V posledních měsících je poměrně zábavné číst hodnocení různých analytiků na téma budoucnosti tradičních kabelových operátorů. Podle názorů většiny je osud tradičních kabelových společností již definitivně zpečetěn, a celý sektor nyní čeká pomalá smrt. Je tomu skutečně tak? Podívejme se na budoucnost tradiční kabelové televize v dnešní analýze.
Analytici přitom argumentují ohromným poklesem počtu klientů kabelových operátorů, kteří přechází k placenému streamingu. Přechod k streamingu ovšem neznamená, že by „jejich“ kabelový operátor měl skončit. Pouze dochází k transformaci celého sektoru tak, že tradiční kabelový operátor se stává poskytovatelem vysokorychlostního připojení k internetu. Své televizní klienty následně obsluhuje internetovou placenou televizí, která má pokročilejší funkce než tradiční kabelovka. Umožňuje totiž i zpětné zhlédnutí, vzdálené nahrávání, přetáčení obsahu nebo sledování jednotlivých kanálů i mimo domácnost.
Z tohoto pohledu tedy nečeká kabelové operátory žádná apokalypsa. Většina z nich se už adaptovala na nový způsob sledování televize. Počítají s přesunem svých platících klientů pod streaming, a snaží se jim nabídnout vhodnou streamingovou alternativu, aby je udrželi pod svou střechou. Role tradičních kabelových společností tak bude v nejbližších desítkách let ještě důležitější než doposud. Budou totiž mít za úkol upgradeovat své sítě tak, aby zvládly nápor klientů vyžadujících bezproblémové sledování televize přes internet.
Navzdory prognózám, které nevěští tradiční kabelové televizi nic dobrého, se ukazuje, že realita je přece mnohem příznivější. V Americe sice dochází k tomu, že více než polovina domácností už preferuje streaming. Druhá polovina ovšem stále ještě sleduje lineární televizi, buďto formou terestrického vysílání, nebo většinově právě skrz kabelovou televizi a satelit.
Streaming strmě stoupá zejména díky tomu, že většina nového atraktivního obsahu se líhne právě tam. Žijeme v éře streamingových válek, kdy má průměrný divák k dispozici stovky tisíc hodin nového zajímavého obsahu každý rok. Tento nový obsah však nenajde na kabelových stanicích, ale musí si jej najít právě u prémiových streamingových platforem.
Divák díky chytrým funkcím své televize objeví mnoho TV aplikací, kde si může „naladit“ různé velmi atraktivní programy. Kabelový operátor mu může nabídnout vlastní televizní aplikaci, která bude cenově mnohem výhodnější než konkurenční streamingové platformy. Díky tomu si velké tradiční kabelové společnosti mohou zachovat významný podíl na trhu i v nové éře.
Streaming roste díky masivnímu prodeji chytrých televizorů
Druhý důvod ohromného růstu streamingu je v samotné povaze nových chytrých televizí. Už nejde jen o zobrazovací jednotky. Televizor je v dnešní době samostatným počítačem s vlastním operačním systémem. Dnes už prakticky není možné zakoupit nový televizor bez chytrých funkcí. Smart funkce představují pro výrobce velmi lukrativní trh, kde největší výrobci mohou vytvořit svůj vlastní ekosystém, v němž se zobrazuje reklama. Díky tomu mohou získat miliardy dolarů ročně na provizích ze zobrazené reklamy. A právě to je důvod, proč každý významný výrobce bude kupujícím divákům nutit chytré funkce.
Divák ani nemá důvod se podobným funkcím „bránit“. Sice odborníci na ochranu soukromí upozorňují na různá rizika u těchto zařízení, průměrný spotřebitel však zatím nemá důvod být znepokojen. Pokud to výrobci s reklamou uvnitř operačního systému přeženou, má divák vždy možnost svou chytrou televizi odpojit od internetu – jen tím sám sebe připraví o její chytré funkce.
Ve výsledku tedy jde o výhodný obchod pro obě strany. Divák může získat chytrou televizi za poměrně nízkou cenu, a výrobce může tento televizor „zhodnocovat“ díky reklamě prakticky až do konce jeho životnosti, tudíž 10 a více let.
Divák díky chytrým funkcím a vložené reklamě objeví mnoho televizních aplikací, kde si může „naladit“ různé velmi atraktivní televizní programy. Bezplatně i za poplatek. V takovém případě už nemá důvod využívat běžnou nabídku kabelových programů od svého operátora. Stačí mu ponechat si chytrý internet.
Jeho kabelový operátor mu ale může nabídnout vlastní chytrou televizní aplikaci, která bude cenově mnohem výhodnější než konkurenční streamingové platformy. Tento fakt je klíčový zejména pro velké tradiční kabelové operátory, kteří si tímto způsobem mohou zachovat významný podíl na trhu i v nové éře placené televize přes internet.
Dosavadní vývoj nám ukazuje, že žádný masový útěk klientů od tradičních kabelových operátorů nehrozí. Jen dochází k přirozené transformaci těchto operátorů na společnosti poskytující kvalitní internetové připojení s cenově výhodnými televizními službami.
Kabeloví operátoři si udrží klienty díky poskytování vysokorychlostního internetu
Za těchto okolností si může tradiční kabelový operátor udržet většinu svého televizního publika, pokud zvládne své tradiční klienty instruovat k přechodu ke své vlastní televizní aplikaci.
Většina operátorů se tedy nemusí obávat výrazné ztráty svých klientů. Jejich televizní služby budou velmi výrazně využívané i do budoucna. Jediný rozdíl bude v tom, že platící divák si od svého tradičního kabelového operátora vyžádá jen základní, nebo ten nejlevnější balíček programů. Prémiové kanály a sport bude volit u větších OTT pay-tv operátorů, kteří mu nabídnou ty nejvýhodnější podmínky.
Ve výsledku na tom vydělá jak menší původní operátor, který si svého klienta udrží, tak i větší OTT operátor, jenž získá nové miliony klientů pro své nejhodnotnější prémiové kanály.
Na závěr je tedy dobré ještě jednou položit otázku z titulku:
Skutečně končí éra tradiční kabelové televize? Nebo jen dochází k transformaci kabelové televizní služby na streamingovou platformu šířenou a sledovanou přes internet? Dosavadní vývoj nám ukazuje, že žádný masový útěk klientů od tradičních kabelových operátorů nehrozí. Tyto společnosti se jen musí soustředit na nový trend, kdy se z nich stanou operátoři poskytující kvalitní internetové připojení s cenově výhodnými televizními službami.
Poznámka: Titulní ilustrační fotografie je z fotobanky Pixabay.com.
Související analýza: Souboj dvou světů. Je tradiční televize stále silná nebo ji válcují streamingové služby?
Další informace: Evropský fotbal by neexistoval bez placené televize. Až 85 procent příjmů elitní soutěže platí televizní společnosti