Přirozeným výsledkem tohoto spojení bude vytvoření dalšího globálního obra, který bude mít k dispozici „bezednou knihovnu“ filmů, seriálů a další zábavy. Význam celé operace se naplno projeví až za několik let se všemi důsledky, které dnes ještě nemusí být úplně zřejmé.
Vstup klíčových technologických společností na trh online televize a streamingu (Google, Amazon), a úspěch on-line streamingových platforem (Netflix, Disney+) neustále vyvolává další pohyby na globálním mediálním trhu. Důkazem toho je nedávné spojení skupin Viacom a CBS, nebo předtím nákupy, které realizoval americký ComCast doma v USA (NBCUniversal), ale i ve světě (akvizice placené televize SKY v různých zemích).
Tyto pohyby se však projevují i mnoha dalšími významnými obchody na jiných trzích – z těch, co nejvýrazněji ovlivnily český trh můžeme zmínit přechod východoevropské skupiny CME pod PPF nebo lucemburské skupiny M7 Group pod Canal+ (Vivendi). Připravované spojení skupin Discovery Communications a WarnerMedia od AT&T, přesněji vytvoření obřího společného mediálního podniku, je jen dalším vyústěním těchto pohybů.
Přirozeným výsledkem tohoto spojení bude vytvoření dalšího globálního obra, který bude mít k dispozici „bezednou knihovnu“ filmů, seriálů a další zábavy. Pochopitelně s cílem nabídnout globální streamingovou službu, která zkombinuje vše, co tyto dvě skupiny už mají.
Tak nějak nepřekvapí, že jak Discovery, tak i Warner, už své vlastní streamingové služby provozují. Discovery na různých trzích postupně rozjíždí značku Discovery+, zatímco AT&T se svou divizí WarnerMedia postupně rozšiřuje brand HBO Max. Ani jedna z těchto značek však nemá šanci samostatně konkurovat Netflixu nebo Disney+. Společně by se jim to však mohlo podařit.
Vyjmenovat všechny značky a kanály, které budou fungovat v rámci společného podniku, by nemělo praktický smysl – je jich přes 100. Mnohem zajímavější je pohled na to, jakým způsobem se tyto skupiny vyvíjely v předchozích dvou desetiletích, a jaké značky postupně včlenily pod sebe.
Na významu Discovery pro evropské pay TV operátory lze ilustrovat pozici, jakou má WarnerMedia na trhu americkém. Význam této skupiny pro americký trh dobře ilustruje fakt, že předchozí americká administrativa prezidenta Donalda Trumpa v letech 2018 a 2019 se pokusila zablokovat její převzetí telekomunikačním operátorem AT&T.
AT&T bude společně s Discovery jedním z nejsilnějších globálních hráčů
Skupina Discovery Communications se od provozování známého dokumentárního kanálu dostala až k vytvoření jedné z nejsilnějších programových skupin, alespoň v rámci Evropy. Sice jde o velmi významnou skupinu i v globálním měřítku, ovšem v rámci Evropy je její význam mnohem důležitější. Vděčí za to především akvizici sportovních kanálů Eurosport a rovněž zisku vysílacích práv k Olympiádě. Kromě toho v předchozích letech koupila i skupinu Scripps, díky čemuž se stala jedním z nejvýznamnějších poskytovatelů placených kanálů v rámci Evropy.
Na významu Discovery pro evropské pay TV operátory lze ilustrovat i pozici, jakou má WarnerMedia – původně Time Warner – na trhu americkém. Velmi zjednodušeně řečeno – ještě před 20 lety byla tato skupina především kabelovým operátorem, distributorem filmů, hudebním a magazínovým vydavatelem. Až posléze se skrze akvizice výrazně přeorientovala přímo na produkci a distribuci audiovizuálního obsahu včetně provozování televizních programů.
Pod WarnerMedia dnes patří mnoho globálně známých značek, které postupně začleňovala do svého portfolia. K těm nejznámějším patří prémiové kanály HBO a Cinemax. Velmi známá globálně je i zpravodajská televize CNN. Celosvětově působí i její další programy TNT, TCM, Cartoon Network a Boomerang.
V rámci USA a Kanady jsou velmi významné programy TBS, truTV a rovněž sportovní divize Turner Sports. Ta kromě vysílání zajišťuje i online aktivity pro velmi významné americké sportovní soutěže NCAA, NBA, PGA Tour. Dále provozuje regionální sportovní stanice pod značkou AT&T SportsNet a ovládá sportovní streamingovou platformu B/R Live.
Nyní celá skupina AT&T společně s WarnerMedia ještě posílí své postavení. To může vyvolat další zajímavé pohyby na americkém trhu, a následně i globálně. Význam celé transakce se naplno projeví až za několik let se všemi důsledky, které dnes ještě nemusí být úplně zřejmé.
Mohou Discovery a WarnerMedia společně konkurovat Netflixu a Disney Plus?
K tomu všemu je potřeba přičíst filmová studia v Hollywoodu, včetně produkce i distribuce. Zde stačí zmínit proslavenou značku Warner Bros. WarnerMedia má i díky tomu přístup k velmi bohatému archivu filmů, ale i seriálů. V neposlední řadě je skupina silná i v oblasti animované produkce. U kultovních titulů jako Tom & Jerry nebo Looney Tunes vyrostlo několik generací.
Význam WarnerMedia pro americký trh dobře ilustruje fakt, že se předchozí americká administrativa prezidenta Donalda Trumpa v letech 2018 a 2019 dokonce pokusila zablokovat její převzetí telekomunikačním operátorem AT&T. Formálním důvodem tehdy bylo, že AT&T se díky této akvizici stala nejen klíčovým operátorem placených programů, ale i klíčovým dodavatelem obsahových kanálů pro své konkurenty.
Nyní celá skupina posílí ještě své postavení a přibere obsah a portfolio Discovery Communications. To může vyvolat další zajímavé pohyby na americkém trhu, a následně i globálně. Význam celé transakce se naplno projeví až za několik let se všemi důsledky, které dnes ještě nemusí být úplně zřejmé.
Jisté ovšem je, že díky společné aktivitě mohou skupiny AT&T / Warner Media a Discovery Communications velmi významně konkurovat dalším hráčům, především v oblasti online distribuce audiovizuálního obsahu. Dlouhodobá dominance Netflixu je zřejmá, ovšem v nejbližších letech se na tohoto hráče budou dotahovat různí konkurenti.
Nejlepší vyhlídky má Disney+, ovšem není třeba podceňovat ani technologické hráče Apple, Amazon a Google. Každý z nich se pokouší významně proniknout do byznysu, který byl ještě před několika málo lety doménou dlouhodobě etablovaných operátorů placené televize, resp. větších telekomunikačních společností.
Nejzajímavější na celém vývoji však nebude to, komu a zda vůbec se podaří významně oslabit Netflix. Klíčovou hádankou dalších let bude, zda se někomu podaří Netflix rozdělit nebo koupit. Spekulovat na toto téma by bylo nepatřičné, ovšem vývoj na trhu globálních mediálních firem už přinesl mnoho překvapení, s nimiž málokdo počítal.
Zmínky v archivu: Příliš silné postavení AT&T v kombinaci s WarnerMedia kritizovala i americká vláda
Další informace: Skupina AT&T narazila u dalšího programmera kvůli možné cenové diskriminaci