Přinášíme vám podrobnější pohled na spojení dvou firem – UPC Switzerland a Sunrise Communications AG – které v posledních dvou letech přineslo několik dramatických epizod a zvratů. UPC definitivně kupuje svého významného konkurenta na švýcarském trhu. Pikantní je, že původně mělo být vše naopak. Právě operátor Sunrise měl koupit konkurenta UPC.
Celý obchod byl už prakticky domluvený a pracovalo se na integraci obou společností. Jenomže svět fúzí a akvizic je mnohdy dynamičtější než by se mohlo zdát. Poměrně zásadní slovo mají totiž vždy akcionáři jednotlivých společností. A v případě tohoto obchodu se jeden ze silných akcionářů neváhal ozvat tak hlasitě, že původní obchod byl zrušen a vše skončilo úplně jinak.
Pokud jde o Sunrise, odstoupení od celé transakce nebylo úplně levnou záležitostí. Sunrise musel majiteli UPC zaplatit smluvní pokutu ve výši 46 milionů EUR za to, že změnil názor. Navíc musela tato společnost odepsat náklady za poradenské a právní služby i dosud vynaložené náklady na integraci obou firem. To vše v celkové výši přesahující 60 milionů EUR.
Původně se očekával odchod Liberty Global ze švýcarského trhu
UPC a Sunrise jsou dlouholetí konkurenti na švýcarském telekomunikačním trhu. Obě firmy vedle volání, internetu a dalších služeb přirozeně poskytují i placenou televizi. Ani jedna z nich však v počtu abonentů nemůže výrazně konkurovat lídrovi trhu, značce Swisscom. Proto když se vlastník UPC před dvěma lety rozhodl, že opustí většinu evropských trhů, bylo přirozené, že ve Švýcarsku bude mít velký zájem o jeho klienty právě konkurenční operátor Sunrise.
Nejprve bylo vše bez problémů. Obchod prošel přes regulátory, a vše už bylo domluvené. Obě strany ohlásily vzájemný obchod už v únoru loňského roku. Jenomže když mělo dojít k finálnímu uzavření celé transakce, nastaly problémy. Ukázalo se, že ne všichni akcionáři Sunrise souhlasí s odkoupením konkurenční společnosti UPC. Nesoulad se projevil zejména v nutnosti navýšení kapitálu o 2,8 až 4 miliardy švýcarských franků.
Právě tento krok se nakonec ukázal jako zlomový. Problém s tím měl zejména největší samostatný akcionář Freenet, který několik měsíců dával najevo, že zablokuje případné převzetí UPC. Následovala tedy jednání o zrušení celé akvizice.
Liberty Global se nehodlala smířit s tím, že by na švýcarském trhu mohla mít slabší pozici. Letos v létě dala akcionářům Sunrise nečekanou nabídku, že odkoupí jejich společnost. Role se tedy obrátily a z prodávajícího se nakonec stal kupující. Vlastník UPC tedy kupuje přesně tu společnost, které chtěl původně svou švýcarskou pobočku UPC prodat.
Další informace: Švýcarskou UPC měl koupit její konkurent Sunrise. Stane se z prodávajícího kupující?
Skupina Liberty Global místo odchodu posílí svou pozici na švýcarském trhu
Zrušení vzájemného obchodu znamenalo úplně novou situaci pro vlastníka značky UPC, skupinu Liberty Global. Ta přehodnotila svůj záměr opustit švýcarský trh. Nejprve loni oznámila, že zachová samostatnou švýcarskou pobočku UPC. V průběhu letošního roku se však ukázalo, že má stále velmi ambiciózní plány na trhu, který původně chtěla opustit.
Pokud jde o Sunrise, odstoupení od celé transakce nebylo úplně levnou záležitostí. Sunrise musel majiteli UPC zaplatit smluvní pokutu ve výši 46 milionů EUR za to, že změnil názor. Navíc musela tato společnost odepsat náklady za poradenské a právní služby i dosud vynaložené náklady na integraci obou firem. To vše v celkové výši přesahující 60 milionů EUR. Nevydařené spojení obou společností tehdy stálo místo šéfa skupiny.
Liberty Global se však nehodlala smířit s tím, že by na švýcarském trhu mohla mít slabší pozici. Letos v létě dala akcionářům Sunrise nečekanou nabídku, že odkoupí jejich společnost. Role se tedy obrátily a z prodávajícího se nakonec stal kupující. Vlastník UPC tedy kupuje přesně tu společnost, které chtěl původně svou švýcarskou pobočku UPC prodat.
Ohlášený vzájemný obchod už jednou získal souhlas regulačních orgánů, proto by s tím z tohoto pohledu neměl být problém. A prodej společnosti Sunrise do rukou Liberty Global tentokrát podpořil i největší akcionář této společnosti, který původně dohodu obou stran blokoval.
Sloučená společnost bude působit pod značkou UPC a samostatná značka Sunrise zanikne. Podle informací uvedených na webu operátora Sunrise.ch by k určitým změnám mělo dojít už na konci tohoto roku. Kdy ovšem značka Sunrise definitivně zmizí, zatím není jasné. Patrně se tak stane v prvních měsících roku 2021.
Sloučená společnost bude působit pod značkou UPC a samostatná značka Sunrise zanikne. Nástupnická společnost by měla mít celkem 1,3 milionu abonentů placené televize, díky čemuž se významně dotáhne na lídra trhu Swisscom.
Klienti UPC a Sunrise budou mít k dispozici sportovní přenosy od Swisscomu
Pokud jde o podíly jednotlivých pay-tv operátorů, UPC a Sunrise se společně zařadí na druhé místo. Nástupnická společnost působící pod značkou UPC by měla mít celkem 1,3 milionu abonentů placené televize, díky čemuž se významně dotáhne na lídra trhu Swisscom. Ten má více než 1,5 milionu klientů televizních služeb. Následně lze očekávat poměrně agresivní marketingovou kampaň s cílem odlákat část klientů Swisscomu směrem k UPC.
Švýcarská UPC kromě zmíněného obchodu dosáhla výrazný úspěch i na dalším frontu. Se Swisscomem se totiž dohodla na sdílení klíčových sportovních vysílacích práv. Tato dohoda byla oznámena ještě předtím než došlo k plánům na převzetí konkurenta Sunrise.
Sdílení vysílacích práv se týká domácí hokejové a fotbalové soutěže a rovněž Ligy mistrů UEFA a přenosů z dalších evropských fotbalových soutěží. Nynější dohoda znamená, že obě služby budou vzájemně nabízet exkluzivní kanály druhé skupiny ve svých programových balíčcích. MySports od UPC se tedy objeví v balíčcích Teleclubu a sportovní programy Teleclub bude moci svým abonentům nabízet i tamní pobočka UPC. Liberty Global má s podobným modelem zkušenosti z britského trhu, kde takto spolupracuje s významnou konkurenční dvojicí SKY UK a BT Sport.
Dohoda se Swisscomem přichází poté, co UPC před třemi lety úspěšně „vyfoukla“ Swisscomu vysílací práva k některým atraktivním soutěžím a vysílala je exkluzivně na své sportovní stanici. Swisscom na poli sportovních práv ve Švýcarsku dlouhou řadu let prakticky dominoval. Jeho dominanci narušilo až UPC díky spuštění svého exkluzivního kanálu MySports, pro který získalo řadu významných vysílacích práv.
Psali jsme: Švýcarští pay tv operátoři budou sdílet klíčová sportovní práva
Odhadované podíly pay-tv operátorů ve Švýcarsku
-
Swisscom TV - 39%
39%
-
UPC Switzerland + Sunrise - 33%
33%
-
Quickline - 9%
9%
-
Ostatní kabeloví operátoři - 19%
19%
V této tabulce jsou uvedeny podíly jednotlivých poskytovatelů kabelové televize ve Švýcarsku. Zdrojem dat je tamní regulátor. Podíly však nezahrnují domácnosti využívající placenou televizi přes satelit. Společná pozice UPC a Sunrise po sloučení tedy může být ještě významnější než naznačují výše uvedená data. Nástupnická společnost působící pod značkou UPC by měla mít celkem 1,3 milionu abonentů placené televize. Lídr trhu Swisscom má přibližně 1,5 mil. platících domácností.