Trh FAST kanálů má období svého největšího rozvoje již za sebou. Diváci si postupně navykli na sledování lineární televize přes internet bez poplatku, ovšem v posledních letech – zvláště po konci lockdownů – se již mnoho spotřebitelů v různých fórech shoduje, že kvalita bezplatně nabízeného obsahu klesá.
Nejvyšší kvalita byla v prvních pěti letech
Podobně jako trh prémiových streamingových platforem, i trh FAST kanálů si prošel určitým kvalitativním vývojem. Když vznikla první významná platforma Pluto TV, její provozovatel nabídl svým divákům to nejlepší, co mohl reálně získat od svých obsahových partnerů. Filmová studia a televizní společnosti za symbolický poplatek ochotně nabídly obsah, pro který už v tradiční televizi nebylo místo. Díky tomu mohli internetoví diváci bezplatně sledovat řadu velmi zajímavých archivních filmů a seriálů prakticky od 50. let až po první roky nového milénia.
Provozovatel Pluto TV v prvních dvou letech nabízel v podstatě jen bezplatný obsah, který našel na různých videoplatformách včetně YouTube, Vimeo nebo Dailymotion, k čemuž přidal teleshoppingové kanály, různé panoramatické nebo relaxační programy a nakonec i hudbu a lokální zpravodajské programy. Prvotní nabídka tedy činila přibližně 100 kanálů, které přinášely různé tříděný obsah, a ten rotoval na několika programech zároveň.
Významný milník pro celý trh FAST programů však nastal v červenci 2015, kdy provozovatel Pluto TV podepsal první akviziční programové dohody s placenou platformou hulu, a s největšími americkými televizními sítěmi. Díky tomu se tato služba dostala k ohromné knihovně archivních pořadů, především reportáží a dokumentů, ale rovněž filmů a seriálů. Ty sice už nebyly pro tradiční televize dostatečně atraktivní, ovšem myšlenka jejich „recyklace“ v online prostředí se manažerům klasických televizních společností více než pozdávala.
Zařazení archivního obsahu do online prostředí přineslo televizím možnost nových příjmů z reklamy. Ty byly sice relativně nízké, ovšem to nebylo problémem, jelikož reprízový obsah neznamenal pro tyto televize žádné dodatečné náklady, které by nedokázaly vykrýt ze zobrazené reklamy.
Roky 2015-2020 lze bez nadsázky označit za zlaté roky FAST scény. Ohromný růst popularity těchto služeb po roce 2020 však přinesl i výraznou kvantitu na úkor kvality, která se velmi citelně projevila právě u bezplatných programů.
Kvantita místo kvality
Právě roky 2015-2020 lze bez nadsázky označit za zlaté roky FAST scény, podobně jako roky 2010-2020 v případě prémiového streamingu. Ohromný růst popularity bezplatných i placených streamingových služeb po roce 2020 však přinesl kromě nových hráčů i výraznou kvantitu na úkor kvality, která se velmi citelně projevila právě u bezplatných programů.
Tak jako má dnes každá významná mediální skupina svou vlastní placenou streamingovou službu, tak se každý průměrný hráč snaží vystavět i vlastní neplacenou službu. Ovšem kvantita v tomto případě významně předstihla kvalitu.
Místo skutečně zajímavých filmových nebo seriálových kanálů jsou dnes FAST služby plné stovek stanic různého balastu. Každý seriálový titul dnes má obvykle svůj vlastní dedikovaný lineární kanál, stejně tak každá dochovaná televizní soutěž, která kdy běžela. Samostatnou kapitolou je lokální obrazové zpravodajství kvalitativně podobné programovým smyčkám těch nejmenších regionálních televizí.
Je libo sport? Můžete se dívat na desítky sportovních kanálů, kde najdete záznamy a magazíny, a pak znovu jen magazíny a záznamy. A když se na vás usměje štěstí, možná jednou týdně uvidíte i přímý přenos, ovšem jen ze soutěží, které nejsou příliš atraktivní pro tradiční TV společnosti.
Diváci mají problém se zorientovat ve stále komplikovanější programové nabídce
Čím víc bezplatných programů máte k dispozici, tím víc zjišťujete, že se ve skutečnosti nemáte na co zajímavého dívat. Jakmile počet programů překročí určitou subjektivní hranici, začne se divák ztrácet v dostupné nabídce, a nemá šanci už najít ani to málo, co ho skutečně zajímá.
Když se podíváte na diskuzi pod články na amerických webech, které se zabývají FAST programy, zjistíte, že z ohromné nabídky 2000 amerických programů je několik stovek ve skutečnosti duplicitních. Liší se jen jazykovými verzemi. To samé platí o zbylých více než 3000 globálních programech. V několika desítkách zemí působí různé FAST platformy, a v realitě se mohou promotéři těchto služeb dopočítat až k číslu přesahujícím 5200 unikátních kanálů.
Ovšem v tomto případě jde pouze o hru s čísly. Unikátní kanál totiž automaticky neznamená unikátní obsah. Vyšší číslo však prodává, alespoň v očích marketérů.
Na různých amerických fórech a na sociálních sítích můžete narazit i na názory diváků, kteří popisují, že svět bezplatných programů byl mnohem zajímavější, když jich bylo jen několik stovek. Orientace v nabídce je nyní mnohem náročnější. Trh FAST stanic totiž ve většině případů nabízí lineární programy, jejichž obsah se obtížně přehrává zpětně. Když ale chcete najít konkrétní pořad nebo film, jen stěží jej najdete přesně ve chvíli, kdy na něj máte náladu. Celý smysl FAST programů je tedy v náhodném sledování a v „přepínání“ s cílem najít obsah, který vás v určitou chvíli zaujme.
Problém stále vyššího počtu FAST kanálů je v tom, že jakmile jejich počet překročí určitou hranici, začne se divák ztrácet v dostupné nabídce, a nemá šanci už najít ani to málo, co ho skutečně zajímá.
Diváci odešli od placených služeb, nyní se k nim mohou postupně vrátit
Zároveň mnoho diváků zjišťuje, že stále širší bezplatná nabídka není už kvalitativně tak zajímavá, a jedinou cestou, jak se dostat k atraktivnímu obsahu je… …objednat si některou z placených služeb.
FAST programy budou vždy zajímavé pro určitou skupinu diváků, která je zvyklá například na bezplatné terestrické nebo satelitní programy, a chce mít k dispozici větší nabídku programů. Pokud patříte mezi ty, kdo odmítají platit za televizi nebo za prémiové streamingové služby, v takovém případě mohou být FAST programy velmi zajímavým rozšířením vaší dostupné programové nabídky.
Běžní diváci však začínají být přehlceni kvantitou na úkor kvality, a stále častějšími bloky reklam všude, kam se podívají. Paradoxně, přirozeným řešením pro mnoho z nich bude návrat k placenému streamingu nebo k prémiovým TV platformám, od nichž se kdysi přesouvali k bezplatným alternativám.
FAST programy budou vždy zajímavé pro určitou skupinu diváků, která je zvyklá například na bezplatné terestrické nebo satelitní programy. Běžní diváci však začínají být přehlceni kvantitou na úkor kvality, a stále častějšími bloky reklam. Přirozeným řešením pro mnoho z nich bude návrat k placenému streamingu nebo k prémiovým TV platformám.