Pohled na New York. Ilustrační foto Pixabay.comStreamingové aplikace, především tzv. „OTT platformy“, které nabízí uživatelům unikátní předplatitelský obsah přes internet jsou výrazně populárnější než před rokem. Výplývá to ze studie společností CenturyLink a Streaming Video Alliance. Dvojice zadavatelů má přirozeně zájem na tom, aby se streamingovému trhu dařilo. Bez ohledu na to je však nutné předmětné výsledky brát vážně, jelikož růst popularity streamingových služeb potvrzuje i reálně dění na mezinárodním trhu. Na exkluzivní obsahový streaming se zaměřila řada předních mediálních korporací. Především Netflix, CBSViacom, Disney ale i ComCast a další. Své OTT služby nabízí i řada tuzemských značek, například Skylink, DIGI TV, O2 TV, UPC/Vodafone a další.
Videostreaming například přispěl k tomu, že jednotliví poskytovatelé začali vytvářet specializované aplikace pro chytré televize, díky čemuž lze na hlavní TV obrazovce v domácnosti sledovat obsah z různých zdrojů a platforem pomocí jednoho dálkového ovladače. Tento způsob „konzumace“ TV obsahu paradoxně pomáhá i tradičním TV platformám, především IPTV operátorům, kteří tímto způsobem doručují divákům placenou lineární televizi.
Na zmíněnou studii upozornil web Advanced Television, jenž publikoval některé závěry. Studie se zaměřuje na vztah diváka k televiznímu vysílání prostřednictvím videostreamingu. Online streaming mění smýšlení nejen mladých lidí týkající se konzumace obsahu.
Až 73 procent respondentů uvedlo, že si platí přístup minimálně ke dvěma streamingovým službám. Přibližně 27 procent respondentů si dokonce platí až tři různé služby.
Většina uživatelů sleduje obsah na hlavní TV obrazovce
Studie přináší několik zajímavostí. Například, až 73 procent respondentů uvedlo, že si platí přístup minimálně ke dvěma OTT službám. Přibližně 27 procent respondentů má dokonce až tři různé předplacené služby. Přibližně polovina lidí uvádí, že obsah konzumuje i přes mobilní telefon nebo tablet. Reálně však 60 procent respondentů stále sleduje většinu obsahu na hlavní TV obrazovce v domácnosti.
Tím zároveň dochází k potvrzení předpokladu z minulosti, že přístup k videoobsahu na „velké televizi“ je zásadní. Uživatelé se sice rádi podívají na video i přes mobil nebo tablet. K plnohodnotnému zážitku ze sledování placeného obsahu však potřebují i (chytrou) televizi ideálně s větší uhlopříčkou. Tento trend potvrdilo už několik jiných průzkumů v posledních třech letech.
Diváci, kteří sledují obsah přes mobil, uvedli v jiných průzkumech i další zajímavou skutečnost. Sledování sportovních přenosů se podle nich odehrává jen na domácí TV obrazovce. Sportovní přenosy v mobilu slouží většinou jen pro kontrolu stavu konkrétního zápasu. Podrbonější informace o tomto fenoménu jsme na TVKOMPAS.cz přinesli v článku Sportovní streaming v mobilu? Většina diváků pouze kontroluje skóre.
Rostoucí popularita videostreamingu přilákala nové hráče z řad velkých mediálních korporací: Konkurence globálních streamingových služeb může znamenat problémy pro Netflix
Až dvě třetiny respondentů nepřímo přiznávají sdílení placeného přístupu s přáteli
Studie si pochopitelně i všímá problém sdíleného přístupu stejného předplatného mezi rodinou a přáteli. Tuto praktiku sice streamingoví operátoři oficiálně nepovolují, ovšem reálně se děje, patrně v masovém měřítku. Až dvě třetiny respondentů nepřímo přiznávají, že své předplatné k Netflixu nebo jiným službám sdílí s rodinou nebo přáteli. Tento fakt může mít nezanedbatelný vliv na příjmy OTT operátorů. Operátoři budou muset tento problém časem řešit například omezením počtu souběžně připojených zařízení.
Někteří OTT operátoři si už nyní účtují příplatek za přístup z různých míst. Donedávna byl standardem počet 4-5 souběžně připojených zařízení. Někteří operátoři nově nabízí pouze přístup z jednoho místa, a každé další zařízení už je za mírně vyšší cenu.
Podle studie zhruba 65 procent předplatitelů si uvědomuje, že sdílení hesla k placené videoslužbě nemusí být v souladu s pravidly. Zároveň jsou ochotni připlatit určitou sumu za „legalizaci“ sdílení streamingu s přáteli. Zde se podle autorů studie skrývá potenciál dalších příjmů pro poskytovatele streamingových služeb.
Respondenti zároveň vyjádřili nesouhlas s umísťovaním reklamy do placených služeb. Jsou však ochotni tolerovat určité množství reklamy výměnou sa snížení ceny streamingu.
Doporučujeme analýzu: Boj proti nelegálnímu streamingu pokračuje. Jak poznáte černého operátora?
Placený videostreaming v hodnotách
-
73 % respondentů si předplácí minimálně 2 služby
-
27 % respondentů má předplatně až ke 3 službám
-
60 % lidí sleduje obsah denně na hlavní TV obrazovce
-
50 % lidí sleduje obsah denně i na mobilních telefonech
-
65 % uživatelů vyjádřilo ochotu připlatit si za sdílení přístupu
Studie je výsledkem průzkumu společnosti CenturyLink a Streaming Video Alliance. Růst popularity streamingových služeb potvrzuje i řada předních mediálních korporací - především Netflix, CBSViacom, Disney nebo ComCast. Na placený streaming se soustřeďují i tradiční pay-tv operátoři. Své OTT služby nabízí i řada tuzemských značek, například Skylink, DIGI TV, O2 TV, UPC/Vodafone a další.