Názor: Soutěžit o frekvence je normální. Čeští operátoři usilují o výhodu
Při přechodu na DVB-T2 se obecně vychází z předpokladu, že je potřeba uvolnit pásmo 700 MHz pro mobilní služby. Stát tyto uvolněné frekvence následně vydraží a získá tím možná až desítky miliard korun pro státní rozpočet. V případě zbylých televizních frekvencí pod 700 MHz se však aukční přístup neaplikuje.
Příklady okolních zemí dobře ilustrují, že vybírat operátora anténního vysílání prostřednictvím veřejné soutěže nebo aukce je přirozené i normální. Vývoj v České republice má však však jít jiným směrem. Operátoři terestrických sítí usilují o prodloužení kmitočtových přídělů bez tendru a zdá se, že tento záměr má i podporu státu. Tímto přístupem se však stát může připravit o významné příjmy z dražby těchto frekvencí.Při přechodu na DVB-T2 se obecně vychází z předpokladu, že je potřeba uvolnit pásmo 700 MHz pro mobilní služby. Stát tyto uvolněné frekvence následně vydraží a získá tím možná až desítky miliard pro státní rozpočet.
V případě zbylých televizních frekvencí pod 700 MHz se však aukční přístup neaplikuje. Stát v rámci nuceného odebrání kmitočtů přiznává komerčním firmám kompenzace v podobě bezplatného prodloužení zbylých kmitočtů až do roku 2030. Tímto přístupem chtěl údajně přimět dotčené firmy ke spolupráci.
Pokud by však stát zbylé kmitočty standardně vydražil, mohl by získat další miliardy do svého rozpočtu. Místo toho se těchto peněz vzdá údajně výměnou za relativně klidný průběh druhé digitalizace. Jen, aby „nenaštval“ stávající operátory.
Opětovné udělení těchto frekvencí stávajícím operátorům bez veřejné soutěže až do roku 2030 však přináší nepřiměřenou konkurenční výhodu pro jejich uživatele. Není divu, že tento záměr přezkoumává Evropská komise jako možnou nedovolenou státní podporu.
Zástupci státu měli původně v ruce zajímavé trumfy. Platnost kmitočtových přídělů k celoplošným komerčním multiplexům totiž končí v rozmezí následujících 2-5 let, konkrétně v květnu 2021, v březnu 2022 a v lednu 2024. Úvaha, že stát má tyto firmy kompenzovat za nucené uvolnění pásma 700 MHz vypadá logicky, ale nemá oporu v zákonech ani podmínkách příslušných licencí (kmitočtových přídělů).
Nelze také opomíjet fakt, že Česká republika mohla požádat o odklad uvolnění pásma 700 MHz až do června roku 2022. Pokud by tohoto práva využila, nebylo nutné většinu frekvencí „násilně“ odebírat – platnost přídělů by přirozeně expirovala. V mezičase mohl stát vypsat transparentní tender po vzoru jiných zemí.
Opětovné udělení těchto frekvencí stávajícím operátorům bez veřejné soutěže až do roku 2030 však přináší nepřiměřenou konkurenční výhodu pro jejich uživatele. Není divu, že tento záměr přezkoumává Evropská komise jako možnou nedovolenou státní podporu.
Související článek: Slovensko i Maďarsko vybírají operátory pro terestrické multiplexy