Novela telekomunikačního zákona přinese zásadní změny nejen pro mobilní operátory
Respondenti, kteří mají o novele alespoň základní povědomí, odhadují, že bude řešit zejména administrativu spojenou se změnou operátora (84 %), se sankcemi za předčasné ukončení smlouvy (81 %) a s přenosem mobilního čísla (67 %). Vyplývá to z průzkumu srovnávacího portálu Ušetřeno.cz. Průzkum sice není reprezentativní, jelikož nesplňuje všechny nutné parametry standardního reprezentativního průzkumu, ovšem naznačuje, jak předmětné změny mohou vnímat respondenti.
Zajímavé ovšem je, co všechno novela zákona změní ve vztahu klienta s operátorem. Nejvýraznější změny budou v oblasti sankcí za předčasné ukončení smlouvy, rychlosti přenosu čísla a zjednodušení administrativy při změně operátora.
Čas ukáže, jak na tuto změnu zareagují samotní telekomunikační operátoři, jelikož se výrazně změní váha úvazků, které obvykle uzavírají se svými klienty. Je možné, že některé společnosti přejdou na systém věrnostních bonusů a dodatečných slev, které budou moci klienti čerpat, pokud u stejného operátora setrvají určitou dobu.
„K přechodu k jinému operátorovi musí dát nyní zákazník výpověď tomu stávajícímu a poté uzavřít smlouvu s novým. Podle novely se zákazník rovnou obrátí na operátora, k němuž chce přejít, a ten za něj celý přechod vyřeší,“ vysvětluje Jan Mazák, specialista na telekomunikace z portálu Ušetřeno.cz. Tuto změnu pravidel vnímá jako nejdůležitější 68 % respondentů.
Lhůta pro přenos telefonního čísla činí v současné době 10 dnů od doručení výpovědi. Nově už to budou jen 2 dny. Pokud chce nyní zákazník vypovědět smlouvu se závazkem dříve, může mu operátor naúčtovat 20% paušálů zbývajících do konce smlouvy. Pokud ji zákazník vypoví do 3 měsíců, operátor mu bude smět vyměřit pokutu nanejvýš 5 % zbývajících paušálů. Vypoví-li smlouvu až po 3 měsících, nezaplatí už vůbec nic. Důležité ovšem je, že operátor bude mít možnost vymáhat slevu, kterou zákazníkovi poskytl na nový mobil v rámci uzavřeného závazku. Tuto možnost měli operátoři i doposud.
Zatím není jasné, jak na tuto změnu zareagují samotní telekomunikační operátoři, jelikož se výrazně změní váha úvazků, které obvykle uzavírají se svými klienty. Je možné, že některé společnosti přejdou na systém věrnostních bonusů a dodatečných slev, které budou moci klienti čerpat, pokud u stejného operátora setrvají určitou dobu. Zajímavé v tomto směru je, že změny se týkají i klientů televizních operátorů.
Doporučujeme analýzu: Tradiční placená televize v ohrožení? K apokalyptickým předpovědím není důvod