Původní seriály streamingových hráčů nemají moc dlouhý život. Klasická televize jim přeje víc
Průměrná životnost nového seriálu u streamingových platforem je 2-3 sezóny. Pokud ovšem některý ze streamingových gigantů zruší určitý seriál, neznamená to nutně, že by nevěřil v jeho potenciál. Potřebuje jen přilákat další diváky na nový obsah.
Pokud jste fanouškem původního obsahu streamingových platforem, možná jste si všimli, že životní cyklus nových původních seriálů není příliš dlouhý. Ikonická díla Netflixu House of Cards nebo Orange is the New Black mají jenom šest případně sedm řad, přičemž většina seriálů je zrušena po dvou či třech sériích, obzvláště pokud jde o žánr sci-fi nebo sitcom. Pokud tedy máte svůj skutečně oblíbený seriál na Netflixu, Amazon Prime, případně dokonce i na Voyo, můžete počítat s tím, že půjde o relativně krátkou sérii.Naproti tomu, televizní seriály produkované pro tradiční televizi, mnohdy lámou rekordy v počtu vyprodukovaných sérií nebo odvysílaných dílů. Do této kategorie patří například Simpsonovi (33 sezón), jedna z odnoží seriálu Zákon a pořádek (21 sezón) nebo mýdlová opera Tak jde čas (57 sezón). Kdyby tyto série vznikly výhradně pro online televizi, patrně by se už nevysílaly, a streamingová společnost by dlouhodobě žila jen z repríz.
Jenomže co je důvodem pro toto chování? V případě streamingových hráčů za tím může být snaha vybudovat co nejpestřejší knihovnu pořadů za relativně krátkou dobu. Neflix ročně investuje už jednotky miliard dolarů do nového obsahu, a velmi pečlivě zvažuje možné preference svého publika. Za častým rušením mnohdy i úspěšných sérií tak třeba hledat jistou možná až přehnanou „závislost“ na big datech, které má tato služba k dispozici.
Tradiční televize se od virtuálního světa neodlišuje jen „dlouhověkostí“. V podstatě každý seriál, který si vyžaduje patřičné startovní investice, se obvykle dočká alespoň čtyř až šesti sezón.
Na rozdíl od klasické televize, online streamingové platformy mají přístup k velmi podrobným datovým sadám zobrazujícím chování svých konzumentů. Provozovatelé těchto platforem tak mohou poměřovat úspěšnost svých sérií nejen přes celkově zhlédnutý počet minut, ale i přes to, jak často se divák vrátí, aby se na předmětné dílo podíval znovu a znovu. Rovněž důležité je stanovení určité hranice minimální sledovanosti vzhledem k vynaloženým prostředkům. Analytickým kritériím se v online světě meze nekladou. Streamingoví giganti mají přístup k datům, o kterých se může tradičním televizním společnostem jenom zdát.
Navzdory tomu může být pro velkou část diváků přitažlivý i tradiční televizní svět. Budování dlouhodobých seriálů nebo televizních shows čítajících přes 10 sezón je stále důležitou součástí tradiční televize, díky čemuž si známé značky udržují dlouhodobou loajalitu svých diváků. Tradiční televize se však od virtuálního světa neodlišuje jen „dlouhověkostí“. V podstatě každý seriál, který si vyžaduje patřičné startovní investice, se obvykle dočká alespoň čtyř až šesti sezón. To platí nejen o bezplatné televizi, ale i o placených prémiových programech typu HBO nebo Showtime. Výjimkou z tohoto pravidla jsou jen naprosté „propadáky“, kde první díly přilákají naprosto minimální publikum v rámci zkoumané vzorky domácností vybavených peoplemetry.
Na závěr lze dodat ještě jeden odsledovaný fakt, že průměrná životnost nového seriálu u streamingových platforem je 2-3 sezóny. Pokud ovšem některý ze streamingových gigantů zruší určitý seriál, neznamená to nutně, že by nevěřil v jeho potenciál. Klíčovým důvodem je fakt, že potřebuje přilákat další diváky na nový obsah. Streamingoví giganti nemají za cíl tvořit tradice, jde jim jen o nové diváky. V tomto kontextu je nutno vnímat i veškerá programová rozhodnutí.
Televizní seriály produkované pro tradiční televizi, mnohdy lámou rekordy v počtu vyprodukovaných sérií nebo odvysílaných dílů. Do této kategorie patří například Simpsonovi, jedna z odnoží seriálu Zákon a pořádek nebo mýdlová opera Tak jde čas. Kdyby tyto série vznikly výhradně pro online televizi, patrně by se už nevysílaly, a streamingová společnost by dlouhodobě žila jen z repríz.