Ilustrační foto poskytla agentura zastupující značku SESTelevizní trh se v posledních letech výrazně proměnil. Díky rozvoji televize přes internet se výrazně rozšířila nabídka operátorů a zároveň zjednodušila dostupnost služeb placené i neplacené televize v domácnostech. Jako důsledek se do produkce placeného multimediálního obsahu pustilo několik nových společností, kteří spolu s tradičními operátory soutěží o vysílací práva k atraktivním sportům a obsahu.
Tradiční pay-tv operátoři kromě technologických změn čelí výrazné konkurenci ze strany amerických technologických gigantů. Firmy jako Google/YouTube, Amazon, Netflix a další mohou nejen změnit způsob konzumace televize, ale zejména zamíchat světem placené televize, tak jak ho známe teď.
Z tohoto pohledu se očekává těsnější spolupráce dlouhodobě etablovaných poskytovatelů placené televize. V některých západních zemích se podobná spolupráce už realizuje, a ani na českém trhu není novinkou. Operátoři DIGI CZ, O2 TV a T-Mobile začátkem srpna začali sdílet prémiový fotbalový kanál Premier Sport. V tomto případě jde o prohloubení spolupráce, která s přestávkami trvá už několik let.
Pokud se podíváme na dění na českém trhu i v zahraničí, zjistíme, že vývoj byl všude podobný. Nejprve se na každém trhu etablovala jedna výraznější značka, která se snažila soustředit ten nejatraktivnější obsah pod sebe. Následně se objevila konkurence, která se ucházela o stejné nebo jiné soutěže. Posléze začalo několik poskytovatelů spolupracovat.
Na českém trhu tuto soutěž začala služba O2 TV, která přišla s cílem soustředit ty nejatraktivnější sportovní přenosy na svých programech O2 TV Sport. Na obzoru se přirozeně objevila konkurence, když se značka DIGI TV dostala do českých rukou. DIGI TV se soustředila na nejlepší fotbal ze zahraničí, O2 TV měla domácí fotbalovou ligu a Ligu mistrů. Důležitým hráčem na poli sportovních přenosů byla tehdy i Česká televize, která se však postupně z trhu lukrativních sportovních práv stáhla. Podobně jako mnohé další veřejnoprávní televize v Evropě si nemohla dovolit vynakládat stále vyšší částky za atraktivní sportovní přenosy.
Ze spolupráce tradičních operátorů nejvíc benefitují klienti. Samotní operátoři na jedné straně výrazně šetří náklady, zároveň svůj obsah mohou nabídnout většímu počtu platících klientů. Trh placené televize tak bude v nejbližších letech nejvíce přát zavedeným službám a značkám.
Modely spolupráce na českém trhu
Na konkurenčním vztahu O2 TV a DIGI bylo zajímavé, že obě strany dokázaly spolupracovat už v době, kdy to ještě nebylo obvyklé. DIGI zpřístupnila dva kanály DIGI Sport i pro klienty operátora O2. V praxi to znamenalo, že pokud jste byli v té době klientem O2 TV, měli jste k dispozici to nejlepší, co bylo tehdy na českém trhu k mání. V rámci jednoho předplatného jste získali O2 Sport, DIGI Sport i ČT Sport.
O2 si své sportovní kanály ponechala za všech okolností pro sebe, u operátora DIGI CZ tak sportovní stanice O2 k dispozici nebyly. Po vypršení zbytku tříletého cyklu bylo potřeba znovu bojovat o vysílací práva. A v té době se z obou hráčů stali tvrdí konkurenti.
O2 TV znovu získala pro sebe Ligu mistrů, domácí fotbalovou ligu a následně i hokejovou ligu. DIGI TV se soustředila na vysílací práva k nejlepším fotbalovým soutěžím v Evropě. Pojistila si anglickou Premier league na další tři roky, k tomu získala i nižší soutěž Championship. Přidala španělskou La Ligu, německou první a druhou Bundesligu a italskou Serii A.
Zatímco se oba operátoři právem chlubili tím, že nabízí svým divákům to nejlepší co je k dispozici, samotní abonenti už tak nadšeni nebyli. Pro ně to totiž znamenalo, že pokud chtějí sledovat Premier league i Ligu mistrů současně, budou potřebovat předplatné až ke dvěma službám. Nepohodlí způsoboval i fakt, že dvě služby přinesou i nutnost dvou set-top-boxů. Tento problém se sice podařilo vyřešit díky aplikacím v chytrých televizích, pro část konzervativnějších diváků však stále šlo o značnou překážku.
DIGI však svůj exkluzivní obsah zcela neuzavřela. Jistou dobu sice měla své DIGI Sporty na českém trhu pouze pro sebe, ale vždy byla otevřena spolupráci i s dalšími partnery. Dva programy DIGI Sport se díky tomu objevily i v rámci služby T-Mobile TV, se kterou DIGI spolupracuje na nadnárodní úrovni. Naproti tomu je značka O2 TV Sport stále exkluzivní součástí pouze produktu O2 TV. Operátor ji zatím nenabízí konkurenci ani v omezené podobě, pokud nepočítáme speciální aplikaci v hybridním vysílání televizní skupiny Prima.
Časem lze však očekávat tlak i na větší dostupnost programů O2 TV Sport. Ten by přitom nemusel přijít pouze od partnerských operátorů, ale i od diváků. Podobný vývoj lze vysledovat například na britském trhu, kde své exkluzivní programy vzájemně sdílí všichni spolupracující operátoři. Podobná spolupráce se postupně rýsuje i v Německu, v Rakousku nebo v Itálii.
Zatímco se oba operátoři právem chlubili tím, že nabízí svým divákům to nejlepší co je k dispozici, samotní abonenti už tak nadšeni nebyli. Pro ně to totiž znamenalo, že pokud chtějí sledovat Premier league i Ligu mistrů současně, budou potřebovat předplatné až ke dvěma službám.
Spolupráce operátorů na západě
Vývoj v některých západních zemích ukazuje, že vzájemná spolupráce konkurenčních operátorů je nevyhnutelná. Ceny vysílacích práv stoupají rychlým tempem a exkluzivita se časem přestane vyplácet. Lze to vysledovat na trzích v Německu, Rakousku, Itálii nebo Velké Británii.
Dominantní pay-tv operátor v Německu a Rakousku po několika letech přišel o exkluzivitu na přenosy první a druhé Bundesligy a Ligy mistrů. Tuto soutěž lze nyní v omezené míře sledovat na Eurosportu, a rovněž v OTT službách Magenta Sport a DAZN. SKY se musí s DAZN dělit o přenosy fotbalové Ligy mistrů. Evropskou ligu tento operátor nevysílá vůbec, zápasy jsou na RTL NITRO. V případě Formule 1 se závody vysílají na placené i neplacené televizi.
Obdobná situace panuje v Itálii, kde SKY Italia přišla o exkluzivitu na Serii A i Serii B. Výrazně ji konkuruje streamingová platforma DAZN.
A velmi zajímavý vývoj je i na britském trhu, kde nejznámější značka SKY už zdaleka není dominantním hráčem, alespoň pokud jde o vysílací práva. Pro fanoušky evropského fotbalu je důležitější služba BT Sport, kde lze sledovat Ligu mistrů a Evropskou ligu, některé zápasy Premier league i zámořské soutěže. Jenomže i zde už byli operátoři nuceni najít společnou řeč a tak programy BT Sport jsou k dispozici klientům SKY a programy Sky Sport mají k dispozici i klienti BT nebo Virgin.
Cesta k vzájemné dohodě však byla dlouhá. Navzdory tomu, že operátoři oznámili předběžnou dohodu už v roce 2017, trvalo celý rok a půl než začali své balíčky nabízet navzájem. Impulsem k této spolupráci byl právě rostoucí vliv amerických technologických gigantů, především Amazonu a Netflixu. Podrobněji o spolupráci na britském trhu budeme psát v jiném článku.
Ze spolupráce tradičních operátorů momentálně benefitují klienti. Samotní operátoři na jedné straně výrazně šetří náklady, zároveň svůj obsah mohou nabídnout většímu počtu platících klientů. Trh placené televize tak bude v nejbližších letech nejvíce přát zavedeným službám a značkám. Noví hráči budou potřebovat mnohem více času a peněz k tomu, aby se reálně prosadili.
Cesta k vzájemné dohodě na britském trhu byla dlouhá. Navzdory tomu, že operátoři oznámili předběžnou dohodu už v roce 2017, trvalo celý rok a půl než skutečně začali své balíčky nabízet navzájem.