Evropská komise v dokumentu přímo uvádí, že zmíněné opatření zvýhodňuje operátory terestrické televize a může způsobit narušení hospodářské soutěže tím, že znevýhodní satelitní, kabelové nebo IPTV operátory. Komise však připouští kompenzace terestrických operátorů za předpokladu, že bude využití finančních prostředků přísně kontrolováno.
Zároveň nesmí být kompenzovány žádné náklady, které přímo nesouvisí s přeladěním vysílačů na nové frekvence. V jednom z bodů se přímo zmiňuje, že kompenzace se netýká provozu přechodových sítí.
Dokument obsahuje celkem 109 bodů. Pokud vás zajímá úplné znění v angličtině, můžete si materiály stáhnout přímo z webu Evropské komise. V následující části přinášíme podrobnější rozbor klíčových bodů.
Další informace týkající se kompenzací domácností: Evropská komise povolila Španělsku dotace společných antén. Zakázala zvýhodnění terestriky
Operátoři jsou povinni uvolnit pásmo 700 MHz bez ohledu na kompenzace
Dokument v první části obsahuje základní informace a nutný background týkající se španělského trhu. Jeden z prvních důležitých bodů je s pořadovým číslem 28. Zde se přímo zmiňuje, že opatření nemá za cíl pokrývat změnu vysílací technologie nebo kompresního standardu, ani přechodové vysílání na původní a nové frekvenci.
Zajímavější jsou pasáže týkající se platnosti povolení na terestrickou televizi. V bodech 46-48 se přímo píše, že délka platných provozních povolení přesahuje nejzažší termín pro uvolnění pásma 700 MHz. Poněkud komplikovaně se zde uvádí, že držitelé povolení (kmitočtových přídělů) jsou si už delší dobu vědomi, že budou povinni uvolnit některé frekvence nebo se budou měnit jejich oprávnění z důvodu mezinárodní koordinace i před vypršením platnosti těchto přídělů.
Operátoři by museli na vlastní náklady uvolnit pásmo 700 MHz i v případě, pokud by nedošlo ke kompenzacím ze strany státu. Samotná povinnost uvolnit požadované frekvence tak ještě nezakládá právo ke kompenzacím.
Zmíněné kompenzační opatření však umožní operátorům snížit své náklady na uvolnění pásma 700 MHz, a tím pomůže zachovat terestrickou platformu. Pokud by nedošlo ke kompenzacím, a operátoři by se odmítli sami finančně podílet na procesu uvolnění požadovaných frekvencí, mělo by to za následek ztrátu oprávnění k provozování multiplexů nebo ztrátu klientů / televizí, které v těchto multiplexech vysílají. To by vedlo k poškození terestrické platformy.
Zjednodušeně řečeno: Evropská komise uznává právo operátorů na alespoň částečnou kompenzaci vynaložených nákladů. Podle její analýzy však mají operátoři povinnost uvolnit pásmo 700 MHz na vlastní náklady bez ohledu na to, zda jim budou přiznány kompenzace. Zavázali se k tomu v době, kdy získali oprávnění provozovat terestrické multiplexy. Podle těchto podmínek jsou operátoři povinni hradit veškeré náklady související s provozem terestrických multiplexů, s čím souvisí i náklady na přeladění vysílačů z pásma 700 MHz na nižší frekvence.
Evropská komise v případě Španělska potvrdila trend, že státy mohou za jistých okolností kompenzovat operátory terestrické televize. V dosavadních případech se ukázalo, že komise příšně hlídá, aby nedošlo k nadměrným dotacím nebo přílišnému zvýhodnění subjektů působících na terestrickém trhu.
Nelze kompenzovat přechod na DVB-T2 ani provoz přechodových sítí
Vzhledem k výše uvedenému Evropská komise v bodech 55, 64 a 65 přímo konstatuje, že terestričtí vysílatelé a operátoři budou mít přímé benefity z kompenzačního opatření státu. Terestrická platforma bude díky tomu zvýhodněna oproti satelitu, kabelu nebo IPTV. Toto opatření může v důsledku narušit hospodářskou soutěž na vnitřním trhu a může ovlivnit obchod uvnitř Unie, píše se doslova v bodě 65.
V dalších bodech se text zaměřuje na ujištění, že nedojde k překompenzování operátorů a že kompenzace budou ve většině případů nižší než skutečné náklady. Operátoři budou muset prokázat skutečně vynaložené náklady (bod 92). Pokud by se některá kompenzace ukázala jako sporná, operátor musí prokázat svůj nárok.
Bod 94 přímo zmiňuje, že předmětem kompenzace není přechod na novou vysílací technologii. Případný přechod z DVB-T na DVB-T2 si budou muset operátoři zaplatit ze svého. A nakonec, v bodě 98 se znovu zdůrazňuje, že kompenzace se nebudou vztahovat na provoz přechodových sítí.
Případný přechod z DVB-T na DVB-T2 si budou muset operátoři zaplatit ze svého. Předmětem kompenzace není přechod na novou vysílací technologii.
Klíčová je kompenzace přímých nákladů
Evropská komise v případě Španělska potvrdila trend, že státy mohou za jistých okolností kompenzovat operátory. V dosavadních případech se ukázalo, že komise příšně hlídá, aby nedošlo k nadměrným dotacím nebo výraznějšímu zvýhodnění subjektů působících na terestrickém trhu. Důležité je kompenzovat pouze přímé náklady na přeladění vysílačů. S tím úzce souvisí i střízlivý ohlad národních vlád týkající se těchto nákladů.
Co z toho vyplývá pro případné rozhodnutí Evropské komise týkající se České republiky? Klíčová bude zejména argumentace české strany, aby obhájila svůj přístup ke kompenzacím zdejších operátorů. Problémem může být požadavek české strany kompenzovat provoz přechodových sítí, což EK v případech operátorů z Německa a Španělska nepovolila.
Kritickým bodem je však nárok současných operátorů na bezplatné prodloužení kmitočtových přídělů až do roku 2030, které česká strana označuje jako „technické opatření“. Pokud by Evropská komise vyhodnotila toto opatření jako nedovolenou státní podporu, mohlo by to ohrozit nejen plánovaný přechod na DVB-T2, ale i samotný proces uvolňování pásma 700 MHz v České republice.
Ke stažení: Spain – Audio-visual broadcasting transmission aid for audio-visual service providers (PDF – 188 kB)
Přístup evropských zemí k DVB-T a DVB-T2
- Česká republika: Povinný přechod na DVB-T2/HEVC, bez kompenzace domácností
- Rakousko, Německo: DVB-T2 jako převážně placená platforma, volné programy na satelitu
- Maďarsko, Slovensko: volné televize v DVB-T, placené v DVB-T2, kompenzace nejsou potřeba
- Francie, Portugalsko: setrvají u DVB-T, platforma T2 bude jen doplňkem
- Itálie: přejde na DVB-T2, kompenzuje nízkopřijímové domácnosti
- Španělsko: částečně zachová DVB-T, 150 mil. EUR pro domácnosti, 10 mil. EUR pro operátory
- Finsko: přejde na DVB-T2, vypne televize ve standardním rozlišení, kompenzace předmětem sporu
- Švédsko: Zachová DVB-T, jednu síť překlopí do DVB-T2. Kompenzace nejsou potřeba
- Švýcarsko: odmítlo přechod na DVB-T2, dne 3.6.2019 úplně vypnulo anténní příjem
- Belgie: placená televize v DVB-T2, veřejnoprávní televize VRT opustí DVB-T
Další země ještě definitivně nerozhodly, zda opustí standard DVB-T a jak by měl přechod probíhat
Evropská unie požaduje, aby televize uvolnily frekvence v pásmu 700 MHz. Jednotlivé státy si však mohou libovolně stanovit, zda chtějí zachovat současnou technologii vysílání DVB-T v menším rozsahu, nebo zda chtějí kombinovat technologie DVB-T a DVB-T2. Rovněž mají státy relativně volnou ruku v otázce kompenzace nákladů domácností. Česká republika chce kompenzovat operátory, s kompenzacemi domácností však nepočítá.
* Zobrazit všechny články na téma Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě.