Aktuální výzkum atmedia index se zaměřil na vnímání ceny placené televize spotřebitelem
Mediální zastupitelství Atmedia, které pravidelně realizuje průzkum atmedia index, se tentokrát zaměřilo na vnímání ceny placené televize mezi spotřebiteli. Atmedia odhaduje průměrnou měsíční útratu Čechů za placenou televizi na úrovni 419 korun měsíčně. Tuto cenu nyní považuje za příliš vysokou až jedna třetina televizních diváků, kteří zatím využívají výhradně bezplatné digitální pozemní vysílání.
„Ve stejném období minulého roku byla průměrná měsíční platba za placenou TV pod hranicí 400 Kč měsíčně, konkrétně to bylo 391 Kč,“ uvádí Pavel Müller, Senior Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia. I přes zvyšování cen ovšem počet televizních diváků využívajících placenou televizi v posledních letech roste.
„Z dat našeho výzkumu atmedia index je patrný především nárůst IPTV,“ upřesňuje Pavel Müller a doplňuje, že čeští televizní diváci využívají služby operátorů placené TV hned z několika důvodů, přičemž nejčastěji uváděným je možnost zpětného sledování televizních pořadů.
Důležitou roli hraje také možnost sledovat televizní pořady na více zařízeních současně nebo možnost sledovat televizní stanice, které nejsou k dispozici v bezplatném digitálním pozemním vysílání.
A jaká je tedy podle diváků optimální cena za placenou TV?
„Za přijatelnou považují čeští televizní diváci sledující pouze bezplatné televizní vysílání cenu v rozmezí od 150 do 200 Kč,“ prozrazuje Pavel Müller výsledky cenového testu a vysvětluje, že za tuto částku by si diváci přáli přístup ke službě, která nabízí více než 100 televizních stanic, více než 70 z nich v HD kvalitě, možnost zpětného sledování a nahrávání televizních pořadů či možnost sledování video obsahu na čtyřech zařízeních současně.
I tito diváci si mohou vybrat ze současné nabídky programových balíčků na trhu placené televize. Služba Pecka.TV v základním balíčku nabízí 103 televizních programů za 119 korun měsíčně. I další operátoři se pokouší přinést divákům základní programové balíčky za podobně výhodné ceny. Druhým příkladem je Skylink s balíčkem TV+, jehož cena je 99 korun měsíčně.
Cílem těchto programových balíčků je oslovit cenově citlivého diváka, a přilákat ho k placené televizi. Operátoři ale mají jen omezené možnosti, jak uchovat co nejnižší ceny. Většinu toho, co jim divák za televizní službu zaplatí, musí operátoři dále odvádět televizním společnostem. Diváci přes své operátory tedy platí i televizním skupinám Nova, Prima a dalším komerčním televizím za programy, které jsou na anténě dostupné zdarma. Platící diváci však získavají na těchto programech přidanou hodnotu, především zpětné zhlédnutí a vyšší kvalitu obrazu.