Jen investice do nového exkluzivního obsahu však nemusí službě dlouhodobě pomoci. Důležitější bude další směřování celé skupiny v oblasti direct-to-consumer platforem. Je otázkou, zda skupina může dlouhodobě sama provozovat a uživit vlastní prémiovou streamingovou platformu, nebo zda je v jejím zájmu spojit síly s podobně významným partnerem. Zatím se ukazuje, že samostatná streamingová platforma má problém se prosadit v ostrém konkurenčním prostředí, které na na americkém i globálním trhu panuje.
Na americkém trhu skupina provozuje prémiovou streamingovou službu Paramount+ a neplacenou on-line lineární platformu Pluto TV. Tyto dvě služby úspěšně expandovaly i do desítek jiných zemí. V zemích, kde nepůsobí Paramount+, je k dispozici služba SkyShowtime, na které Paramount Global obsahově participuje. Na domovském americkém trhu však nemá k dispozici stejné partnery jako ve východní Evropě, a proto musí investovat do exkluzivního obsahu sama.
Vyjma vedoucího Netflixu, který je ve výrazném zisku, však většina významných konkurenčních platforem je ve výrazných ztrátách. Paramount+ není v tomto ohledu výjimkou, i když vedení skupiny ujišťuje, že by služba mohla začít vydělávat již v příštím roce 2025. Proto je velmi důležité, že jí nový majitel poskytne další významnou finanční injekci na podporu nové prémiové produkce.
Související článek: Lidé si začali víc hlídat své výdaje za streaming. Měsíční platby klesly až o třetinu
Vše se podřizuje úspěchu placené služby Paramount+
Ve výstupech pro média bylo uvedeno, že cílem nových vlastníků jsou investice do on-line platforem, díky kterým je skupina schopna přímo oslovit své diváky, tedy koncové spotřebitele. Součástí celého konglomerátu je však i významná americká televizní síť CBS, která bude rovněž potřebovat prostor k určitému rozvoji. Proto se zatím jen neurčitě zmiňuje, že i síť CBS dostane určitou pozornost od nových majitelů.
Paramount Global přitom obětoval již celkem dost, aby posílil svou prémiovou službu Paramount+, i svou neplacenou službu Pluto TV, mnohdy i na úkor sítě CBS. Nejprve upozadil v USA poměrně známou značku CBS All Access, a obsah této služby přesunul pod Paramount+. Všichni původní klienti CBS dostali omezený bezplatný přístup do Paramount+. Následně díky dohodě s pay-tv operátory začal lákat jejich platící klienty na velmi výhodné balíčky předplatného, jen v důsledku toho výrazně omezil svůj průměrný výnos za každého klienta.
Tyto kroky byly při uvádění služby logické, a pochopitelné. Navíc, dělala je i konkurence. Důležité však je zamyslet se nad tím, zda služba Paramount+ dokázala plně využít potenciál, který jí byl poskytnut díky upozadění jiných značek a aktivit skupiny.
Když se čísla služby Paramount+ nevyvíjela podle představ, přišel ještě jeden důležitý krok, který ji měl posílit. Skupina zavřela streamingovou službu Showtime, která fungovala jako doplňková VOD platforma pro klienty prémiové televizní stanice stejného jména. Zavření paralelní streamingové platformy by se ještě dalo čekat, ovšem Paramount začátkem roku 2024 přistoupil i k výraznému upozadění značky Showtime. Tato značka byla přitom tradiční, vysílala od roku 1976, ovšem nyní musela ustoupit zájmům streamingové platformy Paramount+, která má plnou podporu. Hlavní kanál Showtime tak od ledna letošního roku nese zvláštní název Showtime with Paramount+.
Další informace: Vyjma vedoucího Netflixu, který je ve výrazném zisku, však většina významných konkurenčních platforem je ve výrazných ztrátách. Paramount+ není v tomto ohledu výjimkou, i když vedení skupiny ujišťuje, že by služba mohla začít vydělávat již v příštím roce 2025. Proto je velmi důležité, že jí nový majitel poskytne další významnou podporu.
Pluto TV nabízí stejné značky jako poskytovatelé placené televize. Jen to dělá zadarmo.
Pokud jde o bezplatnou službu Pluto TV, zde rovněž skupina Paramount chtěla nalákat klienty kombinací zdánlivě prémiového obsahu, nebo alespoň přítomností prémiových značek. Vytvořila nové, bezplatné klony svých lineárních kanálů. Služba Pluto TV díky tomu nabízí celé skupiny programů pod značkami Nickelodeon, MTV, Comedy Central, Smithsonian, a dokonce jistou dobu v rámci Pluto TV nabízela i své prémiové značky Showtime a Movie Channel, opět jako bezplatné klony svých programů.
Tento postup sice výrazně pomohl platformě Pluto TV nalákat nové diváky, zejména ty, kteří se od tradiční placené televize přesouvali do prostředí internetu. Ovšem práve Pluto TV se mohl do značné míry podepsat i na rychlejším odlivu platících klientů od kabelových a satelitních operátorů směrem k bezplatné platformě. Toto tvrzení sice není jednoznačně doložitelné, ovšem přítomnost značek placených programů v platformě Pluto TV mohla přesvědčit určité významné procento diváků k odchodu od kabelové televize. Podobný obsah přece mohou sledovat bezplatně právě díky Pluto TV.
Tím se však skupina Paramount připraví o poměrně značné příjmy z poplatků od pay-tv operátorů. Reklamní bloky na Pluto TV nemají šanci tyto příjmy plnohodnotně nahradit. Ne náhodou platí kabeloví a satelitní operátoři poměrně významné poplatky skupině Paramount za jejich lineární programy. Tyto poplatky jsou totiž klíčovou součástí obchodní strategie každého programmera. A Viacom, resp. skupina Paramount, patří mezi největší programmery, tedy poskytovatele placených programů pro kabelovou a satelitní televizi.
Služba Pluto TV sice přímo neobsahuje placené verze stanic jako MTV, Comedy Central, Nickelodeon nebo Showtime. Ovšem jen samotný fakt, že divák může sledovat jejich bezplatné klony, je problematický.
Platforma Pluto TV je nejúspěšnější bezplatnou internetovou TV službou, která nabízí více než 100 různých kanálů zdarma, a dokonce bez nutnosti registrace. Tato služba se rovněž stala důležitým kanálem pro propagaci Paramount+. Ovšem obě služby oslovují velmi různé publikum. Pluto TV sledují ti, kdo nechtějí za televizi platit. A Paramount+ je postaven výhradně na poplatcích od diváků a prémiovém obsahu.
Další informace: Konkurenční streamingové služby mohou společně nabízet kombinované předplatné, ale není to všelék
Průměrný americký divák si vystačí i s bezplatnými archivními televizemi
Ukazuje se však, že průměrnému divákovi v USA bohatě stačí i bezplatný obsah Pluto TV. Má ho v této službě k dispozici víc než je fyzicky schopen zhlédnout. Navíc, obsah v rámci Pluto TV je archivní, a pro mnoho diváků je spojen s určitou dávkou nostalgie.
Archivní obsah má oproti novým filmům a seriálům ještě jednu velkou výhodu. Nová díla jsou totiž známá svou přehnanou politickou korektností, a ohromným důrazem na diverzitu postav, jejich rasu, pohlaví a v neposlední řadě sexuální orientaci. Takto napsaná díla však většinu diváků příliš nelákají, což se ukazuje i v nepříliš úspěšném tažení nových filmů a remaků z dílny různých hollywoodských studií.
Když hodláte diváky edukovat a směřovat je k ušlechtilým cílům, je lepší to dělat citlivě, a především trpělivě. To ale není výsadou Hollywoodu, a proto se diváci vracejí k starším filmům a seriálům bez prvků přehnané politické korektnosti, které jim ochotně naservíruje právě Pluto TV.
Právě velký úspěch bezplatné platformy Pluto je zároveň i důvodem, proč se prémiové placené streamingové službě od Paramountu nedaří tak, jak by si její akcionáři zřejmě představovali. Ochota lidí platit za obsah je výrazně nižší, když mají k dispozici bezplatnou alternativu.
Noví majitelé skupiny Paramount Global tak budou muset najít lepší rovnováhu mezi placeným a neplaceným obsahem. Pokud se jim to podaří, může se značka Paramount+ zařadit k nejúspěšnějším prémiovým streamingovým platformám světa. V současnosti má od toho ještě daleko, a management skupiny má před sebou ještě mnoho práce.
Právě velký úspěch bezplatné platformy Pluto TV je zároveň i důvodem, proč se prémiové placené streamingové službě od Paramountu nedaří tak, jak by si její akcionáři zřejmě představovali. Ochota lidí platit za obsah je výrazně nižší, když mají k dispozici bezplatnou alternativu.