Přinášíme přehled některých důležitých bodů rozhodnutí EK, o němž jsme poprvé informovali ve druhé polovině ledna. Nyní po třech měsících je k dispozici plné znění, kterému se budeme postupně věnovat v několika textech na TVKOMPAS.cz.
Dnes přinášíme alespoň prvotní analýzu všech bodů, které upoutaly pozornost. Celé znění dokumentu si můžete stáhnout z webu Evropské komise v české i anglické verzi.
Komise povolila kompenzovat přímé náklady související s přeladěním vysílačů
Rozhodnutí Evropské komise je v souladu s obdobnými verdikty týkající se jiných zemí, kde EK rovněž povolila kompenzovat pouze přímé náklady v souvislosti s uvolněním pásma 700 MHz. Částka v přepočtu přibližně 78 mil. Kč ovšem zřejmě nebude stačit ke kompenzaci všech přímých nákladů, které vyčíslila studie agentury Arthur D. Little pro Ministerstvo průmyslu a obchodu. To ve svém rozhodnutí potvrdila i Evropská komise. Počítá se s kompenzací přibližně 86 procent uvažovaných nákladů.
Zástupci komise v bodech 19 a 20 citovaného dokumentu zdůrazňují, že podpora bude zahrnovat „přizpůsobení některých prvků zařízení pro šíření zemského televizního vysílání novým kmitočtovým kanálům.“ Opatření však zároveň vylučuje jakékoli další kompenzace kromě zmíněných přímých nákladů. Komise tedy v dokumentu vůbec neřešila podporu pro přechodové vysílací sítě a fakticky potvrdila, že podpora by se neměla vztahovat na modernizaci vysílací technologie, tedy přechod na DVB-T2.
Bod 29 přesně definuje náklady, které se mají kompenzovat: Jde o „náklady na technické komponenty a související práci, a to na: slučovače, filtry, anténní systémy, práce související s úpravami, instalací, nastavením a měřením.“
Pokud jde o souběžné vysílání, bod 30 jednoznačně uvádí, že není cílem kompenzovat modernizaci technologie ani náklady na souběžné vysílání. „Kromě toho opatření nezahrnuje režijní náklady a náklady kapitálu.“
Bod 34 odhaduje podíl nákladů, které mají být kompenzovány, na 86 procent.
„Způsobilé náklady nemohou být hrazeny z žádného jiného režimu podpory. Český telekomunikační úřad bude kontrolovat, zda náklady, jejichž kompenzace je požadována, byly vynaloženy účelně a efektivně,“ uvádí dokument v bodech 36 a 37.
Dokument: Česká verze rozhodnutí ke stažení ve formátu PDF
EK: Operátoři si měli být vědomi nutnosti uvolnění pásma 700 MHz
Další část dokumentu pojednává o tom, zda kompenzace zvýhodňují terestrickou platformu nebo nikoliv. Evropská komise totiž v bodě 52 uznává, že jednotlivé vysílací platformy si vzájemně konkurují. Anténní televize je tedy konkurencí pro satelit, kabel nebo IPTV. Pokud tedy kompenzaci dostanou operátoři terestrických sítí, může to jejich platformu zvýhodnit.
S tím souvisí některé předchozí i následující body analyzující vývoj na TV trhu. Česká strana totiž argumentovala, že kompenzace jsou nutné k zajištění spolupráce společností působících na terestrickém trhu. Bez kompenzací by totiž tyto společnosti neměly důvod uvolnit kmitočty z pásma 700 MHz, což by celý proces zkomplikovalo.
Evropská komise má na celou věc poněkud jiný pohled. Podle ní jsou operátoři terestrických sítí povinni uvolnit předmětné frekvence, a měli počítat s tím, že pásmo 700 MHz bude využito pro jiné služby.
V bodě 47 se konkrétně píše:
„Možnost vzniku povinnosti uvolnit kmitočty nebo strpět změnu licence z důvodu mezinárodní koordinace před uplynutím doby platnosti příslušného oprávnění není nic, co by držitelé práv neznali. Konkrétně provozovatelé zemské platformy televizního vysílání museli do konce roku 2012 přejít z analogové technologie na digitální a český regulační orgán již v roce 2010 zmínil budoucí otázku uvolnění pásma 700 MHz (viz 12. bod odůvodnění). V roce 2012 navíc započala diskuse na mezinárodní úrovni o novém využití pásma 700 MHz pro mobilní služby a v České republice byla tato diskuse zahájena v roce 2013. Povinnost uvolnit pásmo 700 MHz pro mobilní služby je nyní zakotvena v rozhodnutí EP a Rady z roku 2017.“
Tyto řádky lze číst tak, že uvolnění frekvencí v pásmu 700 MHz je povinností operátorů bez ohledu na kompenzace. V následujících dvou bodech 48 a 49 je toto hodnocení jednoznačné: „Příjemci podpory (by) byli v určitém okamžiku povinni uvolnit pásmo 700 MHz a nést náklady sami. V této souvislosti má Komise za to, že provozovatelé jsou si vědomi toho, že mohou být nuceni uvolnit kmitočty před skončením platnosti svých oprávnění. Opatření ulevuje těmto podnikům od nákladů souvisejících s regulací, které by měly být nedílnou součástí jejich nákladů na podnikání, zatímco jiní provozovatelé musí nést typické náklady související s regulací sami,“ míní komise.
Případné kompenzace tedy podle EK zvýhodňují operátory terestrického vysílání na úkor jiných hráčů na trhu. V bodě 56 dokument zmiňuje právě další subjekty, které žádné kompenzace nedostávají. Komise dokonce přímo v tomto bodě zmiňuje, že kompenzační opatření je selektivní ve prospěch operátorů terestrické televize. „Například i provozovatelé družicového vysílání podléhají právním předpisům o rádiovém spektru a povinnosti získat příděl kmitočtu, jakož i možným změnám přídělu. Vzhledem k těmto důvodům došla Komise k závěru, že opatření je selektivní.“
Zajímavé je, že Evropská komise v rámci dokumentu víc než jednou zdůrazňuje, že žádné další náklady se už kompenzovat nebudou. „Nebudou kompenzovány žádné další náklady, které se přímo netýkají realizace přesunu kmitočtů,“ píše se i ke konci dokumentu v bodě 87.
Česká vláda přitom měla původně navrhovat i kompenzaci nákladů na provoz přechodových sítí až do výše 390 mil. korun, dále náklady na montáž a uvedení nových zařízení do provozu do výše přibližně 150 mil. korun a technické úpravy stávajících zařízení (tedy přeladění na nové kmitočty), které měli vyjít na 71 mil. korun. Celkové náklady, které se měly kompenzovat, vyčíslila česká strana na přibližně 613 milionů korun, podle studie vypracované společností Arthur D. Little. Evropská komise nakonec povolila jen kompenzaci nákladů do výše 3,1 mil. EUR, tedy zhruba 78 milionů korun.
Související dokument Arthur D. Little – Aktualizovaná studie selhání trhu šíření zemského digitálního televizního vysílání při vynuceném uvolnění kmitočtového pásma 700 MHz
Budou se kompenzovat náklady na přechodové sítě?
Evropská komise v tomto dokumentu nedává odpověď na otázku, zda se bude kompenzovat provoz přechodových sítí v souvislosti s přechodem na modernější standard terestrického vysílání DVB-T2. Tento standard si Česká republika stanovila pro všechny celoplošné sítě. Evropská komise se v bodě 90 citovaného dokumentu dotkla i problematiky možné změny vysílací technologie. Konstatovala však, že cílem kompenzačních opatření nemá být zlepšení kvality signálu nebo konkurenčního postavení terestrického vysílání vůči jiným technologiím.
Konkrétně, bod 90 citovaného dokumentu uvádí: „Opatření nevede ke změně technologie, nepovede tedy ke zlepšení kvality signálu zemského televizního vysílání a jeho konkurenčního postavení vůči jiným technologiím. Cílem opatření není nabídnout dodatečné finanční prostředky na běžný provoz poskytovatelů služeb zemského televizního vysílání. Opatření jen pokrývá část nákladů, které vznikly v důsledku státních opatření v oblasti reorganizace spektra. Opatření zachovává status quo ante.“
Cílem opatření je tedy pomoci zachovat stav v oblasti televizního vysílání, jaký byl před uvolněním pásma 700 MHz. Z výše uvedeného tedy může vyplývat, že Evropská komise nevidí důvod ke kompenzacím v souvislosti se státem vynucenou změnou vysílací technologie celoplošných multiplexů z DVB-T na DVB-T2. Toto opatření totiž nesouvisí přímo s uvolňováním pásma 700 MHz.
Není přitom vyloučeno, že kompenzace nákladů v souvislosti s přechodovými sítěmi bude součástí některého jiného opatření. Momentálně však k tomu nejsou žádné bližší informace.
Rozhodnutí Evropské komise v otázce státní podpory jsou závazná. Případné kompenzace bez povolení komise by mohly představovat nedovolenou státní podporu.
Tomuto rozhodnutí se budeme věnovat i v dalších textech na TVKOMPAS.cz.
Další informace týkající a rozhodnutí týkající se jiných evropských zemí můžete najít v exkluzivní tematické příloze webu TVKOMPAS.cz: Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě