Svět streamingu: Vysoká cena může být překážkou. Řešením mohou být paradoxně dražší balíčky
Předplatné streamingových platforem obvykle funguje bez dlouhodobé vázanosti. Službu lze kdykoliv aktivovat nebo deaktivovat bez fyzického technického zásahu. Tento fakt ovšem přináší i přirozenou „přelétavost“ uživatelů, kteří střídají předplatné různých platforem nebo je různě sdílejí, aby nemuseli platit pokaždé plnou cenu.
Sportovní streamingová platforma DAZN se v některých zemích potýká s důsledky poměrně vysoké ceny za streamovaný obsah. Ceny za atraktivní sportovní přenosy v západních zemích jsou přemrštěné nejen pro operátory, ale i pro koncové uživatele. Manažeři placených streamingových platforem se tak poohlíží po dalších možnostech, jak přilákat – a hlavně udržet – své předplatitele. Cena však začíná být překážkou nejen pro platformy se sportovním obsahem, ale i pro tradiční obsahové platformy typu Netflix kvůli tomu, že většina diváků si platí víc než jednu službu.V aktuální fázi se však cena jeví jako problém především pro nadnárodní sportovní platformu DAZN, která působí na všech klíčových trzích západní Evropy, a velmi aktivně se zapojuje do cenových bitev o sportovní práva. Díky tomu získala strategicky výsadní postavení na italském, ale částečně i na německém trhu, kde kontroluje práva k nejatraktivnějším sportovním přenosům.
Vzhledem k astronomickým nákladům na pořízení sportovních práv se však tato platforma potýká i s určitými problémy týkajícími se „loajality“ svých předplatitelů. Předplatné streamingových platforem totiž obvykle funguje bez dlouhodobé vázanosti. Službu lze kdykoliv aktivovat nebo deaktivovat bez fyzického technického zásahu. Tento fakt přináší i přirozenou „přelétavost“ uživatelů, kteří střídají předplatné různých platforem nebo je různě sdílejí, aby nemuseli platit pokaždé plnou cenu.
Výsledkem je, že když máte Netflix, můžete nejatraktivnější nový obsah zhlédnout v průběhu jednoho či dvou měsíců, a následně si můžete dát pauzu. V případě sportovních platforem typu DAZN je však situace přece jen složitější vzhledem k tomu, že sportovní přenos chcete vidět živě.
Cena kolem 8 euro, 10 euro nebo až 15 euro měsíčně za jednu službu se na první pohled nemusí zdát vysoká. Pokud si však platíte tři nebo čtyři různé streamingové platformy, pak už jste nuceni hledat způsoby, jak ušetřit. Nejjednodušší způsob spočívá právě ve střídání různých předplatných v čase.
Sportovní fanoušci tak mohou vynechat především „nudný střed“ sezóny, kdy operátor přichází o část předplatitelů, byť tuto skutečnost obvykle nekomunikuje. Kulminace v počtu předplatných je podle neveřejných odhadů obvykle na začátku sportovní sezóny, a rovněž v měsících, kdy vrcholí vyřazovací boje v evropských fotbalových pohárech.
Aby se provozovatelé lépe vyrovnali s přechodným úbytkem klientů, mohou v dohledné době představit paradoxně i některé dražší balíčky, a tím si vykrýt období, kdy si klienti dávají s předplatným „pauzu“. K podobnému kroku patrně přistoupí platforma DAZN v Itálii a částečně v Německu. Kromě samotného zvýšení ceny předplatného nebo utlumení cenových akcí přistoupí operátor zřejmě k tomu, že zpoplatní použití dalších zařízení.
Původně platforma DAZN umožňovala sledovat streamingový obsah na dvou zařízeních současně. Nyní omezuje tuto možnost pouze na 1 aktivní zařízení v rámci jednoho placeného účtu. Pokud chcete souběžně sledovat více zápasů, budete si muset připlatit. Za těchto okolností bude pro diváky výhodnější konzumovat obsah DAZN přes lineární platformy, především přes satelit u partnerské značky SKY v Německu nebo v Itálii.
Faktor citlivosti na cenu však netrápí jen provozovatele sportovních platforem, ale i těch tradičních obsahových. Lídr globálního trhu Netflix se prostřednictvím marketingových akcí snaží odměňovat věrné klienty tím, že jim garantuje nižší cenu za podmínky, že své předplatné dlouhodobě zachovají. Pokud se rozhodnete jednou předplatné zrušit, příště už jako vracející klient dostanete standardní „pultovou“ cenu a nikoliv uváděcí zvýhodněnou sazbu.
Zvýšená konkurence na globálním trhu však časem přinutí tyto provozovatele k přehodnocení rostoucích cen, jelikož pro velkou část uživatelů je právě cena klíčovým důvodem, proč si své předplatné neponechávají dlouhodobě. Cena kolem 8 euro, 10 euro nebo až 15 euro měsíčně za jednu službu se na první pohled nemusí zdát vysoká. Pokud si však platíte tři nebo čtyři různé streamingové platformy, pak už jste nuceni hledat způsoby, jak ušetřit. A nejjednodušší způsob spočívá právě ve střídání různých předplatných v čase.
Aby se globální provozovatelé lépe vyrovnali s přechodným úbytkem klientů, mohou v dohledné době představit paradoxně i některé dražší balíčky, a tím si vykrýt období, kdy si klienti dávají s předplatným „pauzu“.