Glosa: Netflix je – a zatím zůstane – neohrožený
Globální lídr prémiového streamingu bude ještě dlouhou dobu neohrožený. Netflix těží z toho, že žádná z tradičních mediálních skupin mu nedokáže konkurovat obsahem. A ti, kdo mu mohou konkurovat penězi, se dobrovolně stahují z boje, a soustředí se na jiné divácké skupiny.
Související analýza: Jediným vítězem „streamingových válek“ je Netflix. Konkurenti strádají, včetně Apple TV+V dnešním vydání se na TVKOMPAS.cz podrobně zaměřujeme na stav globálního streamingového trhu. Dění, které se souhrnně označuje pojmem Streaming wars, vstupuje do rozhodující fáze. „Streamingové války“ mají aktuálně jediného vítěze, a tím je Netflix. Ten jediný dokáže dlouhodobě přinášet svým akcionářům ohromné zisky, a stále více posiluje svou pozici před konkurencí. Konkurentům začíná postupně docházet, že momentálně nemají šanci lidra trhu dostihnout.
Po několika letech velmi ostrého konkurenčního boje se zdá, že tradiční mediální společnosti se pomalu vrátí k nejsilnejším oblastem svého byznysu, a nebudou se v rozhodující míře zaměřovat jen na streaming.
Skupiny jako Disney, Paramount nebo Warner Bros Discovery jsou velmi silné v oblasti placeného televizního vysílání. Jejich obrovské investice do prémiového streamingu ale nepřináší ovoce.
Prakticky všichni konkurenti Netflixu v oblasti placeného streamingu jsou v ohromných ztrátách. Obřím ztrátám se nedokázala vyhnout ani služba Apple TV+, navzdory tomu, že má za zády jednu z nejmocnější technologických firem světa.
Paradoxně, kromě Apple je tu pak už jen jedna technologická společnost, která může Netflixu ekonomicky i obsahově konkurovat. Tou je Amazon a jeho platforma Prime Video. Právě Amazon má prostředky na to, aby mohl být časem silnější než Netflix, pokud by dokázal získat diváky na svou stranu skrz obrovské investice do původních filmů a seriálů.
Jenomže i vedení Amazonu si uvědomuje, že nemá smysl bojovat s Netflixem jeho vlastními zbraněmi. Proto se i Prime Video už snaží hledat diváky oslovovat jiným typem obsahu. Místo hromady původních seriálů se Amazon soustředí na prémiový sport. Dlouhodobě usiluje o zisk důležitých vysílacích práv.
Vedení Netflixu opakovaně deklarovalo, že se zatím nehodlá účastnit tendrů na sportovní práva. Netflix tak bude pokračovat v investicích do původní filmové a seriálové tvorby, zatímco Amazon by měl být stále silnější v oblasti živých sportovních přenosů.
Tyto dvě služby tedy mohou efektivně koexistovat vedle sebe, a nelze čekat, že by si v dohledné době začaly významně přebírat diváky.
Uvidíme, zda se i ostatní konkurenti inspirují Amazonem. Čím dříve všichni pochopí, že Netflix nedostihnou, tím víc peněz ušetří do budoucna.
A průměrný divák bude i tak spokojený.