DIGIMEDIA 2024 se zítra zaměří na koncesionářské poplatky, umělou inteligenci a rozvoj terestrické platformy
Už zítra, tedy ve čtvrtek 13. června se uskuteční v pořadí 19. ročník odborné konference DIGIMEDIA 2024. Ta se tradičně koná na Kavčích horách v Kongresovém sále České televize. V prezentačních materiálech je uvedeno více než 30 různých hostů, kteří budou rozděleni do čtyř různých panelů.
První debata se zaměří na financování médií veřejné služby, a jedním z účastníků bude i zástupce Evropské vysílací unie EBU Richard Burnley. V rámci panelu vystoupí i oba generální ředitelé veřejnoprávních médií, tedy Jan Souček za Českou televizi a René Zavoral za Český rozhlas. Přítomni budou i zástupci komerčních televizí a soukromých rádií. Kromě samotného financování médií se bude diskutovat o náplni služby těchto médií definované zákonem, a rovněž o tom, do jaké míry by měly Česká televize a Český rozhlas pronikat do jiných mediatypů než je televizní a rozhlasové vysílání.Druhý blok se zaměří na rozvoj terestrického televizního vysílání, tedy především platformy DVB-T2, a možnou konkurenci ze strany placených televizních služeb. V rámci debaty bychom se měli podrobně seznámit i se závěry Světové radiokomunikační konference WRC-23 s ohledem na pokračování terestrického televizního vysílání. Jedním z bodů je i vzájemná konkurence terestriky s placenými vysílacími platformami a další digitální distribucí.
V rámci třetího bloku budou hosté řešit umělou inteligenci, a její využití ve vysílání a doplňkových produktech médií. Do jaké míry nechají média zpracovávat umělou inteligenci obsah a jaká je editorská kontrola nad tímto obsahem? Měl by být veškerý obsah generovaný umělou inteligencí jasně označovaný? Do jaké míry může AI nahradit novináře a autory textů? Nahradí moderátory v rádiu a televizi postavy poháněné umělou inteligencí? Bude to znamenat ztrátu práce pro lidské moderátory? Na tyto otázky zřejmě panelisté nebudou mít jednoznačné odpovědi, ovšem samotná debata může posloužit jako náhled, jak se trh hodlá vyrovnat s rozvojem umělé inteligence ve světě elektronických médií.
Poslední blok bude už tradičně věnován rozhlasovému vysílání, tedy především digitálnímu rozhlasu. Postupně došlo k vydražení třech desítek sítí pro digitální rozhlas, a účastníci budou diskutovat o tom, zda může český trh reálně uživit tolik sítí. Velmi zajímavou otázkou je, zda vzniknou zcela nová rádia s novými provozovateli, nebo digitální prostor ovládnou klony stávajících komerčních rádií. A klíčovou otázkou je i budoucnost FM pásma, které se mělo už příští rok vypnout, alespoň podle podmínek, se kterými kdysi souhlasili účastníci trhu. Nyní je však stanoveno, že analogové vysílání v pásmu FM bude pokračovat i po roce 2025.
Konference DIGIMEDIA 2024 se uskuteční s podporou Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva kultury České republiky, České televize, Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, Stále komise Senátu pro sdělovací prostředky a partnerů.
Na webu TVKOMPAS.cz vám přineseme souhrn nejdůležitějších částí konference a výroků jednotlivých diskutujících.