Přestřelka mezi AT&T a Viacomem kvůli placené televizi
Jádrem mediálního sporu je pochopitelně cena za šíření placených stanic – ovšem nikoliv mezi AT&T a koncovým zákazníkem, nýbrž mezi pay-tv operátorem a dodavatelem obsahu (programmerem). Spor je ovšem pikantní v tom, že na druhé straně stojí jedna z nejvýznamnějších obsahových firem na světě – skupina VIACOM. Ta provozuje i nám dobře známé různorodé skupiny programů MTV, Comedy Central, Nickelodeon a další.
Portfolio placených stanic VIACOM-u je poměrně široké a až doposud se zdálo, že se žádný pay-tv operátor bez těchto stanic neobejde. Distribuční smlouva mezi Viacomem a DirecTV se však chýlí ke konci a vlastník AT&T podle Viacomu až příliš tlačí na snížení ceny. Milionům domácností tak už tuto sobotu hrozí, že jim značná část programů z nabídky zmizí.
Obdobné spory mezi operátory a vlastníky placených TV stanic jsou poměrně běžné. V posledních letech jsme je mohli sledovat i na českém trhu – například mezi Skylinkem a Discovery, DIGI TV a AMC Networks, případně mezi Novou a UPC kvůli sportovním programům. Ve většině případů však divák nemá o podobných sporech ani tušení.
Tradičně padají obvinění ze zneužívání pozice na trhu, o tom, že divák je rukojmí a tak podobně.
Placená televize v USA – věc veřejná
Jednotlivé strany se většinou domluví na přechodném období a vysílání běží dál, zatímco v zákulisí se jedná. Krátkodobé nebo trvalé vyřazení programů z nabídky některého pay-tv operátora je obvykle vnímáno jako nejkrajnější řešení a nedochází k němu zas tak často. Pokud se o sporu divák dozví, tak většinou z odborných médií nebo na sociálních sítích. V evropských podmínkách se však podobný spor nikdy neodehrává přímo ve vysílání zmíněných stanic.
Amerika je ale v tomto výrazně jiná, což se potvrdilo už v několika případech. Hrozící vyřazení skupiny programů je „věc veřejná“. Organizují se petice, veřejné kampaně, vznikají organizované webovky „na ochranu diváků“ před „neférovými praktikami“ jedné či druhé strany. A dotčené televizní programy zaplavují své vysílání různými spoty. Ty obvykle vidí i diváci, kterých se celá kauza netýká.
Tradičně padají obvinění ze zneužívání pozice na trhu, o tom, že divák je rukojmí a tak podobně. Přitom celá věc je poměrně jasná. AT&T coby vlastník platformy tlačí jiné vlastníky placených stanic k nižším cenám, neboť má dostatek vlastního obsahu, kterým může dotčené kanály nahradit.
V rámci analýz sporu se objevují argumenty, že značky Viacomu jsou sice známé a populární, ale už nejsou tak nepostradatelné jako před 10 nebo 15 lety. Doba se mění, přibývá konkurence v oblasti placeného obsahu. A programmeři z dob minulých se tomuto trendu budou muset přizpůsobit.
Podobné spory mezi operátory a vlastníky placených TV stanic jsou poměrně běžné. V posledních letech jsme je mohli sledovat i na českém trhu – například mezi Skylinkem a Discovery, DIGI TV a AMC Networks, případně mezi Novou a UPC kvůli sportovním programům. Ve většině případů však divák nemá o podobných sporech ani tušení.
Příliš silné postavení AT&T kritizovala i americká vláda
Na druhou stranu, pozice AT&T nejen coby operátora placené televize je přece jen specifická a Viacom není jediný, kdo si na to stěžuje. Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa dokonce vyvíjela aktivní kroky k tomu, aby zabránila velmi významné akvizici, kdy skupina AT&T koupila jiného mediálního obra Time Warner. V tomto případě můžeme sledovat změny ve fungování tradičního trhu ve chvíli, kdy jeden nebo více subjektů získá příliš velkou kontrolu nad určitou částí telekomunikačního trhu.
Skupina AT&T vystupuje jako telekomunikační operátor a provozovatel placené televize. Zároveň i jako producent a vlastník významného obsahu a archivů. V neposlední řade ovládá filmová studia a řadu TV stanic. Díky své pozici a bohatému portfoliu může vystavět atraktivní programovou nabídku pouze z vlastních kanálů a značek. Placená televize od AT&T tak není závislá na TV programech nebo obsahu jiných skupin.
Byznys tradičních poskytovatelů televizního obsahu je však postaven na úzké a dlouhodobé spolupráci s pay-tv operátory. Ti největší jsou pro ně přirozeně nejdůležitější. Nedosažení dohody mezi DirecTV (AT&T) a Viacomem tak může mít vážné následky především pro druhou zmíněnou korporaci.
Další informace v sekci Analýzy TV trhu