Jaké jsou možnosti a cíle placené televize Pecka.TV? Odpovídají zástupci operátora Vendula Pirochová a Matěj Čičák
Přinášíme rozhovor s představiteli projektu Pecka.TV, s nimiž jsme mluvili o možnostech rozvoje a potenciálu nové služby na českém trhu placené televize. Na dotazy odpovídají Vendula Pirochová, obchodní ředitelka Pecka.TV a Matěj Čičák, marketingový ředitel projektu.
Jak byste popsali projekt Pecka.TV a proč jste nakonec zvolili právě tento název? Co znamená Pecka a jaká je vaše motivace?
Vendula Pirochová: „Nastavili jsme Pecka.TV tak, aby byla v zásadě jednoduchá a moderní. Chceme se odlišit tím, že budeme mít velké množství kanálů za nízkou cenu. Zároveň nabídneme zákazníkovi všechny pokročilé funkce chytré televize. Zjednodušeně řečeno, měl by dostat hodně muziky za málo peněz. Název Pecka jsme zvolili, aby byl hravý, a symbolizoval něco fakt skvělé a úžasné, neboť i v lidové komunikaci slovo pecka – alespoň u nás na Moravě – znamená něco skvělého. Zároveň na tu pecku je možné nahlížet různými způsoby. Když jsme ten název dávali dohromady, řešili jsme, zda to má symbolizovat ovoce nebo zda to bude symbolizovat jiný význam. Vidíme v tom ale spíš symbol exploze, výbuchu, právě něčeho skvělého. Velké množství kanálů, zábava.“
Matěj Čičák: „Naše motivace byla taková, že dnes je na trhu spousta firem, které doručují velmi podobnou službu. Konkurenti nabízejí víceméně stejný počet kanálů, za přibližně stejnou cenu. My jsme do toho chtěli určitým způsobem vstoupit a nastavit „peckovní cenu“, aby zákazník, když to uvidí, tak si mohl říct, že tak to je fakt pecka, to chci!“
Když se podívám na různé projekty z minulosti, tak podobných, které mířily na cenově citlivější zákazníky, už bylo několik – například Lepší TV, kdysi SledovaniTV. Nyní se podobnou skupinu pokouší jít Skylink s balíčkem TV+. Všichni operátoři měli společné to, že nabízeli poměrně slušný počet kanálů v cenové relaci kolem 100-120 korun měsíčně. Následně ovšem museli buďto zdražit nebo mírně redukovat počet programů. Na základě čeho věříte, že tentokrát bude podobný koncept úspěšný?
Vendula Pirochová: „Udělali jsme si analýzu trhu, a vyšlo nám, že byť těch poskytovatelů s podobnou nabídkou je tady hodně, tak na trhu je stále ještě poptávka, která není úplně uspokojená. Jde o službu s vyšším počtem programů za přijatelnou cenu. Částečně i kvůli tomu jsme do toho šli, že chceme tu poptávku potenciálních klientů uspokojit. Základní balíček bude mít 104 kanálů za 119 korun, a budeme se snažit tuto cenu udržet dlouhodobě.“
Problém je, že samotné televize postupně zdražují své poplatky za šíření. Neobáváte se toho?
Vendula Pirochová: „Nedá se úplně předpokládat, jak dlouho budou tyto podmínky v platnosti, ale naším cílem je skutečně udržet tyto ceny co nejdéle. Není to tak, že bychom chtěli vstoupit na trh a po měsíci zdražovat, to určitě ne. Ten koncept je postaven tak, že budeme nabízet velké množství kanálů za co nejnižší cenu.“
Matěj Čičák: „V tom bude přesně gro naší služby, mít co nejvíce kanálů za co nejnižší cenu. Nehodláme zdražovat, dokud k tomu nebudeme vyloženě dotlačeni trhem. Vstupujeme na trh s jasnými podmínkami, a ty dodržíme.“
Tudíž nejedná se z vaší strany o uváděcí promo, ale o standardní, dlouhodobou cenu?
Matěj Čičák: „Není to zaváděcí cena, není to ani dumpingová cena, je to prostě férová cena nejen pro diváka, i pro nás jako operátora.“
Základní balíček za 119 Kč, nejvyšší balíček za 279 korun
Základní balíček tedy přinese 104 kanálů za 119 korun. Jaké budou další balíčky?
Vendula Pirochová: „Budeme mít tři hlavní programové balíčky. Ten nejnižší balíček 104 kanálů za 119 korun nazýváme Pecka, protože už v tom názvu chceme naznačit, že jde o velmi bohatý balíček. Pak máme střední variantu nazvanou Velká Pecka, kde bude 148 stanic za 229 korun měsíčně. To už je určeno náročnějšímu zákazníkovi, protože je tam i prémiovější obsah. Ta cena je stále ještě velmi příznivá a množství kanálů vysoké. A třetí varianta, tedy největší balíček, má název Mega Pecka, kde je 162 kanálů za cenu 279 korun měsíčně. V tom nejvyšším balíčku již nabízíme i některé exkluzivnější sportovní kanály, například program Nova Sport 5, kde jsou přenosy Formule 1, které budeme přinášet za nejlevnější měsíční cenu v ČR.“
Zařazení Nova Sport 5 je skutečně odvážným krokem. Podařilo se vám dojednat i jiné sportovní kanály, které nejsou u mnoha operátorů obvyklé?
Matěj Čičák: „V nabídce budou i stanice Nova Sport 1 a Nova Sport 2, dále Sport 1 a Sport 2. A z netradičních sportovních kanálů lze zmínit Premier Sport 3 a Strike TV pro příznivce bojových sportů. Nicméně, naším primárním sportovním lákadlem by měly být přenosy Formule 1.“
Zmínili jste kanál Premier Sport 3. Budete nabízet jen základní verzi tohoto programu nebo dáte divákům k dispozici i možnost objednat si pay-per-view přenosy sobotních večerů Oktagonu?
Vendula Pirochová: „Prozatím budeme nabízet jen tu podobu kanálu Premier Sport 3, která je momentálně obvyklá. Objednávka pay-per-view přenosů Oktagonu v nabídce nebude.“
Divák tedy u vás uvidí všechny záznamy a magazíny Oktagonu na Premier Sport 3, ale pokud by si chtěl zakoupit přímé přenosy, tak bude muset vyhledat jiného operátora, který umožňuje objednávku pay-per-view?
Matěj Čičák: „Ano, zatím jsme to tak nastavili. Chceme dát divákovi možnost vidět obsah, který Premier Sport 3 nabízí. Zároveň ale naše služba necílí primárně na ty největší sportovní fanoušky. Chceme oslovit především běžného sportovního příznivce, jenž se rád podívá na Formuli 1, občas se podívá na atraktivní fotbalový zápas na Sport1 nebo Nova Sport 5. Ale našim cílem není přinášet maximalizované portfolio sportovních kanálů.“
Tudíž vaše promotion se bude točit primárně kolem Formule 1?
Matěj Čičák: „Ano, chtěli jsme mít jeden opravdu silný produkt, a tím bude Formule 1, na kterou budeme lákat diváky. Další sporty zatím promovat nebudeme, protože nechceme, aby byli lidé zmateni. Bylo by nepříjemné, kdyby očekávali, že u nás uvidí konkrétní hokejový nebo fotbalový zápas, který u nás nebude. Ale v případě Formule 1 je potvrzeno, že se ty přenosy určitě objeví na Nova Sport 5.“
Vendula Pirochová: „Formule 1 je tahák především na ten nejvyšší programový balíček. U nižších balíčků bude atraktivní především samotná cena a počet kanálů obecně. Vnímáme, že na terestrice je značný počet diváků, které můžeme díky nízké ceně a většímu množství kanálů motivovat, aby přešli k placené televizi, a využívali její pokročilé funkce.“
Atraktivní sportovní kanály jsou přidanou hodnotou vyšších balíčků
Pokud to chápu správně, tak produkt Pecka TV bude cílit na širší divácké skupiny, a některé atraktivní sportovní kanály budou tvořit přidanou hodnotou u vyšších balíčků…
Matěj Čičák: „Přesně tak. My chceme docílit, aby ten produkt byl vnímán jako televizní služba pro celou rodinu. Táta si pustí občas sport, a další členové rodiny se mohou podívat na film nebo pořady pro děti, tak aby to celé rodině vyhovovalo.“
Vendula Pirochová: „Z analýzy trhu nám vyšlo, že okolo 10 procent lidí zvažuje přechod z terestriky na placenou televizi, a tuto skupinu chceme primárně oslovit.“
Pořád přemýšlím nad tím, jakým způsobem hodláte vyskládat tu základní nabídku 104 kanálů za poměrně nízkou cenu. Ten počet kanálů je totiž velmi vysoký, přitom ty nejatraktivnější budou až ve vyšších balíčcích. Co tedy bude zařazeno přímo v základu? Plánujete třeba nabízet některé atraktivní kanály ze satelitu?
Matěj Čičák: „Jsou tam běžné české programy, tedy ČT, Nova, Prima, Barrandov, pak tam budou menší stanice typu RELAX, A11. Zařadíme i několik regionálních stanic a výběr zajímavých zahraničních stanic, včetně těch satelitních. Ve vyšších balíčcích bude i celá řada prémiových kanálů.“
Čím si vysvětlujete, že podíl diváků na anténě DVB-T2 je v ČR stále ještě výrazně vyšší než v okolních zemích? Protože už vícero operátorů mělo vyskládanou zajímavou programovou nabídku, která mohla přilákat diváky z terestriky. Navíc se výrazně zjednodušila dostupnost placené televize díky tomu, že už nepotřebujete složitou montáž kabelové přípojky nebo satelitu, ale stačí vám internetové připojení a chytrý televizor. Zjišťovali jste v průzkumu motivaci lidí, proč setrvávají u terestriky? Je to jen kvůli tomu, že je terestrika neplacená? Nebo je to tím, že lidé nevědí o možnosti jednoduchého přechodu k placené televizi?
Matěj Čičák: „Myslím si, že část lidí nerada platí za televizní obsah případně neznají ty funkce, které jim internetová televize přináší. Naším cílem skrz Pecku je ukázat, že internetová televize přináší pohodlný způsob sledování. Divák se nemusí řídit předepsaným programem a může pořady sledovat kdykoliv.“
Část lidí mohla mít problém s tím, že nevěděli, jakým způsobem si mohou nainstalovat televizní aplikaci. Operátoři jim sice poskytli podrobné návody, a vše působilo skutečně jednoduše, ale z praktických zkušeností vím, že některým lidem přijde ten proces stále ještě dost složitý. Neuvažovali jste proto, že byste lidem poskytli osobní asistenci při první instalaci toho produktu?
Vendula Pirochová: „V tuto chvíli neplánujeme asistenci v podobě, kterou jste nastínil. Instalační proces je ve skutečnosti velmi jednoduchý, v podstatě na dvě kliknutí. Chceme být moderní televizí na způsob známých streamingových platforem. Předpokládáme, že zákazníci, kteří si nás pořídí, už mají určitou zkušenost s některými službami, například s Netflixem. A v dnešní době si už mnoho lidí přivyklo stále víc věcí řešit přes chytrý telefon. Na mobilním zařízení lze nakupovat, využívat navigaci, poslouchat rádio, a nebo sledovat televizi. Celý proces jsme nastavili tak, že zákazník si otevře naši internetovou stránku, která bude sloužit jako hlavní prodejní kanál služby Pecka TV. Stačí vyplnit e-mail, zvolit si heslo, zadat svou platební kartu, a hned poté může zákazník sledovat Pecka.TV. Je to tedy velmi jednoduché.“
Dobře. Když už zákazník projde registrací, a chce si koupit programový balíček, jaké možnosti mu nabídnete?
Vendula Pirochová: „U každého programového balíčku má zákazník možnost si jej předplatit na měsíc nebo na celý rok. Vždy se jedná o opakovanou platbu. Každý nový zákazník naši službu získá první týden za 1 Kč a může si ji takto vyzkoušet.“
Kolik zařízení bude mít klient v základní ceně služby? Někteří operátoři nabízí jen jedno zařízení, ale jsou na trhu i tací, kteří umožňují sledování až na čtyřech zařízeních současně…
Vendula Pirochová: „My zákazníkům nabídneme možnost sledování na dvou zařízeních současně. To vnímáme jako velmi dobrou hodnotu za poměrně nízkou cenu služby. Samozřejmě, komu by nestačilo sledování na dvou zařízeních, má možnost si sledování rozšířit až na 4 zařízení současně, a to za příplatek 99 korun měsíčně.“
Matěj Čičák: „To bude zároveň náš jediný příplatkový balíček, za sledování na čtyřech zařízeních. Jinak ale klademe důraz na přehlednost a jednoduchost, tudíž nemáme v nabídce další nadstavby nebo příplatky. Klient se zaregistruje, vybere si jeden ze tří programových balíčků, a může se hned dívat.“
Dostupná i aplikace pro konzoli Xbox
Nabídnete obvyklou délku zpětného zhlédnutí 7 dní nebo se to bude lišit podle jednotlivých kanálů?
Matěj Čičák: „Bude k dispozici standardní řešení, tedy 7 dní zpětného zhlédnutí, a možnost uložit si nahrávku konkrétního pořadu až na 30 dní. Z nových funkcí může být zajímavá možnost nahrávání seriálů. Přímo v aplikaci si můžete nastavit automatické nahrávání až pěti seriálů, samozřejmě včetně příštích epizod, které se automaticky uloží mezi nahrávky, a budou k dispozici také až 30 dní.“
Někteří operátoři nabízí i předplacené papírové nebo elektronické vouchery v prodejnách. Dělá to například Voyo nebo Netflix, a tímto způsobem lze zaplatit i za služby Telly nebo O2 TV. Plánujete i vy prodávat službu v kamenných prodejnách nebo zůstanete výlučně v online prostředí?
Matěj Čičák: „Zatím chceme udržet naši službu co nejjednodušší. Proto je k dispozici jeden způsob platby, a to kartou. Uživatel si vybere jeden ze tří balíčků, a předplatné období 1 měsíc nebo 1 rok. Nic víc nemusí řešit.“
Vendula Pirochová: „Klademe důraz především na jednoduchost Pecky po všech stránkách.“
Matěj Čičák: „Cílíme na diváka, pro něhož je samozřejmé platit kartou. Pokud je zvyklý na platby kartou na internetu, tak tento divák nebude mít problém ani s následnou instalací aplikace do televize. Po zaplacení dostane uživatel párovací kód k použití v televizní aplikaci, aby došlo k jejímu spárování aplikace s uživatelským účtem. A pokud se divák přihlašuje v počítači nebo na mobilním zařízení, tak už nemusí nic párovat, a může rovnou sledovat programy.“
Na jakých platformách poběží vaše aplikace?
Matěj Čičák: „V době spuštění bude aplikace dostupná pro chytré televizory LG, Samsung, Apple TV a pro všechny televize a set-top-boxy s operačním systémem Android TV. Dále máme aplikaci pro Xbox, a samozřejmě mobilní zařízení se systémem Android a iOS a Pecku lze sledovat také na počítači ve všech hlavních internetových prohlížečích. Před spuštěním je i aplikace pro televizory Hisense, ovšem tam to zřejmě nebude připraveno hned v den spuštění, ale o něco později.“
Budete zájemcům nabízet či doporučovat konkrétní set-top-boxy nebo zatím ponecháte na klientech, aby využili zařízení dle své volby?
Vendula Pirochová: „Distribuci vlastního brandovaného set-top-boxu v současné době neplánujeme. Klienti si mohou vybrat jedno z mnoha zařízení, která jsou na trhu dostupná. Pokud by zájemce potřeboval poradit, dáme mu tip na konkrétní zařízení na naší zákaznické podpoře. Dobře fungují například TV sticky od Xiaomi a další zařízení se systémem Android TV.“
Budete cílit i na diváky v odlehlejších oblastech? Z nejnovějších průzkumů totiž plyne, že v menších obcích má výrazné zastoupení satelit nebo kabel. Internetová televize se zde hůře prosazuje, jelikož sdílené wifi sítě někde nejsou dostatečně stabilní pro sledování televize, a divák si pak stěžuje na výpadky. A mnohdy je sledování IPTV problémové právě kvůli nestabilnímu internetu na straně diváka…
Matěj Čičák: „My míříme všude tam, kde mají diváci internet o minimální požadované rychlosti, kterou jsme stanovili na 6 megabitů za sekundu. Pokud tím uživatel disponuje, měla by mu ta služba fungovat bez zcela bez problémů. Samozřejmě, jsou i situace, které nedokážeme ovlivnit, například když uživatel sice má dostatečně rychlý internet, ale jsou v domácnosti děti nebo další lidé, kteří současně stahují nějaký větší obsah. Ovšem domnívám se, že v Česku je už internet natolik rozšířený a dostupný v dostatečné rychlosti i v malých obcích, že nebude žádný problém. Je málo odlehlých oblastí, kde by byl příliš slabý pro tu službu…“
Vendula Pirochová: „Jen doplním, že naše aplikace pracuje i s adaptivním streamingem, takže dokáže vyrovnávat poklesy signálu. V zásadě míříme na všechny zákazníky s internetem bez ohledu na to, jakého mají poskytovatele. Zákazník může samozřejmě využívat televizní aplikaci i na cestách, doma i v zahraničí, v rámci celé Evropské unie.“
Zmiňovali jste, že přibližně 10 procent diváků na anténě zvažuje přechod k internetové televizi. Máte i odhad, kolik existujících klientů jiných operátorů by mohlo přejít k vám?
Matěj Čičák: „Z průzkumu nám vyplynulo, že u existujících uživatelů IPTV je rovněž zhruba 10 procent těch, kdo uvažují o změně. Rovněž to platí o uživatelích jiných platforem, tedy kabelu a satelitu, kde určité podobné procento rovněž uvažuje o změně. Samozřejmě, pokud začneme uživatele lákat cílenou reklamou, a dozvědí se o nové aplikaci s bohatou nabídkou programů za dobrou cenu, tak je možné, že přilákáme i ty, kdo zatím o změně neuvažují.“
Tudíž za ideální scénář byste považovali ten, kdybyste přilákali 10 procent úplně nových diváků, a 10 procent klientů od konkurence?
Matěj Čičák: „Ano, pokud se bavíme o modelu 10+10, a pokud to velmi zjednoduším, tak potenciálně mluvíme až o jedné pětině trhu. To by bylo moc hezké číslo.“
Platformu a vývoj aplikací zajišťuje 4NET.tv
V této souvislosti by mě zajímalo, zda můžete zveřejnit konkrétní odhad, s jakým počtem klientů v prvním roce byste byli spokojeni. Jsou to nižší jednotky tisíc nebo nižší desítky tisíc?
Vendula Pirochová: „Do konce letošního roku bychom rádi měli první tisíce zákazníků. V příštím roce bychom se chtěli dostat do prvních desítek tisíc. Jsou to poměrně ambiciózní cíle, ovšem věříme, že trh nám nabízí tyto možnosti.“
Rád bych se ještě zeptal na technické řešení vaší aplikace. Technologickým partnerem je platforma společnosti 4NET.tv, kterou využívá řada IPTV operátorů na českém trhu. Bude se vaše aplikace v něčem lišit?
Vendula Pirochová: „Ano, spolupracujeme s 4NET.tv, protože mají dlouholeté zkušenosti s vývojem podobných řešení. Snažili jsme se ty funkce vyladit přesně tak, aby to odpovídalo potřebám moderní TV platformy, a zároveň, aby to vypadalo trošičku jinak než u konkurence. Vzhledově se pokusíme přiblížit moderním VOD službám.“
Když zmiňujete VOD, tak se nabízí otázka, zda bude Pecka.TV víc připomínat VOD službu nebo se to ponese v duchu jiných lineárních TV aplikací?
Matěj Čičák: „Když se přihlásíte do aplikace, tak na hlavní obrazovce uvidíte karty nejsledovanějších pořadů, dále námi doporučené pořady, ale můžete si otevřít i TV program v duchu klasických lineárních TV aplikací.“
Jakým způsobem budete řešit přetáčení obsahu na kanálech skupiny Prima? Zůstanete u nejrozšířenějšího modelu 4 minut povinné reklamy v každém bloku, nebo nabídnete divákům i neomezené přetáčení za příplatek?
Matěj Čičák: „Jdeme klasickou cestou, jako většina ostatních operátorů na trhu. Nebudeme tedy nabízet neomezené přetáčení ani za příplatek.“
Překvapilo mě, že jen dva operátoři nabízí neomezené přetáčení obsahu za příplatek. Znamená to, že mezi diváky není o podobnou příplatkovou službu zájem?
Matěj Čičák: „Zatím je předčasné o tom mluvit. Až získáme první tisíce zákazníků a vyhodnotíme jejich ohlasy, až pak budeme vědět, zda by měli o podobnou příplatkovou službu zájem.“
Děkuji za rozhovor.
Ilustrační fotografie a materiály poskytla PR agentura zastupující značku Pecka.TV na trhu.