Glosa: Hlavní Nova je sledovanější než všechny kanály Primy
Nova není ve vedoucí pozici díky tomu, že „přináší stále nové formáty“. Nova je ve vedoucí pozici zejména díky tomu, že přináší stále ty samé úspěšné formáty, a nepouští se do bezhlavých experimentů. Dokonce by se dalo říct, že vedení Novy je v otázce nových formátů až příliš opatrné.
Souboj o diváka mezi Novou a Primou je už tradičně poměrně jednostranný. Navzdory tomu, že Prima v loňském roce uvedla svůj doposud vůbec nejúspěšnější titul Slunečná, je Nova stále schopná bez problému porážet svou konkurenci ve většině klíčových parametrů. V hlavním vysílacím čase je první program TV Nova v průměru dokonce sledovanější než všechny kanály Prima Group dohromady – tedy alespoň v klíčové divácké skupině 15-54 let. Ale i kdybychom odhlédli od této anomálie, je nutno říci, že tento úspěch není dílem „programové virtuozity“ ale jenom vyjádřením neuvěřitelné síly značky, kterou Nova disponuje.Programově musím subjektivně říci, že Prima je na tom líp. Nebojí se experimentovat a metodou pokus-omyl se propracovala i ke svému klíčovému titulu Slunečná, který přinutil Novu ukončit dlouholetý seriál Ordinace v růžové zahradě. Náhradní titul Anatomie života sice může Novu katapultovat znovu na vrchol, ovšem může rovněž vybouchnout – na výsledek si ještě počkáme. Pravděpodobnější je ovšem první možnost.
Související článek: Nova na jaře. Stejný program s novým seriálem Anatomie života
Silvia Majeská, programová ředitelka skupiny Nova na včerejší tiskové konferenci stručně popsala, co stojí za dlouholetými úspěchy Novy. „Nova je absolutně nekompromisní lídr, drží si svou pozici, je to tím, že přináší stále nové formáty, přináší jedinečné, kvalitní programy, a v tom chceme pokračovat.“
S těmito slovy nelze než souhlasit, ovšem jedna zásadní výhrada by se přece jen našla. Nova není ve vedoucí pozici díky tomu, že „přináší stále nové formáty“. Nova je ve vedoucí pozici zejména díky tomu, že přináší stále ty samé úspěšné formáty, a nepouští se do bezhlavých experimentů. Dokonce by se dalo říct, že vedení Novy je v otázce nových formátů až příliš opatrné. Na druhou stranu, Nova dokáže nejlépe vyhovět požadavkům tradičního českého diváka.
Český divák je extrémně konzervativní, což lze dokumentovat i na stále vysokém podílu anténního příjmu. Ten je v českých podmínkách stále klíčovou metodou příjmu televize pro více než třetinu domácností. V okolních zemích je přitom jen doplňkem k jiným, modernějším metodám sledování televize.
Podobné konstatování platí rovněž o značce TV Nova. Dokud bude tato značka reprezentovat to co je dlouhodobě úspěšné, diváci jí dají vždycky přednost.
Programově musím subjektivně říci, že Prima je na tom líp. Nebojí se experimentovat a metodou pokus-omyl se propracovala i ke svému klíčovému titulu Slunečná, který přinutil Novu ukončit dlouholetý seriál Ordinace v růžové zahradě. Na druhou stranu, Nova dokáže nejlépe vyhovět požadavkům tradičního českého diváka, jenž je extrémně konzervativní.