Svět streamingu: Je prostředí FAST kanálů vhodné pro prémiové televizní značky?
Snad největším překvapením na globálním FAST trhu je přítomnost prémiové sportovní značky DAZN v některých bezplatných platformách. Rovněž televizní programy se značkou NFL nebo NBA jsou součástí bezplatných nabídek, i když touto cestou nevysílají přímé přenosy.

Sledování streamovaného obsahu. Ilustrační foto Pixabay.com
Přitom trendy na velkých trzích jsou takové, že bezplatně vysílají přes internet už mají i velmi známé televizní značky. Do světa bezplatných FAST kanálů vstoupilo několik významných hráčů. Můžete zde vidět archivní pořady a zpravodajské materiály amerických terestrických televizí CBS nebo NBC. Dále zde najdete i tradiční značky kabelové televize, například MTV, Nickelodeon nebo Comedy Central. K dispozici jsou však i televizní programy, které se profilují jako prémiové, například AMC, The Movie Channel nebo Paramount.
Snad největším překvapením na globálním FAST trhu je ale přítomnost prémiové sportovní značky DAZN. Rovněž televizní programy se značkou NFL nebo NBA jsou součástí bezplatných nabídek, i když touto cestou nevysílají přímé přenosy.
V případě zmíněných prémiových značek včetně DAZN jsou v bezplatných streamingových platformách k dispozici jen speciální verze těchto programů, které – až na výjimky – žádný prémiový obsah nenabízejí. I přesto ale chtějí přilákat neplatící diváky k těmto značkám, a nabídnout jim alespoň zdání určité prémiovosti a exkluzivity.
Otázkou je, zda tato strategie může pomoci prémiovým programům k růstu předplatitelské báze. Případně zda je přítomnost prémiových TV značek v bezplatných platformách důvodem k tomu, aby je diváci vnímali „méně prémiově“.
Může tedy přítomnost v neplacených platformách tyto prémiové televizní programy poškodit? A jaká je vlastně motivace silných mediálních skupin, aby poskytovaly prémiový obsah zdarma, když si dlouhodobě budovaly značky pro placenou televizi?
Diváci jsou zaplaveni přemírou placeného obsahu, velká část z nich si velmi opatrně vybírá, kterým placeným platformám dá přednost. Přítomnost určitých známých značek v bezplatných FAST platformách jim nabízí způsob, jak oslovit diváky, kteří buď nemohou, nebo nechtějí za jejich programy platit.

Pluto TV je nejznámější bezplatnou internetovou televizní službou. Díky příslušnosti ke skupině Paramount nabízí i velmi známé programové značky, i když kvalita vysílaného obsahu stagnuje. Archivní fotografie s novým logem služby.
Další informace: Co jsou to FAST kanály a jak fungují?
Bezplatná platforma může přilákat váhající diváky k prémiovým programům
Odpověď spočívá ve vývoji mediálního prostředí. Vzhledem k tomu, že diváci jsou zaplaveni přemírou placeného obsahu, velká část z nich si velmi opatrně vybírá, kterým placeným platformám dá přednost. A přítomnost určitých značek v bezplatných FAST platformách jim nabízí způsob, jak oslovit diváky, kteří buď nemohou, nebo nechtějí zatím platit za tyto služby.
Například společnost Paramount – předtím známá jako ViacomCBS – se do trhu FAST kanáů výrazně vložila před šesti lety, kdy koupila televizní platformu Pluto. Její platforma Pluto se následně stala určujícím hráčem na globálním trhu FAST platforem. Konkurenční služby jako Rakuten, Tubi nebo Plex začaly bezplatné programy nabízet až později.
U značky jako je Paramount zatím není riziko, že by její přítomnost ve FAST platformách oslabovala její pozici u platících diváků. Paramount totiž kromě placených kanálů provozuje i neplacené TV sítě, a z tohoto pohledu jsou tedy bezplatné TV služby pro tuto společnost vhodným doplňkem. Platforma Pluto TV funguje i jako velmi účinný reklamní nosič, který velmi výrazně propaguje placenou streamingovou službu Paramount+. Je sice otázkou, nakolik jde o cenově efektivní reklamu. Dokud je však Pluto nejvýznamnější globální FAST platformou, manažeři Paramountu mohou být spokojeni.
Riziko degradace hrozí v případě, pokud by diváci přestali vnímat rozdíly v kvalitě kanálů a pořadů mezi bezplatnými a placenými platformami. Paramount tomu čelí tím, že se pokouší velmi výrazně odlišovat obsah FAST platformy Pluto TV a své prémiové streamingové služby Paramount+. Obsah ve FAST platformě je často starší nebo méně exkluzivní, ale zároveň je označen rozpoznatelnými jmény – například MTV, Comedy Central nebo Nickelodeon – aby si tyto programy udržely „prémiovou auru“.
Zdá se, že tato strategie zatím Paramountu vychází. Model Pluto TV podporovaný reklamou prosperuje, aniž by kanibalizoval základnu předplatitelů Paramount+, což naznačuje, že bezplatný přístup může koexistovat s prémiovou identitou, pokud jsou jasně stanoveny hranice.
Dlouholetí příznivci FAST stanic však mohou pozorovat, že minimálně v posledním roce došlo k výraznému zeštíhlení obsahové nabídky ve vybraných oblastech. V některých amerických regionech mají diváci k dispozici sice vysoký počet kanálů, ale obvykle jde o programy věnované rotujícímu archivu jednoho konkrétního pořadu, seriálu, dobové talkshow nebo sérii filmů. Tento trend kvantity na úkor kvality souvisí s rostoucí konkurencí na trhu bezplatných platforem.
Dlouholetí příznivci FAST stanic mohou pozorovat, že minimálně v posledním roce došlo k výraznému zeštíhlení obsahové nabídky ve vybraných oblastech. Ve FAST platformách platí, že kvantita programů výrazně převyšuje jejich obsahovou kvalitu. Tento trend souvisí s rostoucí konkurencí na trhu bezplatných platforem.