Názor: Přetahovaná mezi Primou a pay-tv operátory pokračuje. Určit vítěze si zatím netroufáme
Kdysi se zvyšující cena za šíření komerčních televizí zdůvodňovala právě tím, že divák placené televize může reklamu přetočit. Prima na oplátku tvrdí, že kvůli přetáčení reklam přichází teoreticky až o stovky milionů korun ročně. Zároveň však platí, že průměrný divák si může najít různé jiné cesty jak sledovat preferovaný obsah bez reklam.
Související článek: TV Prima upozorňuje na možnost vypnutí svých kanálů v O2 TV
Dokument: Výzva FTV Prima ke zjednání nápravy ohledně článku na webu TVKOMPAS.cz
Dokument: Odpověď Juraje Koiše na výzvu advokátky společnosti FTV PrimaZástupci placených televizních služeb vyjednávají se skupinou FTV Prima o nových podmínkách prakticky už několik let. Požadavek zamezit šíření reklam je starý už minimálně tři roky, a Prima tím pochopitelně sleduje cíl získat větší prostředky z reklamy. Problém ovšem nastává ve chvíli, pokud chce zároveň zvýšit poplatky za šíření svých programů s tím, že zamezí platícím divákům v možnosti aktivně přetočit reklamy, kterých je ve vysílání Primy velmi velké množství.
Za těchto okolností by bylo pro pay-tv operátory přijatelné, pokud by Prima přistoupila nikoliv ke zvýšení, ale naopak k citelnému snížení celkové ceny za své programy. Konečné podmínky jsou ale tak jako tak výsledkem velmi dlouhých jednání, a je jen na uvážení každé televizní společnosti, jakou cenovou hranici stanoví.
Větší operátoři placené televize mají za těchto okolností jen dvě možnosti – buď podmínky FTV Prima přijmou, a nebo ukončí vzájemnou spolupráci. To by ovšem znamenalo vyřazení všech stanic FTV Prima ze základní nabídky, a mohlo by způsobit odchod klientů od placené televize k neplacené nabídce DVB-T2.
Prima v posledních měsících udělala určité ústupky ve snaze dosáhnout s operátory kompromisu. V bezplatné anténní platformě například snížila rozlišení svých kanálů do standardní kvality. S výjimkou programu CNN Prima News tak už nenabízí své kanály zdarma v HD rozlišení.
Průměrný divák si může najít různé jiné cesty, jak reklamu v televizi obejít. Pořady Primy může stahovat z internetu z „neoficiálních úložišť“, a sledovat úplně bez reklam. Případně si preferované pořady nahraje z antény nebo satelitu, a reklamy si pak přetočí bez zásahu operátora.
Jak se ale ukazuje na situaci kolem O2 TV, ani tento krok nemusí být dostatečný vzhledem k tomu, že především velcí operátoři jsou mnohem citlivější na stále rostoucí cenu za šíření. Není se čemu divit – pokud obsluhujete stovky tisíc domácností, tak každá další koruna poplatku zatíží váš rozpočet několika miliony ročně. Poplatky přitom pravidelně zvyšuje nejenom Prima, ale i Nova, a další televizní skupiny. Komerční televize touto cestou nutí diváky platit za programy, které jsou plné reklamy.
Kdysi se zvyšující cena zdůvodňovala právě tím, že divák placené televize může reklamu přetočit. Ano, z tohoto pohledu jde o velmi přínosnou funkci, která divákovi kompenzuje fakt, že platí i za základní komerční programy.
Prima na oplátku tvrdí, že kvůli přetáčení reklam přichází teoreticky až o stovky milionů korun ročně. Tento argument je však velmi problematický vzhledem k tomu, že průměrný divák si může najít různé jiné cesty, jak reklamu v televizi obejít.
Klidně se může stát, že divák si bude vybrané pořady Primy stahovat bez reklamy z „neoficiálních úložišť“. Případně si preferované pořady nahraje z lineárních platforem – z antény nebo satelitu – a reklamy si pak sám přetočí bez zásahu operátora.
Prima se tak rozhodla vsadit vše na jednu kartu, a přetáčení reklam skutečně od 1. března omezí. Stále je však předčasné tvrdit, zda její kanály budou pokračovat v nabídce O2 TV nebo nikoliv. Momentálně může jít o poslední fázi PR souboje, který má přimět operátora k dohodě. Reálně by však obě strany poměrně dost ztratily, pokud by vzájemnou spolupráci ukončily.
Služba O2 TV si už nemůže dovolit další významné oslabení programové nabídky. A skupina FTV Prima rovněž nemůže dopustit, aby její stanice z O2 TV vypadly. Přišla by totiž odhadem až o 600 tisíc domácností. A to by mohlo znamenat citelné snížení příjmů z reklamy, což je fakt, kterého se manažeři Primy velmi obávají.
Prima se tak rozhodla vsadit vše na jednu kartu, a přetáčení reklam skutečně od 1. března omezí. Momentálně může jít o poslední fázi PR souboje, který má přimět operátora k dohodě. Proto si zatím netroufáme odhadnout, zda Prima v březnu skutečně zmizí z platformy O2 TV nebo nikoliv.