Lze vysílat atraktivní filmy v televizi v době lockdownu? Ve Francii zřejmě nikoliv
Tradiční vysílatelé ve Francii požadují striktní dodržení stanovených časových odstupů od uvedení filmů v kinech, nehledě na lockdown. V rámci tohoto sporu jde tedy o střet dvou vizí, té konzervativní části televizního trhu s tou pokrokovější.
Francouzský mediální trh je v poslední době pověstný některými poměrně zvláštními spory. Ten dlouhodobější se týká vysílacích práv k tamní fotbalové soutěži Ligue 1, kde držitel 80 procent práv platí za svůj balík nižší cenu než jeho konkurent, který má k dispozici jen zbylých 20 procent zápasů. Další absurdita se týká sporu, který se rozvinul kolem pay tv platformy Canal+, která v době covidového lockdownu uvolnila své placené programy k volnému sledování. To se ovšem nelíbí konkurentům, kteří požadují kompenzace ve výši přibližně 41 milionů euro, tedy zhruba 1 miliardy korun.Důvodem celého sporu je fakt, že Canal+ v době “covidového free okna” uvedl i několik filmů, které koprodukoval. Podle konkurentů však Canal+ nerespektoval časovou posloupnost nasazování filmů do volného vysílání. Tradiční politika nasazování filmů předpokládá, že film se v placené televizi objeví nejdříve 8 měsíců po uvedení v kinech. Pokud chcete film vysílat bezplatně, tedy v rámci volného vysílání, musí uplynout nejméně 22 měsíců od uvedení v kinech. Přesněji od doby, kdy film v kinech navštívilo alespoň 100 tisíc diváků.
Canal+ v době lockdownu uvolnil vysílání svých atraktivních filmových kanálů pro širokou veřejnost formou nekódovaného příjmu. K podobnému volnému vysílání se odhodlaly i platformy Netflix nebo Disney+. V rámci tohoto sporu jde tedy o střet dvou vizí, té konzervativní části televizního trhu s tou pokrokovější. Tradiční vysílatelé ve Francii požadují striktní dodržení stanovených časových odstupů od uvedení filmů v kinech, nehledě na lockdown. Čistě internetové streamingové platformy uvolňují svůj obsah dle libosti.
Tradiční politika nasazování filmů předpokládá, že film se v placené televizi objeví nejdříve 8 měsíců po uvedení v kinech. Pokud chcete film vysílat bezplatně, tedy v rámci volného vysílání, musí uplynout nejméně 22 měsíců od uvedení v kinech.