Reportáž: Jak vzniká přenos z Mistrovství světa v ledním hokeji?
S příchodem Mistrovství světa v ledním hokeji po devíti letech do Česka volně navazujeme na exkluzivní sérii reportáží o zákulisí sportovních přenosů. Nyní se podrobně podíváme na to, jak vznikají přenosy z této velmi populární akce. MS v hokeji odstartovalo přesně před týdnem, a příznivci hokeje mohou sledovat napínavé zápasy až do 26. května.
MS v hokeji 2024: Kde všude můžete sledovat zápasy zdarma, a mimo domov?Přesně před týdnem, v pátek 10. května, v Praze a Ostravě odstartoval 87. ročník Mistrovství světa v ledním hokeji IIHF, což lze bez nadsázky označit za sportovní událost desetiletí. Přibližně v takových intervalech se světový šampionát dostává do České republiky. První MS v historii samostatnosti jsme mohli vidět v roce 2004 v tehdy nově postavené Sazka aréně. Stejná hala hostí klíčové zápasy šampionátu i letos až do 26. května.
S příchodem této události volně navazujeme na exkluzivní sérii reportáží webu TVKompas.cz o zákulisí sportovních přenosů. V roce 2022 jsme vám přinesli nejprve pohled do zákulisí ligových fotbalových přenosů, a pak i podrobnou reportáž o produkci zápasů NHL hraných v Praze. Nyní se podrobně podíváme na to, jak vznikají přenosy z MS v hokeji. Inspirací je text, který vyšel na webu SVGEurope.org před loňským finálovým víkendem šampionátu. Před rokem se MS v hokeji hrálo v Rize a Helsinkách.
Následující reportáž tedy vychází z vlastního pozorování jednotlivých přenosů, i z informací, které se objevily k loňskému šampionátu. Pokud máte zájem se podívat na podrobnou reportáž k loňskému šampionátu v angličtině, doporučujeme skutečně skvěle zpracovaný text na webu SVGEurope.org. My vám dnes nabízíme rozšíření tohoto textu o další informace a postřehy.
MS v hokeji vyvolává evropských diváků obrovské emoce
Jen málokterá sportovní akce budí u Čechů a Slováků takové emoce jako MS v hokeji. Neplatí to však už jen o těchto dvou zemích, ale rovněž o nejvýznamnějších zemích západní Evropy. Zájem o světový šampionát dlouhodobě roste například u Němců a Švýcarů, což souvisí s tím, že tyto země jsou v rankingu IIHF na svých historicky nejlepších pozicích. Němcům momentálně patří 5. pozice, Švýcaři jsou sedmí. Česko je aktuálně na 8. místě, a Slovákům patří 9. pozice.
Světový hokejový šampionát díky tomu získává velmi zajímavý náboj, a emoce, které přináší, jsou navíc umocněny faktem, že MS v hokeji se jako jedna z mála akcí podobného druhu uskutečňuje pravidelně každý rok.
Příznivci hokeje tak mohou i díky pravidelnosti této akce dlouhodobě sledovat, jak se postupně vyvíjí úroveň mezinárodních televizních přenosů.
Prakticky každý rok se tyto přenosy významně technologicky posouvají, nejen po kvalitativní, ale i po marketingové stránce. Hokejový přenos z MS je kromě samotného živého dění i velmi zajímavým přehledem možností dnešní televizní techniky, a zároveň stále více zařazuje i různá nerušivá marketingová sdělení, díky čemuž zviditelňuje své klíčové partnery.
V hokeji je klíčová pouze hlavní kamera
Většina režisérů fotbalových přenosů vám řekne, že pro poměrně atraktivní nasnímání průměrného zápasu postačí 6 kamer v předem určených pozicích. Fotbal je přitom z produkčního hlediska mnohem jednodušší než hokej. Ovšem v případě hokeje se většina tvrdé práce odehrává mimo hlavního záběru, který vidí divák.
Specifikem hokejových přenosů – a to i těch nejokázalejších – je fakt, že většinu děje snímají pouze jedna až dvě hlavní kamery. Z povahy tohoto sportu, a kvůli rychlosti puku nejsou v průběhu živých hokejových akcí žádoucí rychlé a časté střihy, proto se většina dalších kamer využívá jen v přerušené hře, případně v opakovačkách. Čas od času se využije detailnější záběr v útočném pásmu, když dochází v rohu k boji o puk, nebo při vhazováních. Reálně však divák vnímá děj skrz zmíněnou „první kameru“.
Jak tedy docílit, aby byl hokejový přenos atraktivní, když je častý střih v průběhu živé hry v podstatě nežádoucí? Tajemství je v doplňkových technologiích, které jsou stále pokročilejší.
Na stadionu lze využít až 35 kamerových pozic, z nichž velká část se objeví ve vysílání pouze jednou nebo dvakrát za zápas. Pozornost diváka však tyto technologie upoutají právě v přerušení, aby mu mohly nabídnout například extra zpomalené záběry z velmi detailního pohledu, jakoby byl divák přímo na ledě. Jednotlivé kamery snímají i detailnější pohledy na emoce na obou lavičkách a v hledišti, záběry z helmy rozhodčího nebo určitých hráčů. Sledují výkony konkrétních hráčů, klíčové „hity“ a zákroky, a mnoho dalšího.
Skutečně kvalitní hokejový přenos se pozná podle těch nejmenších detailů, a to platí o všech významných sportovních přenosech. Na MS v hokeji jsou tak k dispozici speciální kamery za brankami, nebo několik kamer, které jsou určeny pouze pro nástup a odchod hráčů a trenérů, případně pro určité konkrétní momenty. Čtyři kamery jsou dedikované pouze pro snímání modrých čar z důvodu správného posouzení ofsajdu.
MS v hokeji 2024: Kde sledovat zápasy přes satelit zdarma, a nekódovaně?
V televizním přenosu je důležitá jednoduchost a rychlost, některé doplňkové záběry však vyniknou na sociálních sítích
Pokud jde o počty kamer a jejich rozmístění, loni platilo, že obě haly měly stejný počet kamerových pozic, a jednotlivé přenosy byly kvalitativně rovnocenné. Každý přenos tak snímalo minimálně 28 různých kamer. Pro semifinálové a finálové přenosy rozšířil producent přenosů jejich počet až na 35.
Zároveň však platí, že procento času, kdy se využívá pouze jedna kamera, je u hokeje vyšší než u fotbalu, právě kvůli výrazně vyšší rychlosti hry. Puk se může dostat z jedné strany ledové plochy na druhou za extrémně krátký čas, a nejlépe to zachytí právě hlavní kamera.
Většina kamer snímajících hokejový zápas tak má velmi specifické využití, které však vylepšuje celkovou úroveň přenosu. Vzhledem k tomu, že divák záběry z některých kamer uvidí jen sporadicky, využívají se vybrané speciální záběry ve značné míře i mimo televizních přenosů, například na sociálních sítích. Zde lze vidět některé záběry i se zvláštním zvukem, například když se zachytávají situace z kamer na přilbách rozhodčích.
Loni došlo i k využití 2D „létající kabelové kamery“ v rámci finálového víkendu, tedy semifinálových a medailových zápasů. Tato kamera přináší zajímavé doplňkové záběry a lze říci, že se využívá u těch nejprestižnějších sportovních akcí.
Virtuální reklamy a různé verze přenosu pro různé země
Divák se může již několik let setkat s různou podobou přenosu v jednotlivých zemích. Záběr z hlavní kamery je doplněn o virtuální reklamy na mantinelech případně v některých viditelných rozích v hale. Podrobně jsme tento fenomén popisovali v předloňské reportáži z produkce zápasu NHL. Podobně jako u ligových přenosů ze zámoří, i v případě hokeje na Mistrovství světa vidí část diváků skutečné reklamy na mantinelech, a někteří diváci sledují virtuální animované injektáže.
Rozdíl mezi virtuální a skutečnou reklamou poznáte podle toho, že virtuální prvky jsou zařazeny pouze při záběrech z hlavní kamery. Jakmile dojde k přepnutí záběru na některou z dalších kamer, vidíte přesně to, co lze vidět živě na stadionu. Podobné prvky jsou k vidění i v přenosech z domácí hokejové Tipsport extraligy, jen v ligových přenosech se zatím nenahrazují reklamy na mantinelech, pouze se objevují reklamy na plexisklech za brankami, a virtuální „Škodovky“ v rozích.
Pokud se však podíváte na nynější přenosy z MS, zjistíte, že se v nich využívá minimum virtuálních prvků. Naštěstí. Platí to alespoň o záběrech, které můžeme srovnávat na českých, slovenských, rakouských nebo německých televizích. Virtuální prvky mají velký význam, ovšem někdy mohou působit rušivě. A v České televizi a dalších evropských stanicích můžete vidět poměrně čistou podobu přenosu, kdy divák vidí dění v hale přesně tak, jak je vyobrazeno v reálu. Platí to rovněž o vozech Škoda Auto, které jsou přímo v místě dění, a není je potřeba zařazovat do přenosu virtuálně. Poznáte to podle toho, že tyto vozy vidíte v záběrech všech dostupných kamer.
Světový hokejový šampionát je navíc dlouhodobě pověstný tím, že objem viditelných reklam v průběhu přenosu omezuje na nejnutnější minimum. Led na Mistrovství světa je až překvapivě čistý, a jediným dominujícím prvkem je velké logo hlavního sponzora Škoda auto ve středovém kruhu. K efektnímu zobrazení tohoto loga v úvodu každé třetiny se využívá i zvláštní kamera přímo nad středem.
Špičkový přenos se tvoří přímo v místě dění. Vzdálená produkce se využívá jen v malé míře
Tradici role tzv. host broadcasterů, tedy domácích televizních společností, které vyrábí přenosy ze šampionátu pro celý svět, již není co bývala. Paradoxně, Česká televize v roce 2004 byla jednou z posledních veřejnoprávních televizí, která tehdy přímo produkovala zápasy z Prahy a Ostravy ve své režii pro ostatní televizní společnosti. V posledních letech se však role těchto domácích TV producentů využívá v menší míře. Dnes se vše vyrábí na nadnárodní úrovni, a celou produkci zajišťuje a koordinuje široký mezinárodní štáb.
V případě nejvyšší kategorie MS v hokeji dominuje centrální produkce společnosti Infront, která je klíčovým produkčním a marketingovým partnerem IIHF, a od roku 2018 má pod palcem i produkci televizních přenosů. Při výrobě však i ona využívá lokální partnery.
V zápasech nejvyšší kategorie MS v hokeji je tak režie v rukou nadnárodního partnera, ovšem světové šampionáty nižších kategorií jsou produkčně stále v režii tamních televizních společností. Ty i nadále zodpovídají za jeho celkovou úroveň televizního přenosu. Pojem „host broadcaster“ tak ještě zcela nevymizel, ovšem na vrcholní úrovni už je zvykem vše produkovat s dlouhodobě sehraným týmem lidí, a nikoliv jen s místními partnery.
Rovněž se v těchto případech upouští od dálkové produkce přenosů. Ta má smysl u pravidelně se opakujících akcí na stejných místech. Ovšem pokud jde o nejvýznamnější mezinárodní akce typu MS v hokeji, je z časových i praktických důvodů nutné, aby celý štáb byl přímo v místě dění. Vzdálená produkce by byla mnohem komplikovanější než když se vše řeší přímo tam, kde se to odehrává.
Jsou však některé prvky v přenosech, které lze řešit dálkově i na MS v hokeji. Například obličeje a postavy hokejistů, které se objevují v doplňkové grafice, se snímají v místě dění společně s dalším doplňkovým obsahem. Tyto záběry se následně posílají do Německa, kde se v místní produkční agentuře finalizuje celý produkt. Multimediální obsah pro sociální sítě se dokončuje v Itálii.
Z výše uvedeného plyne, vzdálená produkce se realizuje jen u doplňkových materiálů, a celý televizní přenos se produkuje přímo v pořadatelské zemi.