Nová data Asociace televizních organizací za rok 2023 potvrzují dominantní roli televize
Vyhodnocení Kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací – ATO právě v těchto dnech poskytuje čerstvá data o stavu české televizní populace v roce 2023. Rozšiřují se platformy sledování televizního obsahu a roste počet domácností s televizory a jinými zařízeními připojenými na internet.

Příjem televize. Ilustrační foto Pixabay.com
Televizní vysílání je navíc sledováno i přes internet na tzv. „second screens“: obrazovkách počítačů, chytrých mobilních telefonů a tabletů. Nespornou výhodou těchto zařízení je jejich mobilita a obecně přítomnost tam, kde televizor není k dispozici. Mohou být také řešením při „obsazenosti“ televizoru ve vícečlenných domácnostech.
Diváci mají na výběr mezi webovými portály a mobilními aplikacemi jednotlivých vysílatelů a stejnými platformami od IPTV, kabelových či satelitních operátorů.
Kontinuální výzkum ATO je tradičním výzkumem realizovaným od roku 1997 jako nedílná součást projektu elektronického měření sledovanosti. Jde o průběžné kvantitativní dotazníkové šetření na výběrovém vzorku českých domácností. V roce 2023 byly realizovány celkem čtyři vlny výzkumu o celkovém počtu 12 200 rozhovorů. Roční data Kontinuálního výzkumu právě v těchto dnech poskytují aktuální informace za rok 2023.
Jedním z mnoha výstupů, které Kontinuálního výzkumu poskytuje, je rozlišení různých typů domácností z hlediska používaných přístrojů pro sledování televizního obsahu. 88 % domácností má doma alespoň jeden funkční televizor a příjem TV signálu na něm. Dalších 4,6 % pak představují domácnosti, které sice nemají funkční televizor s TV signálem, ale televizní vysílání sledují na zařízení typu PC, mobil či tablet. Celkem tedy 92.6 % českých domácností sleduje TV pořady.
V rámci domácností s funkčním televizorem a TV signálem dlouhodobě roste podíl zákazníků IPTV či kabelových operátorů. V roce 2023 podíl diváků placených platforem dosáhl dle Kontinuálního výzkumu již 42 %. Tyto domácnosti často využívají jejich operátorem nabízených možností „zpětného shlédnutí“ TV pořadů.
Z dat dále vyplývá, že dlouhodobě dochází k nárůstu počtu domácností, které mají chytrý televizor připojený k internetu.
„Stejně jako se proměňuje technologie, která nás obklopuje v jiných oblastech, i sledování videoobsahu má různé formy, které přinášejí více možností než dříve. 52 % televizních domácností má televizi připojenou k internetu, a tudíž může využívat alternativní způsoby sledování televizního obsahu,“ komentuje výsledky Kontinuálního výzkumu jednatel ATO Michal Jordan.
Kontinuální výzkum ATO je tradičním výzkumem realizovaným od roku 1997 jako nedílná součást projektu elektronického měření sledovanosti. Jde o průběžné kvantitativní dotazníkové šetření na výběrovém vzorku českých domácností. V roce 2023 byly realizovány celkem čtyři vlny výzkumu o celkovém počtu 12 200 rozhovorů. Roční data Kontinuálního výzkumu právě v těchto dnech poskytují aktuální informace za rok 2023.