Vůbec nejvyšší odloženou sledovanost v Evropě mají Island a Švýcarsko. Mírně nižší podíl je v Belgii nebo Velké Británii. Ve všech zmíněných zemích se odložená sledovanost pohybuje nad 15 procenty. Ve skandinávských zemích je průměr na úrovni 6-8 procent, uvádí analýza Atmedie.
Vyšší podíl odložené sledovanosti v západních zemích způsobuje zejména příklon diváků k placené televizi. Terestrika umožňuje jen velmi omezené odložené sledování. Divák si musí vybrané pořady sám nahrát na pamětové médium, aby je mohl později shlédnout. Do určité míry lze využít i HbbTV, kde vybrané televize nabízí své pořady ze záznamu.
Výraznou výhodou odložené sledovanosti je možnost přeskakovat reklamy. Tato funkcionalita se ovšem nelíbí komerčním televizím, které žádají omezení přetáčení reklam alespoň v prvních třech dnech po odvysílání.
Nejvíce si televizní obsah mimo živé vysílání pustí mladší věkové kategorie, zejména lidé ve věkovém rozmezí 15-34 let, odložená sledovanost se v této kategorii pohybuje mezi 10 až 11 procenty. O něco více ji využívají muži než ženy, rozdíly jsou však minimální.
Odložená sledovanost se přirozeně prosazuje u operátorů placeného vysílání. Vybraní kabeloví operátoři a prakticky všichni IPTV operátoři nabízejí svým klientům archivy zpětného shlédnutí nebo vzdálené nahrávání pořadů.
Diváci, kteří si pustí televizní obsah po živém odvysílání, jej nejčastěji zhlédnou ještě tentýž den. Týká se to dvou třetin lidí, kteří odloženou sledovanost využijí. V následujícím dnu si pak obsah ze záznamu pustí 16 % lidí. Výraznou výhodou odložené sledovanosti je možnost přeskakovat reklamy. Tato funkcionalita se ovšem nelíbí komerčním televizím, které žádají omezení přetáčení reklam alespoň v prvních třech dnech po odvysílání.
Další informace: Nova na jedné straně propaguje placenou TV a zároveň omezuje její klíčovou funkcionalitu
Podíl odložené sledovanosti ve vybraných evropských zemích
-
Island - 18.75%
18.75%
-
Švýcarsko - 18.55%
18.55%
-
Belgie - 16.28%
16.28%
-
Velká Británie - 15.10%
15.10%
-
Skandinávie - 7.00%
7.00%
-
Česká republika - 6.00%
6.00%
Zdroje dat v analýze od Atmedia Czech::
ATO – Nielsen Admosphere, data k 27. 06. 2019
Eurodata TV Worldwide, One TV Year In The World 2019