Nova by mohla být pod PPF akceschopnější
Nova může být výrazně akceschopnější, což ji pomůže ještě výrazněji posílit svou pozici na trhu. Dobře se to ukazuje i na příkladu Primy, která se mnohem rychleji rozvíjí poté, co přešla do českých rukou.
Televize Nova se postupně vrací do českých rukou. V roce 1994 začala vysílat pod hlavičkou skupin CEDC a následně CME. V roce 1999 následovala rozepře Vladimíra Železného s Ronaldem Lauderem, díky čemuž se televize z nadnárodní skupiny vyčlenila. Později ji převzala právě skupina PPF. Petr Kellner si Novu dlouho neponechal a v roce 2004 ji prodal znovu skupině CME. A nyní je vítězem dlouhodobých námluv o nejdůležitějšího mediálního hráče na českém trhu, jen s tím rozdílem, že kupuje nejen Novu, ale i celou CME.V tomto textu se však zaměřme pouze na samotnou Novu. Ta v předchozích zhruba dvou letech trpěla na to, že nebylo dlouho jasné, kdo a kdy ji převezme. Nova kvůli tomu fungovala do značné míry setrvačně a to jak po programové, tak po strategické stránce. Její podvečerní i večerní čas se za poslední roky výrazně neměnil a těžil jen z dlouhodobě fungujících formátů.
Z hlediska rozvoje zas nebylo jasné, kde chce být za několik let. Dlouho například otálela se vstupem do platformy DVB-T2, a na rozdíl od sesterské Markízy se neodvážila snížit svou závislost na terestrické televizi.
To vše se může změnit po vstupu skupiny PPF. Jednoduše řečeno, Nova může být výrazně akceschopnější, což ji pomůže ještě výrazněji posílit svou pozici na trhu. Dobře se to ukazuje i na příkladu Primy, která se mnohem rychleji rozvíjí poté, co přešla do českých rukou. Tak například, Prima spouští nové programy prakticky každý rok. Vzpomenete si ovšem na to, kdy Nova spustila svůj poslední skutečně nový kanál vyjma mezinárodní verze nebo posunuté verze „+1“?
Prima spouští nové kanály a zkouší nové formáty v daleko větší míře. I přesto má hlavní kanál TV Nova dlouhodobě vyšší podíl na trhu než všechny TV programy celé skupiny Prima dohromady…
Nově v posledních letech skutečně chyběla odvaha zariskovat nebo zkusit věci jinak. Do značné míry to souviselo právě s vlastnickým pozadím. V rámci argumentace lze však zohlednit i fakt, že český divák je natolik konzervativní, že nepotřebuje inovace. Nova mu dlouhodobě stačí taková, jaká je. Podporou tomuto tvrzení je i dlouhodobý úspěch značky Nova, která je natolik silná, že dokázala odolat všemu.
Své by o tom mohli vyprávět na Primě, kde se v posledních letech snaží určovat trendy. Prima spouští nové kanály a zkouší nové formáty v daleko větší míře. I přesto má hlavní kanál TV Nova dlouhodobě vyšší podíl na trhu než všechny TV programy celé skupiny Prima dohromady…
Petr Kellner sice ve zprávě o převzetí skupiny CME zdůraznil, že nechce dělat žádné výrazné zásahy. Novu však bude mít každý den na očích nejen proto, že působí v jeho domovské zemi. Nova je totiž klíčovým podnikem celé skupiny CME a jako taková bude i pro svého majitele nejdůležitější.
Díky tomu by ani v dalších letech neměla být nouze o zajímavé události na českém mediálním trhu. A mimochodem, právě skupina PPF na televizním trhu předvedla, že se nebojí dělat odvážné kroky. Televizní část operátora O2 se stala trend setterem na poli placené televize právě poté, co ji převzala skupina PPF. Bylo by dobré, kdyby se i Nova vydala odvážnější, možná až revoluční cestou.
Nově v posledních letech chyběla odvaha riskovat nebo zkoušet věci jinak. Do značné míry to souviselo právě s vlastnickým pozadím. V rámci argumentace lze však zohlednit i fakt, že český divák je natolik konzervativní, že nepotřebuje inovace. Nova mu dlouhodobě stačí taková, jaká je.