Dnes se v podrobném textu podíváme na televizi The BOX, která byla svým způsobem legendární a průkopnická. Divákům totiž přinesla možnost úplné kontroly nad hudební složkou svého vysílání. Navíc přinesla již v 90. letech technologicky velmi pokročilé automatizované vysílání hudebních videoklipů, a umožnila prorazit mnoha méně známým kapelám a písním, které by se do hlavního proudu konkurenčních hudebních televizí nedostaly.
Skupina Channel Four Television Corporation, která vlastnila stanici The Box, její uzavření zdůvodnila tím, že hodlá ukončit provoz méně sledovaných programů, které jí nepřinášejí dostatečné příjmy. Skutečným důvodem konce je ale fakt, že na britském trhu je do dnešního dne přetlak volně dostupných hudebních programů.
Hudební videotéka na vyžádání. V 90. letech
Televize The Box zahájila vysílání v roce 1985 v USA, a ve Velké Británii v roce 1992. Původně začínala jako programový blok místní televize v americkém městě Miami. Začátkem 90. let se však vyprofilovala jako přímá konkurence hudebních značek MTV a VH1, a zaměřila se na videoklipy na přání.
Její slogan byl jednoduchý a velmi výstižný, zněl Music Television YOU Control!. Následně v roce 2000 tento slogan upravila na Control YOUR Music.
Šlo o vůbec první program, který kdysi nabízel možnost objednat si libovolný hudební klip v libovolné části dne. Nejprve mohli diváci objednávat klipy prostřednictvím dedikovaných standardních telefonních linek, kde každá písnička měla svou linku. Díky tomu jste mohli sledovat hudbu na vyžádání, i opakovaně. V podstatě šlo o dnešní podobu klipů z YouTube, ale v dobách tvrdě „analogových“.
Po několika letech stanice přešla k vybírání poplatků za klipy, prostřednictvím prémiových telefonních čísel. Za cenu od 1 dolaru nebo 1 libry jste si mohli zvolit jeden až tři videoklipy.
Stanice The Box se stala velmi populární, nejen na britském, ale především na americkém trhu. V prvních letech byla šířena přes kabelové rozvody, ovšem v USA vysílala i terestricky díky spolupráci s menšími lokálními televizemi. Televize měla díky tomu po celé Americe desítky různých mutací, které fungovaly nezávisle na sobě.
V reálném čase jste mohli sledovat, jak jiní diváci přes tlačítkový telefon zadávají kódy jednotlivých videoklipů do vysílání. Pak jste přesně věděli, která píseň bude následovat.
Domácí jukebox. Snadno a rychle.
Na The Box bylo úplně běžné, že jedna písnička hrála víckrát za sebou. Zařazování klipů totiž řídil počítač, a cílem bylo, aby si diváci mohli kdykoliv pustit přesně to, co právě chtěli vidět. Každá mutace v různých regionech měla svůj vlastní hudební archiv, který se lišil podle popularity jednotlivých interpretů, a zviditelňoval místní umělce a kapely.
Pamětníci, kdo mohli tuto stanici sledovat v první polovině 90. let, si jistě vzpomenou na tehdy „nadčasový“ vzhled vysílání, kdy u každého klipu běžely titulky s výpisem klipů. Pokud si zrovna diváci žádnou píseň neobjednali, mohli sledovat rotující seznam klipů v grafice. Nebylo výjimkou, že seznam klipů běžel i několik minut, než si další divák objednal svůj klip.
Zatímco americká verze fungovala čistě jen na tom, co divák viděl přímo ve vysílání, tak na britském trhu bylo možné nabídku klipů vidět i přes teletext. Jinak bylo ale vysílání obou stanic velmi podobné, včetně loga.
Televize The Box původně nabízela videoklipy v ceně od 90 centů. V průběhu 90. let však byla nejběžnější cena v rozmezí 2-3 dolary za jeden klip, případně v krátkodobé akci jste si mohli objednat 5 klipů za 6 dolarů. Cena se lišila dle operátora a lokality.
Z dnešního pohledu jde poměrně značnou sumu za jeden videoklip, vzhledem k tomu, že dnes si pustíte takřka jakoukoliv písničku přes YouTube zadarmo, jen za odsledování úvodního bloku reklam.
Provozovatel televize však v 90. letech přirozeně počítal s tím, že diváci si jednotlivé klipy nahrají na video, a proto musel i tento fakt zohlednit v ceně za každý klip. Navíc, v ceně byly přirozeně zohledněny i provize telefonních společností.
Mimochodem, The Box se stal velmi oblíbený i mezi těmi, kdo si klipy neobjednávali. Teenager v domácnosti s dostatkem volného času v období prázdnin mohl sledovat v reálném čase, jak jiní diváci přes tlačítkový telefon zadávají kódy jednotlivých videoklipů do vysílání. Díky tomu všichni předem věděli, která píseň bude následovat, a mohli si ji nahrát třeba na videokazetu. To bylo v 90. letech poměrně běžné.
Provozovatel v 90. letech přirozeně počítal s tím, že diváci si jednotlivé klipy nahrají na video, a proto musel i tento fakt zohlednit v ceně za každý klip.
Začínající umělci testovali své příští single přes vysílání The Box
Navzdory tomu, že The Box byla poměrně malou televizní společností, na americkém i britském trhu zanechala výraznou stopu. V jejím vysílání jste totiž mohli vybírat z databáze až 350 různých videoklipů. A dnešní áčkoví umělci testovali své písničky v tomto vysílání ještě dřív, než se jejich klipy objevily na MTV. Příkladem je Britney Spears, jejíž debutová skladba Baby one More Time se hrála na The Box několik měsíců předtím, než ji mohli vidět diváci MTV a dalších televizí.
Ve Velké Británii tímto způsobem prorazily Spice Girls se singlem Wannabe, který se rovněž dočkal výrazné popularity nejprve na The Box, a pak až na evropské verzi MTV. Mimochodem, právě dámy ze Spice Girls byly poslední ve vysílání The Box dne 1. července 2024. Jejich píseň Goodbye uzavřela více než 30letou historii této značky.
Mezi další umělce, kteří využili The Box k získání popularity, patřily hip-hopová a RnB uskupení, například Bone Thugs-n-Harmony. Jejich skladba Tha Crossroads se v roce 1995 na americké verzi The Box objevovala někdy i desetkrát v hodině.
Velmi oblíbená byla rok předtím i Lisa Loeb se skladbou Stay. Diváci tuto písničku tehdy běžně posílali do vysílání i šest nebo osmkrát za hodinu, někdy dokonce i třikrát za sebou.
Non-stop hudba, a výrazně kratší reklamní bloky
V době analogové bylo velmi náročné pro malé televize proniknout do kabelových sítí, a získat tam diváky. V USA jste už v té době měli ve většině oblastí cca 50-80 televizních programů, a konkurence tedy byla obrovská. Proto nebylo jednoduché zaujmout diváky, a získat si jejich pozornost. Televizní stanice The Box byla v těch dobách až v poslední třetině programového seznamu. Proto se k ní dostal jen ten, kdo byl ochoten „přepínat programy donekonečna“.
I přesto se televizi The Box podařilo získat slušnou popularitu. Krom toho, že si její vysílání platili přímo diváci skrz objednávky klipů, těžila i z toho, že zařazovala méně reklam než jiné tehdejší hudební televize. Na rozdíl od MTV nebo VH1 zároveň přenášela non-stop hudební proud, což bylo pro diváky rovněž důležité. Tehdy totiž nebyla nabídka hudebních televizí ani z desetiny tak široká jako je dnes.
Samozřejmě, každý program má ambicí se posouvat dopředu, a vedení The Box nechtělo stále opakovat jen tytéž videoklipy. Proto na krátký čas zařadilo do vysílání i několikaminutové rozhovory a krátké doplňkové dokumenty pod značkou BoxTalk, které si diváci mohli rovněž objednat. Diváci však o tyto žánry nejevili zájem. Program ladili výhradně kvůli hudbě.
Výraznou zásluhu na jeho dlouhé historii má skupina Channel Four, která koupila The Box společně s dalšími televizemi v roce 2007. Paradoxně, právě tato skupina nyní stojí za jeho náhlým koncem. Mladí lidé totiž „ladí hudbu“ již převážně na YouTube Music, Spotify, a dalších platformách.
Program v Británii vydržel o 23 let déle než v USA
V závěru stojí za zmínku fakt, že program The Box skončil na americkém trhu již v roce 2021, kdy jej nahradila stanice MTV2. Ovšem v Británii značka The Box pokračovala ještě 23 let, byť v posledních 15 letech se už program změnil z „hrací skříňky“ na standardní proud videoklipů s předem daným playlistem. Program vydržel podstatně déle v Británii než v USA i díky tomu, že britský trh byl méně konkurenční, a bezplatné vysílání bylo výrazně ekonomičtější než na americkém trhu.
V USA se totiž bezplatné vysílání omezuje pouze na terestriku, kterou ovládá několik málo velmi silných skupin. Postavit celoplošný nezávislý program bylo na americkém trhu až donedávna prakticky nemožné. Dnes již to možné je, zejména díky internetové distribuci.
Na Britských ostrovech však mohly nezávislé stanice vysílat celoplošně díky volnému satelitnímu vysílání, případně prostřednictvím spřátelených kabelových platforem. Program The Box dokázal vytěžit maximum ze všech dostupných platforem, a ve své historii prošel prakticky všemi vývojovými fázemi. Původně šlo o programový blok na jedné z volně vysílajících stanic v rámci nočního vysílání, pak šlo o běžný program v nabídce pay-tv operátorů, a následně o neplacený kanál, který přes satelit vysílal do celé Evropy.
Výraznou zásluhu na jeho dlouhé historii má skupina Channel Four, která koupila The Box společně s dalšími televizemi v roce 2007. Paradoxně, právě tato skupina nyní stojí za jeho náhlým koncem. Mladí lidé totiž „ladí hudbu“ již převážně na YouTube Music, Spotify, a dalších platformách. Není proto ekonomické vysílat bezplatný hudební kanál tam, kde je k dispozici několik různých konkurentů.
Britští a evropští diváci budou mít i po červenci 2024 ještě několik volně dostupných hudebních programů k dispozici. Satelit je pro tento druh programů stále ještě poměrně atraktivní platformou.