Názor: Vyšší poplatky za ČT a ČRo jsou nutné. Volání po odborné diskuzi je však legitimní
Domnívám se, že zvýšení koncesionářských poplatků je namístě. Televizní poplatky se neměnily 15 let, ty rozhlasové dokonce 18 let. Jejich současná výše je skutečně nedostatečná. Nedivím se však negativním reakcím na tento krok vzhledem k tomu, že nové dodatečné výnosy z poplatků mohou mnozí považovat za nepřiměřeně vysoké.
V principu se ztotožňuji i se včerejším stanoviskem komerčních vysílatelů, že by měla proběhnout určitá odborná debata o tom, co je vlastně veřejná služba v dnešní mediální době. Televize je dnes jenom jedním z mnoha elektronických médií. Tradiční televizi navíc zdatně konkuruje streaming. Na trhu neustále vznikají různé nové druhy médií a tvůrců, kteří si různými cestami získávají početné publikum, a to i na úkor médií veřejné služby.
Role veřejnoprávních médií je dnes úplně jiná než byla před 10-15 lety. Dobře to lze ilustrovat na sportovních přenosech. Nejžádanější domácí i zahraniční soutěže se v posledních letech přestěhovaly z veřejnoprávní obrazovky do placené televize. Sportovní příznivci však jsou vedle standardních pay-tv platforem ještě nuceni platit i za ČT bez ohledu na to, zda jim poskytuje rozsah služeb, jaký si představují.
Pokud má stát skutečně nutit všechny domácnosti k placení koncesionářských poplatků, bylo by fér zadefinovat, jak robustní mají být veřejnoprávní média, a kolik peněz budou k plnění svých cílů potřebovat.
Nejde však jen o sport, ale rovněž o zpravodajství nebo publicistiku, kterou značná část obyvatel čerpá z jiných zdrojů než jsou ty veřejnoprávní.
Tím v žádném případě nezpochybňuji důležitost médií veřejné služby. Jen souhlasím s tvrzením, že by bylo dobré nově definovat rozsah veřejné služby, kterou Česká televize společně s Českým rozhlasem poskytuje. Zároveň by měla proběhnout i veřejná diskuze, která by se však nemusela omezovat pouze na obsahovou stránku, ale i na tu technologickou. Bylo by například namístě se ptát, zda má ČT šířit všechny své kanály povinně v samostatném terestrickém multiplexu, nebo zda může kombinovat různé distribuční platformy podle cílových skupin, které oslovuje.
Klíčový mediální souboj se dnes neodehrává jen ve světě tradiční televize a rádia, ale především v online prostoru, na různých audiovizuálních portálech a sociálních médiích.
Podobná veřejná diskuze by mohla být velmi prospěšná, a je škoda, že neproběhla, a to ani v době, kdy se přecházelo na nový standard terestrického vysílání.
Pokud má stát skutečně nutit všechny domácnosti k placení koncesionářských poplatků, bylo by fér zadefinovat, jak robustní mají být veřejnoprávní média, a kolik peněz budou k plnění svých cílů potřebovat.
Klíčový mediální souboj se dnes neodehrává jen ve světě tradiční televize a rádia, ale především v online prostoru, na různých audiovizuálních portálech a sociálních médiích.