Vedení NBA chtělo využít ohromného ekonomického potenciálu, který tato soutěž aktuálně má v očích televizních společností i technologických gigantů. Právě proto bylo trvání tohoto licenčního cyklu stanoveno až na 11 sezón dopředu, aby měli majitelé klubů dlouhodobou jistotu vysokých příjmů z vysílacích práv.
Díky kombinaci lineárního vysílání a streamingu se podařilo vygenerovat ohromnou sumu, kterou zaplatí tři držitelé práv. Liga získá veškeré příjmy od tradičních televizních skupin, které si práva mezi sebou rozdělí. Každá skupina zároveň nabídne jednotlivá utkání i v rámci placeného streamingu.
Držitelem největšího balíku práv budou tradičně společnosti Walt Disney Company a NBCUniversal/Comcast. První jmenovaná skupina provozuje programy ABC a ESPN, a streamingové platformy Disney+ a hulu. Druhá skupina má program NBC a platformu Peacock.
Třetí balíček práv měl původně připadnout Amazonu a jeho streamingové platformě Prime Video. Dosavadní držitel tohoto balíčku však využil práva tuto nabídku dorovnat, a získá tedy právo vysílat a streamovat zápasy i v dalším období. Tím držitelem není nikdo jiný než skupina Warner Bros Discovery, která provozuje kabelové programy TNT, TBS a streamingové služby discovery+ a Max.
Zajímavé na tom je, že programy TNT a TBS jsou celostátními vysílacími partnery NBA už téměř 40 let, a vedení skupiny WBD mělo obrovský zájem na udržení těchto práv.
Zajímavé jsou rovněž sumy, které jednotliví vysílatelé zaplatí. Walt Disney přislíbil sumu 2,6 miliardy dolarů ročně, NBCUniversal ve vlastnictví Comcastu bude platit 2,5 miliardy ročně. A Warner Bros Discovery přispěje sumou 1,8 miliardy ročně.
Další peníze přitečou přes regionální sportovní sítě, za které platí přímo pay-tv operátoři, vždy desítky dolarů měsíčně za každou domácnost. V důsledku takto nastaveného obchodu s celoplošnými televizemi je však otázkou, jak velkou roli budou hrát regionální televize v dalších letech. Až doposud byla jejich role pro basketbalové kluby nezastupitelná.
Nyní je zřejmé, že majitelé klubů se snaží vytlačit regionální sportovní kanály na okraj. Přitom tyto programy jsou v mnoha případech ve vlastnictví samotných majitelů klubů.
NBA získá veškeré příjmy od tradičních televizních skupin, které si práva mezi sebou rozdělí. Každá skupina zároveň nabídne jednotlivá utkání i v rámci placeného streamingu.
Majitel klubu New York Knicks ostře kritizoval nový model prodeje vysílacích práv NBA
James Dolan, majitel slavného newyorského klubu Knicks, haly Madison Square Garden, a regionální sportovní sítě MSG, už v červnu ostře kritizoval nynější politiku prodeje práv NBA. Vadí mu zejména fakt, že místní televize už nebudou chráněny lokálními blackouty před celoplošnou konkurencí.
Doposud se totiž každý zápas mohl vysílat jen v oblasti, která je vzdálená alespoň 50 mil od dějiště. Tento krok zaručoval majitelům klubů vyšší prodeje vstupenek, a zároveň chránil místní kabelové společnosti, které měly exkluzivní vysílací práva právě v rámci zmíněného oblasti.
Celoplošná televize mohla vysílat zápas na celém území USA, ovšem v oblasti dění musela své vysílání tzv. začernit. V praxi to fungovalo tak, že celoplošné televize vysílaly předzápasové studio, přestávkový servis i pozápasové studio, ale v průběhu zápasů nabízely buďto textový oznam, nebo reprízy sportovních magazínů. V některých případech dokonce vysílaly jiný zápas živě z opačného konce USA.
Majitel klubu New York Knicks proto upozorňuje, že zrušení povinných blackoutů v konečném důsledku poškodí majitele všech klubů. Místní televizní společnosti už budou moci vysílat méně než polovinu zápasů svých týmů exkluzivně. V důsledku toho budou mít méně platících diváků, a nebudou ochotny se podílet na stále rostoucích nákladech za vysílací práva.
To bude znamenat, že majitelé klubů získají výrazně méně peněz od kabelových, satelitních a internetových pay-tv operátorů. V součtu 11 let nakonec zřejmě získají celkově nižší sumu od televizí než by dostaly, pokud by současné licenční okno bylo kratší.
Mimochodem, James Dolan a jeho rodina jsou rovněž majiteli známé televizní skupiny AMC Networks, která působí i v České republice a na Slovensku. Pokud však jde o působení v basketbalové NBA, pan Dolan je momentálně se svým názorem osamocený.
Vlastníci jiných klubů se jednoznačně postavili na stranu NBA v této otázce, a přivítali rekordní potenciální příjmy z vysílacích práv pro následující období. Čas tedy ukáže, kdo má pravdu.
Poznámka: Titulní fotografie pochází z fotobanky Unsplash.com, autorem fotografie je Ryan.
Další doporučená analýza: Jediným vítězem „streamingových válek“ je Netflix. Konkurenti strádají, včetně Apple TV+