Průzkum Nielsenu k DVB-T2 očekává, že diváci zůstanou na anténě. Popírá data jiných agentur
Pokud by se potvrdil předpoklad Nielsen Admosphere, že terestriku opustí pouze 2 procenta domácností, šlo by o výbornou zprávu pro operátory terestrických multiplexů. Tato nejnovější data se však výrazně odlišují od dosavadních zjištění jiných agentur. Dokonce i zástupci největšího operátora DVB-T2 Českých Radiokomunikací byli ještě v závěru roku 2018 zdženlivější a očekávali až 20procentní odchod diváků od terestriky k placeným platformám. V této souvislosti je však potřeba zdůraznit, že až 31 procent respondentů uvádí, že se prozatím nerozhodla, případně neví, jak bude postupovat.
Nejnovější průzkum zjišťoval odpověď na otázku „Co pro vaši domácnost znamená přechod na DVB-T2„. Přibližně 19 procent respondentů uvedlo, že už sleduje televize ve standardu DVB-T2. Přibližně 21 procent zatím nemá kompatibilní přijímač nebo set-top-box, ale plánuje si ho pořídit. Dalších 6 procent diváků už má přijímač, ale vysílání zatím nesleduje. Přibližně 20 procent diváků má jiný způsob příjmu a dvě procenta udávají, že přestanou sledovat televizi.
Související zpráva z října 2018: Kolik diváků přejde na DVB-T2? Odhady se různí
Výrazné rozdíly v otázce vybavenosti vhodnými přijímači
A nyní se dostáváme ke zmíněné zajímavé hodnotě, kde pouze 2 procenta diváků výslovně udávají, že přejdou z antény na jinou platformu. Dalších 14 procent ještě není rozhodnuto a přibližně 17 procent respondentů neví.
V této oblasti se data Nielsenu výrazně odlišují od dosavadních zjištění jiných agentur. Zástupci Českých Radiokomunikací loni v říjnu uvedli, že podle jejich zjištění až 20 procent diváků může opustit terestrickou platformou a přejít k jiným způsobům televizního příjmu. Tyto hodnoty potvrdila i agentura Mr. THINK ve své loňské studii Výzkum TV vysílání 2018.
Výrazné rozdíly se projevují i v otázce vybavenosti domácností vhodnými přijímači pro DVB-T2. Ještě koncem roku 2018 delkarovalo 25 procent respondentů, že jsou již vybaveni DVB-T2 přijímačem. V nynějším průzkumu z března 2019 už vybavenost deklaruje až 43 procent respondentů.
Očekávaný 20procentní pokles terestrické platformy může vyvážit přechod části diváků kabelové a satelitní televize směrem k anténě. O tomto kroku uvažuje podle Mr. Think zhruba 11 procent diváků placených služeb. Novější výzkum Nielsen Admosphere pohyb tímto směrem nepředpokládá.
Poznámka: Oba citované průzkumy mají výrazně odlišnou metodiku i odlišné cíle, proto je nelze vzájemně srovnávat. I tak je ale překvapivé, že ohledně změny TV příjmu došly k tak výrazně jiným závěrům.
Další informace k DVB-T2: Pět důvodů, proč HD vysílání největších českých televizí nebude zadarmo
Očekávání diváků od nových možností televizního vysílání
- Zlepšení kvality obrazu - 85%
- Lepší zvuk - 80%
- Připojení TV k internetu - 78%
- Rozšíření počtu kanálů v HD - 65%
- Rozšíření počtu kanálů obecně - 65%
- Možnost sledovat pořad dříve - 64%
Terestrická platforma nemůže některá očekávání splnit
Výzkum TV vysílání 2018, který provedla agentura MR.THINK, zňázorňuje poměrně vysoká očekávání diváků od televizních služeb. Z 12 různých možností jsme vybrali 6 nejdůležitějších, na které většina respondentů zvolila odpověď Určitě ano nebo Spíše ano. Z výsledků je zřejmé, že terestrická platforma nemůže některá očekávání diváků splnit. Nejpopulárnější možnosti jako rozšíření počtu kanálů v HD, nebo zlepšení kvality obrazu nabídnou placené platformy v mnohem větší míře než televize na běžnou anténu.
Tyto možnosti v rámci televizního vysílání přitom vůbec nesouvisí s přechodem na DVB-T2. Některé funkce (například odložené sledování) lze nabídnout už nyní v DVB-T. Vyžaduje si to však značné investice na straně operátorů sítí i samotných televizí. Problémem terestrické platformy je, že ji živí primárně reklama a ne všechny investice mohou být pro televize rentabilní.