Poznámka: Česká televize v centru pozornosti. Kvůli pořadu 168 hodin, i Václavu Moravcovi
Mediální pozornost, která se objevuje v těchto dnech, je ale přece jen intenzivnější. Souvisí to především s oznámením o zrušení pořadu 168 hodin. A pozornost médií vyvolala i slova moderátora nedělní politické diskuze Václava Moravce v podcastu Čestmíra Strakatého.
Konec pořadu 168 hodin
Dozajista všechny překvapilo ohlášené zrušení pořadu 168 hodin, který má momentálně letní pauzu. Po ní se však už na obrazovky nevrátí. Šéf ČT Jan Souček však řekl, že s jeho týmem i nadále počítá v jiných publicistických formátech. V televizi by tedy měla nadále působit i moderátorka a dramaturgyně pořadu Nora Fridrichová.
V souvislosti s tím se v médiích znovu objevila i kauza někdejšího šéfa reportážní publicistiky Marka Wollnera, jenž kdysi zodpovídal i za pořad 168 hodin. Není úplně standardní, že se znovu veřejně propírají kdysi velmi poškozené vztahy uvnitř instituce, ovšem tak funguje mediální svět v internetové době.
Pan ředitel Souček nicméně přiznal, že i tato negativní publicita je jedním z důvodů, proč bude pořad nahrazen. „K finálnímu rozhodnutí ukončit výrobu pořadu 168 hodin přispělo i dění z posledních dnů, které se pořadu bohužel také týká, a které nepoškozuje jen pořad samotný, ale nestaví do dobrého světla ani Českou televizi,“ uvedl Jan Souček.
V příštích dnech bude s tvůrci pořadu jednat vedení redakce o jejich zapojení do výroby publicistky ČT.
„Delší dobu pracujeme na vývoji nových formátů, které doplní a obohatí dosavadní nabídku publicistických pořadů ve vysílání ČT. Při jejich přípravě počítáme i s podílem tvůrců dosud zapojených do výroby jiných publicistických relací, včetně 168 hodin,“ uvedl Michal Kubal, šéfredaktor zpravodajství a publicistiky.
„K finálnímu rozhodnutí ukončit výrobu pořadu 168 hodin přispělo i dění z posledních dnů, které se pořadu bohužel také týká, a které nepoškozuje jen pořad samotný, ale nestaví do dobrého světla ani Českou televizi,“ uvedl generální ředitel České televize Jan Souček.
Václav Moravec by se mimo ČT cítil svobodnější…
Letošní okurkovou sezónu okořenil svými výroky i Václav Moravec. V podcastu Čestmíra Strakatého naznačil, jakým směrem by se vyvíjela jeho profesní budoucnost, pokud by musel z České televize odejít. Zrušení Otázek Václava Moravce rozhodně není na pořadu dne, ovšem jen samotná teoretická možnost je vděčným tématem (nejen) pro bulvární média.
Přitom sám Václav Moravec je známý tím, že už několikrát byl na (dobrovolném) odchodu z České televize.
Poprvé se tak stalo v roce 2005, kdy se náhle sám vzdal moderování Otázek. Naštvalo ho, že politici měli nepřiměřené podmínky ohledně svých účastí v pořadu. Pan Moravec se do pořadu vrátil po letní pauze, a po příslibu, že bude zaveden institut prázdné židle, pokud některý z politiků na poslední chvíli zruší svou účast.
Podruhé byl Václav Moravec na odchodu z České televize v roce 2011, kdy řekl, že mu bude ctí „být vyhozen“. Reagoval tak na probíhající výběrové řízení na generálního ředitele. Otevřeně se postavil na stranu tehdejšího kandidáta Petra Dvořáka, a naznačoval, že televizi opustí, pokud se šéfem stane někdo jiný. I tento příběh měl šťastný konec a pan Moravec v České televizi zůstal.
Nyní se pro změnu mluví o tom, že Václav Moravec už nebude jedinou tváří pořadu Otázky. Měl by se v něm střídat s kolegyní. Nejen bulvární média však otevřeně spekulují o možném napjatém vztahu pana Moravce se současným generálním ředitelem ČT Janem Součkem. A Václav Moravec tentokrát znovu naznačuje možný odchod, i když velmi nepřímo. Vyjádřil se, že pokud by byl z ČT vyhozen, zkusil by jít například cestou vlastního podcastu, kde by měl větší míru svobody.
Osobně si však myslím, že by nebylo dobré, kdyby pan Moravec televizi opustil. Za posledních 20 let je nepochybně nejvýraznější tváří této veřejnoprávní instituce. I po tak dlouhé době, a velké konkurenci nových médií dosahuje jeho pořad stále velmi solidní sledovanost. V průměru oslovuje 355 tisíc diváků starších 15 let (více zde). I proto by bylo vhodné, aby v televizi pokračoval.
Václav Moravec se v posledních 20 letech stal nejvýraznější tváří této veřejnoprávní instituce. I po tak dlouhé době, a velké konkurenci nových médií dosahuje jeho pořad stále velmi solidní sledovanost.