Sky News uvažuje o zpoplatnění svého obsahu. Může se reálně uživit bez příjmů z reklamy?
Tradiční mediální společnosti nezvládají tlak, který vzniká od různých nových platforem. Řada bývalých novinářů, i nově objevených influencerů, totiž výrazně překonává výkon tradičních zpravodajských kanálů na sociálních sítích a videoportálech. Každá původní mediální společnost má svou vlastní strategii, jak tomuto tlaku vzdorovat. Podobné strategie ne vždycky fungují.
Britská mezinárodní zpravodajská televize Sky News uvažuje o tom, že zpoplatní část svých produktů pro koncové diváky. Chce přilákat publikum ochotné platit za zpravodajský a publicistický obsah. Jednou z cest mohou být placené podcasty, dokumenty a různé jiné publicistické relace. Sky News totiž nestačí aktuální příjmy z mezinárodního reklamního trhu, a za tři roky nebude moci počítat ani s doplňkovými příjmy od majoritního vlastníka, mediální skupiny Comcast. Tento významný hráč se zavázal zpravodajskou televizi financovat po dobu 10 let, když ji kupoval společně s celou skupinou SKY v Evropě.Televize Sky News vysílá bezplatně pro Velkou Británii i kontinentální Evropu. Je dostupná nejen přes satelit ale i přes internet a mobilní aplikace. Očekávaný pokles tradiční lineární televize je důvodem, proč se vedení této instituce zamýšlí nad novými způsoby příjmů. Problém však nastává v tom, že online svět je přesycený různými placenými službami. Není jasné, jak velké publikum se podaří přilákat k dalšímu z mnoha zpravodajských a publicistických produktů.
Tradiční mediální společnosti, které byly kdysi velmi respektované a vyhledávané, totiž nezvládají tlak, který vzniká od různých nových platforem. Řada bývalých novinářů, i nově objevených influencerů, totiž výrazně překonává výkon tradičních zpravodajských kanálů na sociálních sítích a videoportálech.
Influenceři nové generace si navíc budují přímý vztah se svým publikem prostřednictvím živých streamů, otázek a odpovědí, různých specializovaných sekcí a bonusových videí, které mohou nebo nemusí být zpoplatněné.
Pokud tento přístup zkouší individuální Youtuber, může to fungovat, a může se on sám i slušně uživit čistě z příspěvků od svého publika. Problémem je, že velká korporace typu Sky News má výrazně vyšší provozní náklady, i velmi vysoké nároky na úroveň svého obsahu.
Tradiční televizní společnosti mohou v nové multimediální době přežít jen v případě, pokud výrazně sníží své náklady a nároky na personál. Zjednodušeně řečeno, na každé reportáží se už nebude moct podílet několik různých editorů, jiných pracovníků produkce a jejich asistentů. Průměrný reportér si bude muset vystačit s jedním kameramanem, případně jedním osvětlovačem.
Jediná smysluplná cesta vede přes výrazné snížení nákladů
Zatímco nadprůměrný influencer si vystačí s týmem do 10 lidí, tak globální zpravodajská televize má vyšší desítky až stovky různých podpůrných pozic. Jen pro srovnání, na jednom díle pořadu Andersona Coopera na CNN se podílí přes 50 lidí. K tomu připočtěme desítky milionů v honorářích pro moderátory a reportéry, a vyjde nám, že zpravodajská televize „starého typu“ (tzv. „legacy media organisation“) nemá šanci se uživit jen z příspěvků od diváků.
Proto, pokud by Sky News skutečně zpoplatnila své zpravodajské produkty a podcasty, může jí to přinést celkem slušné a významné doplňkové příjmy. Rozhodně to ale neuživí celou redakci, a už vůbec to nevystačí ani na zaplacení extrémně drahých moderátorů a nejvýznamnějších reportérů.
Tradiční televizní společnosti mohou v nové multimediální době přežít jen v případě, pokud výrazně sníží své náklady a nároky na personál. Zjednodušeně řečeno, na každé reportáží se už nebude moct podílet několik různých editorů, jiných pracovníků produkce a jejich asistentů. Průměrný reportér si bude muset vystačit s jedním kameramanem, případně jedním osvětlovačem. A reportáže si bude muset stříhat sám.
Rovněž významný moderátor bude muset zvládat svou přípravu ve studiu bez deseti dalších asistentů a tzv. „fact-checkerů“. Každý pracovník redakce, který se objeví na obrazovce, bude muset být samostatný, a neopírat se o práci dalších různých profesí, kteří byly doposud v produkčním řetězci samozřejmé.
Jinými slovy, Sky News bude muset začít fungovat mnohem skromnějším stylem, podobně jako fungují například východoevropské mediální organizace. Ty jsou mnohem chudší, a proto jsou lidé v nich nuceni pracovat velmi efektivně. Megalomanský západní přístup už nemůže vydržet příliš dlouho.
Pokud by Sky News skutečně zpoplatnila své zpravodajské produkty a podcasty, může jí to přinést celkem slušné a významné doplňkové příjmy. Rozhodně to ale neuživí celou redakci, a už vůbec to nevystačí ani na zaplacení extrémně drahých moderátorů a nejvýznamnějších reportérů.