Názor: Skylink má konečně korektní ceník bez zbytečných otázek
Pokud by Skylink nezavedl kontroverzní poplatek už v roce 2013, byl by přinucen jej zavést o rok či dva později. Na mediálním trhu se za tu dobu změnilo mnohé. Nova a Prima se fakticky staly placenými stanicemi, tedy alespoň pokud jde o vybírání poplatků od kabelových, satelitních a IPTV operátorů.
Satelitní a internetová televize Skylink po zhruba 7 letech konečně přistoupila ke kroku, kterým může otupit několik let negativního PR. Zrušila tzv. Servisní poplatek a zavedla standardní programový ceník od nejnižšího balíčku Mini po nejvyšší Komplet. Z pohledu samotných diváků sice jde jen o kosmetickou změnu, jelikož cena balíčku Mini i programová nabídka zůstává podobná. Mizí jen základní balíček DIGITAL bez zmínky o jeho nulové ceně podmíněné úhradou servisního poplatku. Ovšem i tato malá změna si zaslouží několik poznámek.Servisní poplatek byl od začátku vnímán velmi kontroverzně. Operátor se po jeho zavedení setkal s velmi negativní odezvou, která se objevila pokaždé, kdy se tento poplatek zvyšoval. Nejprve byl na necelých 30 korunách měsíčně, posléze však rostl až se dostal k hodnotě 120 korun měsíčně. Operátor sice oprávněně poukazoval na neustále se rozvíjející základní programovou nabídku, na rostoucí počet programů v HD rozlišení, a rovněž na flexibilitu svého produktu, který fungoval bez vázanosti, a bez komplikovaných smluv a faktur. Ani to nestačilo překrýt vlnu negativního PR, která se každý rok projevovala v některých článcích a především v online diskuzích.
V průběhu let se však objevil mnohem zásadnější argument pro zavedení poplatku za základní programy, který zástupci operátora ve svých vystoupeních příliš často – nebo vůbec – nezmiňovali. A tím je nutnost odvádět poplatky za komerční televizní programy. Jinými slovy, pokud by Skylink svůj poplatek nezavedl už v roce 2013, byl by přinucen jej zavést o rok či dva později.
Technická poznámka: Servisní poplatek byl ohlášen v roce 2012, jeho uplatnění však bylo postupné a většina diváků jej začala platit až v letech 2013 a 2014.
Nyní je ceník Skylinku mnohem jasnější a k divákům korektnější. Uživatel už nemusí být zmaten tím, že je základní balíček DIGITAL zadarmo po úhradě Servisního poplatku. Nyní už každý abonent ví, že každý balíček něco stojí. A díky tomu, že se už otevřeně mluví o poplatcích Nově a Primě si už velká část diváků reálně uvědomí, kde končí poměrně významná část prostředků za programové balíčky, které od nich vyberou operátoři placené televize.
Související článek: Skylink od května s novým ceníkem. Zdůrazňuje, že komerční programy nemohou být zdarma
V dobách, kdy Skylink svůj Servisní poplatek zaváděl, byly náklady na šíření programů televizních skupin Nova a Prima v pouhých jednotkách korun měsíčně „na hlavu“, tedy na každého uživatele. Tyto televize žily primárně z reklamy, a operátor z vysbíraných peněz primárně zajišťoval distribuci těchto programů a svou přiměřenou marži.
S přibývajícími roky se však mediální trh změnil a komerční televize začaly požadovat za své programy už i pravidelné měsíční, případně roční poplatky od satelitních, kabelových a IPTV operátorů. Zprvu šlo jen o „drobné“, rovněž v podstatě jen o jednotky korun měsíčně za každého klienta. V posledních letech se však už bavíme o desítkách korun měsíčně za každou komerční skupinu. Právě to je hlavní důvod neustále rostoucího Servisního poplatku.
Tento poplatek se následně stal „kladivem“ na všechny operátory placené televize, tedy nejen vůči Skylinku. Argumentace byla jednoduchá – programy šířené přes anténu jsou zdarma, zatímco za stejné programy musíte u Skylinku platit (a stále více). Že tyto peníze mnohdy nekončí jen u Skylinku, ale proudí dál i k Nově a Primě, o tom se už moc veřejně nemluvilo. Rovněž se nemluvilo o rostoucím počtu programů přes satelit obecně, o HD programech nemluvě.
Aby bylo jasno, nechci tímto textem kroky Skylinku týkající se Servisního poplatku nijak omlouvat, ani tohoto operátora „litovat“. Za negativní PR si skupina může zčásti sama například tím, že servisní poplatek nezrušila dříve.
Nynější ceník Skylinku je však mnohem jasnější a k divákům korektnější. Uživatel už nemusí být zmaten tím, že je základní balíček DIGITAL zadarmo, ale až po úhradě Servisního poplatku. Nyní už každý abonent ví, že každý balíček něco stojí. A díky tomu, že se už otevřeně mluví o poplatcích Nově a Primě si už velká část diváků reálně uvědomí, kde končí poměrně významná část prostředků za programové balíčky, které od nich vyberou operátoři placené televize.
V dobách, kdy Skylink svůj Servisní poplatek zaváděl, byly náklady na šíření programů televizních skupin Nova a Prima v pouhých jednotkách korun měsíčně „na hlavu“, tedy na každého uživatele. Tyto televize žily primárně z reklamy, a operátor z vysbíraných peněz primárně zajišťoval distribuci těchto programů a svou přiměřenou marži.