Poznámka k 30. výročí: Nova už není tím, čím bývala. Naštěstí.
Nově přeji k jejím 30. narozeninám mnoho spokojených diváků, a mnoho dalších úspěšných let. Sice už není tím, čím bývala, ale v tomto případě to lze hodnotit jen pozitivně. K tomuto velmi významnému výročí bych rád napsal ještě pár slov.
Související článek a fotogalerie: Podívejte se na průběh oslav 30. výročí televize NovaPřemýšlel jsem, zda má smysl psát k 30. narozeninám televize Nova zvláštní analýzu, glosu nebo poznámku. Tato událost je ve všech on-line médiích, sama Nova si pro novináře připravila několik zajímavých archivních kousků a fotografií. Pro diváky dokonce připravila i retro Televizní noviny vysílané z repliky původního studia. Na mnoho archivních materiálů se můžete podívat na speciální narozeninové stránce. Měl jsem pocit, že k tomu všemu nebudu mít příliš co dodat. Přesto bych k tomuto velmi významnému výročí rád napsal ještě pár slov.
Tato televize byla před 30 lety úplně jiná než je dnes. Původní projekt víceméně počítal s televizí částečně pro intelektuály, nicméně v realitě se nová televize velmi rychle transformovala do zábavné továrny pro masy. Na YouTube kanále No Signal Found jsme tento vývoj analyzovali v samostatném videu, místo obšírného textu tedy doporučuji podívat se pozorně na video, které připravil můj kamarád a profesní kolega Jakub Bouček.
Dnes bych rád napsal, proč mě těší, že Nova je už dnes úplně jinou televizí než jak jsme ji kdysi znali. Vím, že obvykle rozhoduje tradice a síla značky, proto je Nova i dnes na výsluní. Nicméně musela se výrazně proměnit, aby svou vedoucí pozici uhájila.
Pokud se dnes podíváte na archivní zábavné pořady, estrády a telenovely, které byly nejsledovanější v 90. letech, zřejmě budete mít potřebu přepnout program. Je až k neuvěření, že kdysi Nově k suverénnímu vedení na televizním trhu stačilo nasadit Dynastii nebo Dallas, Nicka Slaughtera nebo Baywatch, a to byl ještě ten lepší případ. Později už kralovala díky různým estrádám, na pohled skromným večerním studiovým pořadům, ale i výpravně působícím soutěžím typu Tutovka nebo Bingo. To vše jí přinášelo jistotu dominantní sledovanosti.
Kdysi to šlo i bez původních seriálů…
Po „únosu“ televize z centra Prahy na Barrandov šla kvalitativní laťka výrazně dolů, a lidé masově sledovali levně působící argentinské telenovely typu Esmeralda nebo Kachorra, a večer pořady jako Go Go šou nebo Tele Tele. Hlavní črtou vysílání Novy v 90. letech a na začátku milénia bylo to, že prakticky vůbec neinvestovala do původní seriálové nebo filmové tvorby. Říkalo se, že Vladimír Železný to nechtěl, a upřednostňoval levné estrády a levně nakoupené seriály před řemeslně dobře udělanou vlastní tvorbou.
Tuto teorii nakonec do jisté míry potvrdil sám čas, a jakmile pan Železný Novu definitivně opustil, začaly se natáčet i kvalitnější pořady vlastní tvorby, a především původní seriály. Tehdy to probíhalo už ve vlastnictví finanční skupiny PPF, která Novu převzala, aby ji postavila na nohy. A je jen symbolické, že právě tato skupina vlastní Novu i dnes.
Zároveň je ale fér přiznat, že pokud jde o vlastní seriály, tam se Nova výrazně rozhoupala až díky fenomenálnímu úspěchu Primy se seriálem Rodinná pouta.
Vraťme se však k tomu, jak moc je Nova jiná oproti stavu před 20-25 lety. Můžete mít k jejímu programu výhrady, ale nelze jí upřít, že dnes skutečně investuje ohromné peníze do vlastní tvorby, a je to vidět. Ať už jde o velmi dobře zpracované licenční formáty nebo kvalitně natočené vlastní seriály.
Velmi podobný vývoj se v průběhu let odehrál i na konkurenční Primě. Pokud si tedy Nova chtěla udržet svou pozici na trhu, musela výrazně zlepšit svoji úroveň. Není náhoda, že zmíněné levné estrády už nevysílá. Pokud by je lidé chtěli, byly by na obrazovce dodnes. Jenomže dnes má průměrný divák mnohem širší výběr různých programů než měl v 90. letech. A má i výrazně vyšší nároky. Nova se mu přizpůsobila.
Levně působící show by dnešní divák už nepřijal
Mimochodem, za zmínku stojí i fakt, že Nova dnes vyrábí většinu zábavných pořadů podle zahraniční licence, zatímco v 90. letech si je vyráběla podle sebe. Tehdy se jí za licence k lokálně produkovaným pořadům příliš platit nechtělo, a pokud se v zahraničí vyskytoval úspěšný formát, v několika případech jej prostě jen okopírovala.
Zlom nastal až s příchodem soutěže Chcete být milionářem a show Česko hledá SuperStar. Tyto výpravné formáty už prostě nešlo vyrábět bez licence. Levnou kopii by divák už nepřijal…
Nově přeji k jejím 30. narozeninám mnoho spokojených diváků, a mnoho dalších úspěšných let. Sice už není tím, čím bývala, ale v tomto případě to lze hodnotit jen pozitivně. Za svůj úspěch vděčí nejen ohromné síle své značky, ale především tomu, že se nebála výrazně zainvestovat do původní tvorby ještě v časech, kdy úspěch podobné tvorby rozhodně nebyl zaručen. Díky tomu vznikly dlouhodobé seriály Ulice, Ordinace v růžové zahradě, a pak i velké množství dalších sérií, které se postupně staly kostrou jejího programu.
Nově přeji k jejím 30. narozeninám mnoho spokojených diváků, a mnoho dalších úspěšných let. Sice už není tím, čím bývala, ale v tomto případě to lze hodnotit jen pozitivně.