Pro diváka placené televize není důležitá jen exkluzivita, ale především kvalita
Operátoři placené televize usilují o exkluzivitu zejména v oblasti sportu, neboť sportovní přenosy v odpovídající kvalitě nelze získat jinak než cestou legálního předplatného. Nejnovější příklad z Německa však ukazuje, že placená televize může být pro mnoho lidí přirozenou volbou i v situaci, kdy mohou stejný produkt sledovat bez placení, ale v horší kvalitě.
Největší německý pay-tv operátor SKY Deutschland před rokem oznámil, že neprodlouží kontrakt na vysílání přenosů Formule 1. Důvodem měl být fakt, že vysílací práva znovu získala i neplacená televize RTL a závody jsou tedy na satelitu dostupné i bez poplatků. RTL však měla práva i v předchozích letech a tehdy to placené televizi SKY nijak zvlášť nevadilo.
Služba SKY Deutschland ovšem po roce svůj postoj přehodnotila a nyní se do kolotoče F1 vrací. Jak se totiž ukázalo, řada platících diváků byla s rozhodnutím svého operátora nespokojena a předplatné zrušila. Hlavní motiací přitom nebyla úspora, jelikož přenosy jsou na volné televizi dlouhodobě. Kdyby tedy diváci SKY chtěli za Formuli 1 ušetřit, zrušili by své předplatné o několik let dřív.
Server Broadband TV News informuje, že tlak od předplatitelů i negativní dopad na image značky stál za rozhodnutím, že SKY znovu koupila přenosy Formule 1. Navzdory tomu, že konkurence ze strany volné televize přetrvává.
Placená televize si může dovolit mnohem „výpravnější“ pokrytí závodů Formule 1 než její volně dostupná konkurence. Tento trend bylo možné vypozorovat i na českém trhu.
Lepší předzávodní studio, doplňkové reportáže nebo samostatný kanál se zábery z kokpitů – to vše se objevilo až díky placené televizi.
Lepší zážitek ze sledování a přidaná hodnota přenosů na placené televizi
Tento příklad ukazuje, že pro platícího diváka není důležitá jen exkluzivita, ale především lepší zážitek ze sledování. SKY Deutschland totiž svým klientům v ceně předplatného nabídne mnohem víc než RTL.
Především nabídne závody Formule 1 úplně bez reklam. Zpřístupní je v nejvyšší dostupné kvalitě obrazu – v Ultra HD (4K) rozlišení. A pro živé vysílání závodů vyčlení minimálně 2 programy – jeden s tradičním pokrytím a druhý s výraznými doplňkovými informacemi v atraktivním balení.
Tak komplexní „balíček služeb“ by si žádná volně dostupná televize nemohla dovolit. V případě komerčních neplacených TV je primárním zdrojem reklama vysílaná během závodů. Omezené prostředky z reklamy zároveň nutí komerční televize k větší efektivitě a tím i k úsporám v produkci. Jinými slovy – placená televize si může dovolit mnohem „výpravnější“ pokrytí než její volně dostupná konkurence.
Tento trend bylo možné vypozorovat i u nás. Úroveň vysílání Formule 1 na českém trhu se výrazně zlepšila poté, co se celý produkt přesunul na placenou televizi. Lepší předzávodní studio, doplňkové reportáže nebo samostatný kanál se zábery z kokpitů – to vše se objevilo až na placené televizi. Samozřejmě, západoevropské TV jsou díky lepším finančním možnostem někde jinde. V podmínkách českého trhu se však pokrytí Formule 1 posunulo o výrazný krok vpřed díky pay-tv operátorům.
Další informace: Volné televize mají dvě třetiny spokojených diváků. U placených programů je míra spokojenosti výrazně vyšší