Co je důvodem vyřazení stanic AMC Networks z nabídky operátora O2 TV? Kde udělala jedna či druhá strana chybu? Jaké kroky budou následovat? Přinášíme podrobnou analýzu končícího vztahu obou těchto společností. Na konci června totiž zmizi divákům O2 TV z nabídky programy Sport1, Sport2, Sport3, AMC Channel, Film+, Spektrum, Spektrum Home, Minimax, JimJam a TV Paprika. Tento krok podle očekávání vzbudil velký ohlas.
Blíží se zásadní změna, která může ovlivnit svět placené televize v ČR – tak zněl titulek prvního exkluzivního článku, který vyšel na TVKOMPAS.cz před necelými třemi lety, v srpnu 2018. Tehdy se vztahoval ke spekulacím ohledně možného vyřazení kanálů společnosti AMC Networks International z nabídky tržně menšího, ovšem velmi významného operátora DIGI Česká republika, dnes operujícího pod názvem Telly. Nyní, po třech letech, bychom mohli použít stejný titulek i pro dnešní analýzu – i proto ta podobnost. Blíží se totiž už potvrzené vyřazení kanálů AMC Networks z nabídky operátora O2 TV. Tento operátor je však z hlediska počtu klientů odebírajících programy AMC zhruba 4krát větší než Telly a tak může mít tento krok podstatně větší dopad na celý trh placené televize v ČR.
Nahrává tomu i chování skupiny AMC, která se prostřednictvím online kampaně snaží celý proces zvrátit. Zkouší to přes Facebook, objevila se online petice za zachování těchto programů v nabídce O2, a nesmíme opomenout ani možné zákulisní kroky v podobě předběžných opatření u soudu. Těmi se společnost AMC prezentovala vůči operátorovi Telly, a lze předpokládat, že se o podobný krok pokusí i vůči O2. Musí však najít dostatečně silné argumenty, aby přesvědčila soud.
Rozdílné názory na hodnotu kanálů
Důvodem poměrně razantního kroku operátora O2 TV je pochopitelně cena za šíření programů. Obě strany podle dostupných informací měly uzavřenou dlouhodobou smlouvu, která má skončit ke dni 30.6.2021. K dohodě o prodloužení nedošlo i navzdory dlouhodobějším jednáním. Z trhu však v posledním roce opakovaně prosakovaly informace od třetích stran, že je další vzájemná spolupráce obou skupin v ohrožení. Naznačovaly to i některé kroky operátora O2. Ten koupil práva k lize amerického fotbalu NFL, a údajně měl políčeno i na Formuli 1. Nákupní strategie O2 na trhu sportovních práv však dlouhodobě naznačovala, že operátor chce zmírnit svou závislost na programech třetích stran, a většinu atraktivního obsahu nabízet přímo nebo exkluzivně.
Pokud však jde o šíření programů, zástupci skupiny O2 TV měli dlouhodobě jiný názor na hodnotu šířených kanálů než skupina AMC. Z tohoto pohledu tak jde o další z řady sporů operátorů s programmery o podmínky za šíření. Když jedna strana s podmínkami zásadně nesouhlasí, spolupráci ukončí. Děje se to nejen ve vztahu O2 k AMC, stalo se to v minulosti i ve vztahu Skylinku a Discovery, Telly a AMC, UPC a Nova Sport, a tak podobně.
Jak jsme na TVKOMPAS.cz psali už před třemi lety, problémem v těchto situacích bývá fakt, že jednotliví programmeři dávají různým televizním poskytovatelům poměrně neflexibilní podmínky, pokud jde o šíření jednotlivých kanálů. Skupiny jako AMC nebo Discovery totiž podmiňují šíření svých nejatraktivnějších stanic i zařazením dalších, již méně atraktivních.
Vedle toho se vedou pravidelné spory o cenu a hodnotu jednotlivých kanálů. Problém nastává zejména ve chvíli, pokud máte v portfoliu sportovní kanály. Jejich hodnota se totiž mění v čase podle toho, která sportovní práva nakoupíte, a v jaké hodnotě.
Skupina AMC provozuje tři sportovní kanály, z toho jeden exkluzivně jen pro operátora O2. Z pohledu atraktivity sportovních práv však v posledních letech naráží na problém, kdy někteří operátoři vidí v jejich obsahu nižší hodnotu než v minulosti.
Pokud to zjednodušíme, AMC momentálně nabízí divákům vesměs pouze jeden skutečně prémiový a exkluzivní sportovní produkt, a tím je Formula 1. Rovněž vlastní práva i ke třem fotbalovým soutěžím UEFA, ovšem pouze neexkluzivně. V minulosti přitom měla AMC několik exkluzivních produktů – můžeme zmínit například italskou Serii A (do roku 2018), španělskou La Ligu (do 2015) nebo americkou NFL (do 2020). Tyto produkty však pro svou potřebu zakoupily přímo společnosti Telly a O2, které byly původně v klientském vztahu s AMC, na trhu sportovních práv však jde o přímé konkurenty AMC.
Znovu konkrétní modelový příklad: operátor Telly zakoupil pro své kanály DIGI Sport španělskou a italskou fotbalovou ligu. O2 TV zas pro sebe a své partnery kanálu Premier Sport koupila práva NFL.
Shodou okolností jde o tři sportovní produkty, které jsou pro tyto operátory zásadní, a všechny tyto soutěže byly předtím na programech AMC. Z pohledu operátorů O2 nebo Telly je tedy přirozené, že další spolupráce se skupinou AMC by měla být za výrazně jiných podmínek než doposud. A tady se dostáváme k zásadnímu problému. Skupina AMC podle našich informací neměla zájem slevit, nebo umožnit operátorům šíření pouze vybraných programů za celkově nižší cenu. Tím se dostáváme k dalšímu problematickému bodu vzájemných vztahů.
Skupina AMC provozuje tři sportovní kanály, z toho jeden exkluzivně jen pro operátora O2. Z pohledu atraktivity sportovních práv však v posledních letech naráží na problém, kdy někteří operátoři vidí v jejich obsahu nižší hodnotu než v minulosti.
AMC tvrdí, že nežádala vyšší cenu, mohla však narazit kvůli balíčkování
Skupina AMC ve svých veřejných prohlášeních na sociální síti Facebook tvrdí, že v současných jednáních od O2 TV nežádala vyšší cenu. Spolupráce tedy měla pokračovat za dosavadních podmínek. Ovšem v zákulisí se mluví o tom, že obě strany měly velmi rozdílné představy o tom, které kanály chtějí šířit. Zde se dostáváme k problematice bundlingu, tedy balíčkování atraktivních programů s těmi méně atraktivními.
V průběhu posledních tří let jsem mluvil se zástupci několika operátorů na toto téma. Mimo záznam se prakticky shodují, že cenová politika většiny významných programmerů – AMC nevyjímaje – není vyhovující. Všichni totiž bundlují atraktivní i méně atraktivní kanály, a nutí tak operátory k šíření programů, o které není moc velký zájem.
Konkrétně, skupina AMC Networks provozuje na českém trhu celkem 10 programů, plus eventový kanál Sport3. Konkrétně jde o značky Sport1, Sport2, AMC Channel, Film+, Spektrum, Spektrum Home, CBS Reality, TV Paprika, Minimax a JimJam. Významní operátoři však mají zájem především o filmový a seriálový kanál AMC, dále Sport1 a Sport2, jeden z dvojice dětských kanálů Minimax nebo JimJam, případně ještě dokumentární Spektrum.
Významně nižší je zájem o Film+, což lze vysvětlit poměrně vysokým počtem filmových stanic na trhu. Spektrum Home má rovněž své klony jinde (Hobby TV, HGTV, kdysi Fine Living). Program TV Paprika lze bez problémů nahradit stanicemi Mňam TV nebo Food Network. A kanál CBS Reality postrádá jakýkoliv atraktivní obsah, nabízí především recyklaci již mnohokrát odvysílaných pořadů.
Z tohoto pohledu se nelze operátorům divit, pokud vám řeknou, že mají zájem pouze o některé programy AMC. Jenomže druhá strana o tom prý nechce ani slyšet. V takové situaci pak přichází na řadu i poměrně radikální řešení, a tím je vyjmutí všech kanálů AMC z nabídky.
Veřejné reakce AMC vůči O2 jsou podobné jako předtím vůči Telly
Poměrně zvláštní kapitolou je veřejné vystupování AMC vůči svým partnerům, tedy samotným operátorům. Jakmile dochází k jednostrannému ukončení spolupráce, AMC se pokouší o veřejný backlash prostřednictvím sociálních sítí. Skupina veřejně vyzývá své příznivce, aby kontaktovali dotčeného operátora s žádostí o zachování programů AMC v nabídce.
Nechcete přijít o Formuli 1? Zavolejte svému operátorovi! Ideálně napište co si veřejně myslíte, přímo na Facebook. Jenomže podobný postup se pochopitelně setkává s poměrně ostrým nesouhlasem druhého partnera, a rozhodně neprospívá dobrým vztahům do budoucna.
Skupina O2 už veřejně projevila svůj názor, že podobné jednání ze strany AMC vnímá jako nátlak – viz vyjádření pro web Digitální rádio. Navíc k tomuto nátlaku mělo docházet v době, kdy ještě jednání dle O2 probíhala.
Programmer, v tomto případě AMC Networks, patrně sází na to, že se druhá strana zalekne negativní publicity nebo možné ztráty platících diváků – a to ji dotlačí k dohodě. Podobný přístup lze vysledovat zejména na americkém trhu, kde se podobné kampaně vedou velmi agresivně, a to i přímo ve vysílání. Jsou tak jimi obtěžováni i klienti jiných operátorů, kterých se situace netýká.
Na českém trhu však tento postup příliš nefunguje. Skupina Telly byla v letech 2018 a 2020 vystavena velmi negativní publicitě ze strany AMC Networks, její programy ale i přesto vyřadila. A skupina O2 TV oznámila definitivní vyřazení všech stanic AMC až poté, co se na sociálních sítích objevily první negativní zmínky o tomto uvažovaném kroku – přímo na profilech patřících skupině AMC.
Nechcete přijít o Formuli 1? Zavolejte svému operátorovi! Případně napište negativní komentář na Facebook. Podobné kampaně na sociálních sítích jsou běžné především na západě. Tento postup se však obvykle setkává s poměrně ostrým nesouhlasem druhého partnera, a rozhodně neprospívá dobrým vztahům do budoucna.
Petice za záchranu a kvalifikovaný názor zvenčí
Dalším prvkem v negativní kampani je online petice, kterou založila Michaela Páclová, která sama sebe označuje za zákaznici O2 TV. Podle názvu se jedná o „petici proti zrušení Sport2, Minimaxu a Papriky na O2 TV“.
V petici se objevují vůči O2 TV slova jako podvod, lhaní, mlžení a podobně. Skupina AMC sice za touto peticí oficiálně nestojí, ovšem veřejně ji podpořila na Facebooku, s jejím vyzněním se tak zřejmě ztotožňuje.
Negativem u tohoto typu kampaní však je, že mohou odhalit víc než si přejete. Petice totiž za necelé tři dny přilákala jen kolem 400 signatářů, což v praxi může znamenat, že drtivé většině diváků a klientů O2 TV je osud kanálů Sport2, Minimax nebo TV Paprika úplně lhostejný.
Větší porce podpisů se zřejmě objeví bezprostředně po vyřazení všech stanic, ke kterému by mělo dojít k 30.6.2021. Ovšem, pokud by se pod peticí sešlo i několik tisíc podpisů, operátor O2 TV nemá důvod ke znepokojení. Jeho klientská báze má totiž přes 600 tisíc domácností, a lze se domnívat, že operátor u podobného kroku předem počítá s možnou ztrátou určitých desetin případně jednotek procent.
Související článek: Zájem o petici k programům AMC je vlažný. Od jejich vyřazení z O2TV ji podepsalo jen 48 lidí
Navíc, podpis pod peticí automaticky neznamená výpověď smlouvy. Někteří signatáři petice totiž nemusí být nutně klienti O2 TV. A samotná služba O2 TV nabízí několik velmi exkluzivních programů, které divák nemůže sledovat jinde. I proto je pravděpodobné, že většina diváků operátorovi zůstane, i když budou chvíli nespokojeni. Podobná byla situace i po vyřazení stanic AMC operátorem Telly, kde úbytek klientů měl být minimální.
A co se týče samotného výsledku nátlakové akce AMC, poměrně dobře to na Facebooku shrnul uživatel David Ekow Duron. Dle jména a fotografie může jít o bývalého šéfa O2 TV, který se velmi významně podílel na rozvoji této služby. Pan Duroň na Facebooku veřejně napsal:
„Tak jak to tady pročítám, vidím, že nátlaková strategie AMC proti O2 nevyšla. Upřímně, můj názor je, že selhali AMC manažeři – vyjednavači. O2 i Telly zřejmě ví moc dobře, jaká je cena práv a pokud jste přestřelili, nic jiného se nedalo čekat. Nicméně je asi všem jasné, že bez O2 zákaznické báze to neufinancujete. Ledaže byste zdražili všem ostatním provozovatelům a tím vypustíte krakena, že vás vypnou i ostatní. To by bylo moc drahé ponaučení,“ uvedl ve svém příspěvku, viz následující screenshot.
Čeká nás další právní bitva o šíření kanálů?
Výše uvedené jednání však představuje jen viditelnou veřejnou reakci. Mnohem méně viditelný je boj, který se může odehrát v zákulisí, především u soudu. AMC je dlouhodobě ve sporu s operátorem Telly, kdy tvrdí, že vyřazení všech kanálů proběhlo protiprávně, jelikož obě strany měly spolu ještě rok platnou smlouvu. Skupina AMC tehdy dokázala přesvědčit soud k vydání předběžného opatření, a šíření všech kanálů u Telly ještě rok pokračovalo. Vzájemnou spolupráci se ani přesto nepodařilo udržet. Zásadní překážkou další spolupráce mohl být práve onen soudní spor.
Důležité však je, že zmíněný spor AMC a Telly i nadále trvá už bezmála tři roky. Nyní se hraje o cenu, kterou bude muset operátor případně zaplatit za nedobrovolné šíření zmíněných programů. V podobných případech však nelze doufat v rychlé vyřešení sporu.
Na tomto místě se přímo nabízí otázka, zda může dojít k podobné právní bitvě AMC a operátora O2 TV. Odpověď zní, že to není moc pravděpodobné. Je však v zájmu skupiny AMC, aby šíření v síti O2 pokračovalo. Pokud by skupina našla dostatečně silné argumenty, kterými by přesvědčila soud, mohlo by být ponechání stanic znovu ve hře.
Pragmaticky vzato však není dlouholetá právní bitva v zájmu ani jedné strany. Na soudních sporech totiž tratí oba, větší škodu však může utrpět programmer, jehož partneři jsou přímo operátoři, tedy společnosti poskytující placenou televizi koncovému divákovi. Operátor má totiž na výběr z několika různých partnerů, případně si část obsahu může nakoupit sám. Naproti tomu je programmer nucen dbát především na dobré obchodní vztahy se všemi významnými operátory, a soudní spory tomu neprospívají.
Skupina Telly byla v letech 2018 a 2020 vystavena velmi negativní publicitě ze strany AMC Networks, její programy ale i přesto vyřadila. A skupina O2 TV oznámila definitivní vyřazení všech stanic AMC až poté, co se na sociálních sítích objevily první negativní zmínky o tomto uvažovaném kroku – přímo na profilech patřících skupině AMC.
Shrnutí a závěrečný názor autora
Když bychom měli jednoduše shrnout celý spor obou stran, jde v něm v podstatě jen o cenu a přidružené podmínky. Pokud nechtějí kabelové společnosti zvyšovat ceny, nevyhnou se občasnému vyřazení některých drahých programů, a nahradí je levnějšími. Přesně k tomu nyní dochází u operátora O2 TV. Skupina O2 byla zřejmě nespokojena s nabízenými balíčkami programů ze strany AMC Networks a rozhodla se neprodloužit spolupráci. AMC sice tvrdí, že nežádala vyšší cenu, ovšem nedokázala svému důležitému partnerovi nabídnout některé programy ani samostatně nebo levněji. Tak, aby byly spokojeny obě strany.
A právě to může být důležitým mementem i do budoucna. Programové skupiny typu AMC, Discovery, ViacomCBS a další by si měly uvědomit, že rozpočet kabelových, satelitních a IPTV operátorů není bezedný. Pokud neupustí od bundlingu, může to mít pro ně poměrně tvrdé důsledky. Kabelové a satelitní společnosti totiž chtějí pro své klienty ty nejkvalitnější a nejžádanější kanály. Bez nutnosti šířit méně atraktivní značky.
A co mají dělat programmeři s méně atraktivními programy, které nebudou žádané? Ať jejich provoz klidně ukončí, a pročistí svá portfolia od stanic, o které operátoři, potažmo diváci nejeví zájem. I v tomto případě jde přece o nabídku a poptávku.
Video: Proč zmizelo 10 stanic z O2 TV? Debata s šéfredaktorem TVKOMPAS.cz
Kabelové a satelitní společnosti pochopitelně chtějí pro své klienty ty nejkvalitnější a nejžádanější kanály. Bez nutnosti šířit méně atraktivní značky. Neatraktivní programy ať klidně zaniknou. I v tomto případě jde přece o nabídku a poptávku.
Změny v nabídce O2 TV v průběhu léta 2021
- ::: Nově zařazené programy v průběhu července, srpna a září :::
- HGTV, FightBox, Gametoon
- CS History, Crime+Investigation, Prima STAR, VIXEN
- RiK, Nick HD, Teen Nick
- ::: Programy vyřazené od 1.7. :::
- Sport1, Sport2, Sport3
- AMC, Film Plus
- Spektrum, Spektrum Home, TV Paprika,
- Minimax, JimJam
Přinášíme souhrn nejzásadnějších změn:
- O2 TV zařadí do nabídky deset nových televizních stanic, další prémiový obsah pak přibude v průběhu léta a na podzim
- Majitelé O2 TV získají i vlastní filmovou knihovnu O2 TV Plus a prestižní National Geographic+
- O2 potvrzuje partnerství se značkou Discovery, jako první přináší prémiovou stanici HGTV, vlajkový kanál z rodiny Discovery
- Ve spolupráci s Eurosportem se fanoušci dočkají mimořádného pokrytí Olympijských her v Tokiu 2020. O2 TV přidá do multidimenze až sedm stanic, které přinesou kompletní olympijský zážitek
- Dojde k vyřazení všech programů z portfolia skupiny AMC Networks International - konkrétně se vyřazení týká stanic AMC, Spektrum, Spektrum Home, TV Paprika, JimJam, Sport1, Sport2 a Sport3