Divácké chování se v průběhu posledních 15 let výrazněji nezměnilo. Široká nabídka nových TV programů udržela diváky u obrazovek. V dlouhodobém horizontu je průměrná denní doba sledování televize srovnatelná s hodnotami ze začátku milénia. Zatím se tedy nepotvrzují prognózy o konci tradiční televize tak, jak ji známe.
Výsledky nové studie od Eurodata TV Worldwide v podstatě potvrzují hodnoty, které přinesly v průběhu předchozích let jiné subjekty. Například asociace Broadcast Networks Europe, která sdružuje operátory terestrického vysílání naměřila průměrný čas 240 minut denně a očekává, že tato hodnota se udrží i v následujících letech.
Už loni jsme zde na webu TVKOMPAS.cz informovali o dalších dvou studiích, které potvrzují tento trend. Kromě zmíněné Broadcast Networks naměřila obdobné trendy i studie společnosti SES ASTRA. Statisticky sice není možné srovnávat průzkumy s odlišnou metodikou, nicméně ve všech případech je patrný trend zachování pozice lineární televize.
Výsledky nové studie od Eurodata TV Worldwide v podstatě potvrzují hodnoty, které přinesly v průběhu předchozích let jiné subjekty. Například asociace Broadcast Networks Europe, která sdružuje operátory terestrického vysílání naměřila průměrný čas 240 minut denně.

Tradiční dálkové ovládání a tradiční TV program rozhodně patří i do současnosti. Ilustrační foto, zdroj Pixabay.com
Chování diváků se nemění. Mění se jen způsoby příjmu
Pavel Hanuš z České televize měl na loňské konferenci RADIOKOMUNIKACE 2018 zajímavou přednášku o tom, že tradiční sledování televize je pro diváka stále klíčové. Rozdíl oproti minulosti je jen ve způsobech příjmu TV programů. Zatímco před 10-20 lety byla dominantní terestrika a částečně se prosazoval kabel, nyní je k dispozici mnohem víc způsobů příjmu – především placená televize přes internet IPTV.
Tradiční sledování televize je pro většinu lidí klíčové, neboť nevyžaduje žádnou složitou interakci kromě obyčejného přepínání programů. „V průběhu let jsem o tom mluvil s mnoha lidmi a můžu říct, že běžný člověk nemá chuť někde něco aktivně hledat. Jednoduše si pustí televizi a dívá se na obsah. To mu umožňuje pouze lineární televize,“ uvedl loni Pavel Hanuš ve své přednášce.
Nelineární sledování televizních programů je stále marginální záležitostí, nelze jej však úplně ignorovat. Některé tradiční televizní společnosti však do tohoto způsobu vysílání investují až nepřiměřené množství peněz. Příkladem je britská BBC, která do videoplatforem na vyžádání investuje až 12 procent ze svého celkového rozpočtu. Osloví tím však pouhé 3 procena (!) diváků.
Oblíbenost tradiční televize přímo souvisí s tím, jak diváci vnímají hlavní TV obrazovku v domácnosti. Studie společnosti Nielsen na trhu v USA uvádí, že až 92 procent času sledují diváci televizní obsah před klasickou televizní obrazovkou. A když už jednou máte doma běžnou televizi, je předpoklad, že na ní budete sledovat i lineární TV programy.
Nelineární sledování televizních programů je stále marginální záležitostí, nelze jej však úplně ignorovat. Některé tradiční televizní společnosti však do tohoto způsobu vysílání investují až nepřiměřené množství peněz.

Lineární televize má i nadále velmi silnou pozici ve všech evropských zemích. Ilustrační foto Pixabay.com
Nová éra: Změní Apple TV konzumaci televizního obsahu? Čekejme evoluci místo revoluce
Sledování televize - denní průměr v minutách za rok 2018
- Eurodata TV - celosvětový průměr: 175 minut
- Eurodata TV - evropský průměr: 225 minut
- Broadcast Networks Europe: 240 minut (evropský průměr)
Doporučené texty analyzující uvedená data:
BroadbandTVNews.com: Watching linear TV still strong
TVKOMPAS.cz: Většina diváků sleduje lineární televizi několik hodin denně
TVKOMPAS.cz: Tradiční sledování televize je pro diváka stále klíčové
TVKOMPAS.cz: Kolik hodin denně sledujete televizi? Pár čísel z průzkumů
RadioTV.cz: Televize v domácnosti není mrtvá