Trend v USA: Cena za šíření volných TV programů v kabelových sítích a na internetu vzrostla o 200 procent
Jednotliví operátoři jsou přitom mnohdy nuceni nabízet tyto základní programy všem svým klientům bez rozdílu. Nemohou je tedy zařadit do příplatkových balíčků, a nabídnout jen někomu. I to je důvod, proč cena programových balíčků u tradičních placených platforem neustále stoupá.
Divák přitom rovněž nemá možnost vyjmout tyto programy ze svého balíčku. Musí je platit, i když je nesleduje. Tento problém se přitom neprojevuje jen na americkém trhu, ale přesahuje i na další rozvinuté televizní trhy.
Pay-tv operátoři musí akceptovat podmínky volně šířených televizí, pokud je chtějí šířit. Ukončení šíření těchto stanic nepřipadá v úvahu, jelikož ostré konkurenční prostředí by způsobilo, že nespokojení platící diváci přejdou k jinému operátorovi.
Psali jsme: Zvýšení cen u streamingových služeb může některé diváky odradit. Až 60 procent uvažuje o změně
„Místní vysílací společnosti sítí ABC, CBS, FOX a NBC nás neustále nutí platit více za jejich kanály. Jinak hrozí, že nám je odepřou. Náklady na tyto kanály se za posledních 5 let zvýšily o více než 200 procent,“ uvedla společnost DISH v prohlášení pro média, které citoval web CordCuttersNews.com.
DISH Network přitom zvýší ceny své satelitní služby o 8 dolarů měsíčně, v reakci právě na rostoucí požadavky televizních společností. Tato firma však zároveň provozuje i on-line placenou službu Sling TV, a tam cenu zatím zvedat nemusí, jelikož základní stanice v nabídce povinně nešíří. Sling se zaměřuje především na placené programy.
Celá kauza podtrhuje rozdíly mezi tradičním televizním světem a novými technologiemi. Zatímco tradiční pay-tv platformy musí respektovat požadavky televizních společností, u nových internetových platforem lze vystavět nabídku i bez základních programů. Divák si následně může vybrat, zda chce ve své internetové televizi sledovat i terestrické programy, které jinak může přijímat přes anténu zdarma.
I to je důvod, proč v USA neustále klesá počet klientů tradičních pay-tv operátorů, a proč se tito diváci ve značné míře přesouvají na internet.
Další informace: Jak lidé skutečně sledují televizi? Nielsen v Polsku stále vidí oblíbenost kabelu a satelitu na úkor streamingu