Lidé si začali víc hlídat své výdaje za streaming. Měsíční platby klesly až o třetinu
Prémiový streaming je sice na první pohled velmi lukrativním byznysem, ovšem jen pokud se díváte na možné tržby. S provozem streamingové platformy pro desítky až stovky milionů diváků jsou však spojené i nemalé náklady. Výrazné ztráty těmto platformám způsobují nutné investice do nového obsahu.
V souvislosti s fragmentovaným trhem prémiového streamingu se jeví, že část klientů streamingových služeb si začala víc všímat svých výdajů za jednotlivé placené služby. Doba, kdy stačilo mít jedno předplatné Netflixu, je dávno pryč. Zajímavý obsah se dnes objevuje na přibližně tuctu různých placených platforem, a stále vznikají nové streamingové služby bojující o pozornost diváka. Externí okolnosti však nutí většinu diváků ke snížení svých výdajů za streaming. Podle studie od Parks Associates totiž ještě před třemi lety platila průměrná americká domácnost až 90 dolarů měsíčně za streamingové služby OTT. Podle nových údajů se však průměrná měsíční útrata v roce 2024 pohybuje na hranici 60 dolarů. Jde tedy o třetinový pokles.Tyto výsledky zřejmě nepotěší vedení většiny streamingových služeb. Jediný, kdo v současné situaci slaví úspěch, je globální lídr Netflix. Jeho největší konkurenti Disney+, Paramount+ nebo Peacock, jsou ve velmi výrazných ztrátách. Disney+ sice v předchozím čtvrtletí zaznamenal poprvé zisk, ovšem k tomu došlo jen díky spojení s platformou hulu. Navíc, management skupiny Disney avizoval nepříznivý výhled pro další období.
K tématu: Konkurenční streamingové služby mohou společně nabízet kombinované předplatné, ale není to všelék
Prémiový streaming je sice na první pohled velmi lukrativním byznysem, ovšem jen pokud se díváte na možné tržby. S provozem streamingové platformy pro desítky až stovky milionů diváků jsou však spojené i nemalé náklady. Provozovatelé mohou být v zisku, pokud platícím divákům zpřístupní knihovnu pořadů, které již v minulosti vyprodukovali. Výrazné ztráty však způsobují investice do nového prémiového obsahu.
Tyto ohromné investice do produkce obsahu jsou nutné k přilákání nových předplatitelů, protože bez nich by streamingová služba stagnovala. Cena za produkci nového obsahu však neustále roste, jelikož vyrábět nové filmy a seriály chtějí všichni hráči na streamingovém trhu.
I samotní platící diváci si postupně začínají uvědomovat, že je pro ně neudržitelné platit každý měsíc stále vyšší sumy za prémiový streaming. Každý významný hráč totiž zvyšuje ceny, i v důsledku dlouhodobější inflace, která se projevuje nejen na americkém trhu.
Divák má v této situaci možnost zrušit nebo pozastavit své předplatné jedné či více služeb. Streaming totiž na rozdíl od jiných druhů placené televize umožňuje vysokou míru flexibility, a diváci si mohou zaplatit přístup klidně jen na 1 měsíc bez jakékoliv vázanosti. Majitelé streamingových služeb tak mají nejen stále vyšší náklady na obsah, ale především mají nižší očekávatelné příjmy, jelikož běžní diváci už nejsou vázáni dlouhodobými smlouvami.
Psali jsme: Streamovací služba Peacock ukončila velmi výhodnou cenovou akci. Klienti ji zneužívali
Další analýzy a zajímavosti čtěte v sekci Svět streamingu.