operátora za jiného poskytovatele obsahu.Jen v posledních dvou letech se tento přesun projevil tak, že tradiční operátoři přišli dohromady o 8-12 milionů abonentů právě na úkor SVOD, tedy placených streamingových služeb. Agentura Leichtman Research Group to tvrdí v analýze, kde srovnává přesun klientů v letech 2020 a 2021, tedy v době, kdy probíhala různá opatření související se zamezením šíření nemoci Covid 19.
Právě tvrdé lockdowny přiměly většinu diváků k vyzkoušení různých streamingových služeb. Cílený marketing největších streamingových hráčů jim přihrál desítky milionů nových platících diváků, v mnoha případech právě na úkor tradičních pay-tv operátorů.
Pokud budou chtít operátoři tomuto trendu čelit, budou muset v nejbližších letech přijít se speciálními programovými balíčky namířenými na různé divácké skupiny. Doba velmi širokých „základních“ programových nabídek zřejmě časem skončí.
Možného odlivu platících diváků směrem k globálním streamingovým službám se obávají i zástupci českých operátorů. Tato hrozba je reálná v případě, pokud by došlo k citelnému omezení možnosti přetáčení reklam. Cena za měsíční základní balíček placené televize je totiž srovnatelná s cenou za Netflix a další streamingové služby. Pro diváka je v nynější online éře velmi jednoduché vyměnit tradičního operátora za Netflix nebo HBO MAX.
V této souvislosti je potřeba připomenout, že u zahraničních služeb funguje přetáčení obsahu bez omezení, a reklama se tam prakticky neobjevuje. Proto je potřeba myslet i na to, aby tuzemské IPTV služby byly vůči nadnárodním streamingovým gigantům konkurenceschopné. Jinak hrozí přesun diváků k nim, což by ve svém důsledku poškodilo nejen operátory, ale i české komerční televize, které inkasují významné měsíční sumy za zpřístupnění svého obsahu v IPTV platformách.
Další informace: Svět streamingu – vysoká cena může být překážkou. Řešením mohou být paradoxně dražší balíčky