Ilustrační foto Pixabay.comStávka hollywoodských scénáristů pokračuje i ve druhé polovině srpna, a nyní už probíhá přes 100 dní. Americké televize musí proto improvizovat, a do prime time nasazují premiéry soutěží a různých pořadů, které jsou údajně „bez scénáře“. Do této kategorie se řadí například soutěž Jeopardy! nebo Wheel of Fortune. Mezi tzv. unscripted shows se však překvapivě řadí i soutěž Dancing with the Stars, a to i přesto, že se na vysílání podílí široký tým scénáristů i dramaturgů.
Americké televize původně stávku scénáristů podporovaly, jelikož mají s hollywoodskými personalitami velmi blízké vztahy. Před podzimní premiérovou sezonou však dochází k ochlazení vztahů vzhledem k tomu, že nic nenaznačuje, že by stávka měla brzy skončit.
Řady stávkujících navíc rozšířili hollywoodští herci, což ohrožuje produkci nových pořadů nejen pro nadcházející televizní sezonu, ale i pro celý příští rok 2024. Produkce nových filmů a seriálů může být ohrožena i pro období začátku roku 2025.
Pro televizní a produkční společnosti jde o nepřijatelnou míru rizika, proto hledají cesty, jak mohou obejít hollywoodské scénáristy a herce, a nadále pokračovat v produkci.
Když podobná stávka probíhala před 15 lety, scénáristé měli podporu všech relevantních společností. Televize tehdy stáhly z vysílání populární noční shows i chystané premiéry některých seriálů, a nahradily je reprízami. Podpora stávky však skončila ve chvíli, kdy jedna ze společností podepsala dohodu dříve než ostatní, a vrátila se k premiérovému programu.
Další televize zareagovaly okamžitě a zařadily do vysílání své vlastní premiéry, kde scénáře psali lidé mimo stávkující organizaci nebo přímo moderátoři nočních pořadů. Tento postup nakonec rozzlobil stávkující umělce, a narušil křehkou rovnováhu na vysoce konkurenčním americkém TV trhu.
Probíhající stávky scénáristů i herců ohrožují produkci nových pořadů nejen pro nadcházející televizní sezonu, ale i pro celý příští rok 2024. Produkce nových filmů a seriálů může být ohrožena i pro období začátku roku 2025.
Televize jsou opatrnější než před 15 lety
Televize nyní volí opatrnější postup. Na podzim budou vyrábět a vysílat jiné žánry, kde nepotřebují využít služby herců a scénáristů ze západního pobřeží. A produkčně vhodným žánrem jsou právě reality shows, které mají co nejvyšší podíl spontánního děje, případně soutěže, kde jsou „scénáře předepsány“ v manuálech k jednotlivým formátům, a průběh vysílání je více spontánní. Díky tomu lze pro výrobu soutěžního pořadu využít předem stanovených mustrů, přičemž moderátoři musí napsat své vlastní dialogy, aby nedošlo k porušení podmínek stávky.
Momentálně není jasné, jak dlouho ještě potrvá stávka tvůrčích profesí v Hollywoodu. Scénáristé nicméně stávkují od 2. května, a zatím nic nenaznačuje tomu, že by mělo dojít k brzké dohodě. Mnohem pravděpodobnější je scénář, že stávka potrvá minimálně do jara 2024.
Neformální strategii producentů je nechat stávkující profese tzv. „finančně vyhladovět“, aby byli zejména scénáristé nuceni ustoupit od některých svých požadavků.
Stávka výrazně ovlivní i původní nabídku globálních streamingových platforem. Letošní nasazování nových původních filmů a seriálů sice nebylo výrazně dotčeno, ovšem příští rok mohou mít streameři problém. Většina globálně působících platforem si nicméně tento problém uvědomuje, a v posledních letech se někteří významní hráči postupně zbavují závislosti na americké produkci. Například Netflix už zhruba polovinu svých původních filmů a seriálů produkuje mimo USA. Po urovnání stávky v USA je zřejmé, že ještě více omezí služby těch lidí, kteří aktuálně stávkují.
Související článek: Stávka scénáristů a herců v USA může trvat ještě několik měsíců. Jak to ovlivní TV produkci?
Předchozí stávka trvala přesně 100 dní
Zajímavé rovněž je, že letošní stávka již překonala tu předchozí, která probíhala na přelomu let 2007 a 2008. Tehdejší stávka začala 5. listopadu 2007 a probíhala až do 12. února 2008. Televize se tak musely vyrovnat s ještě výraznějšími problémy, jelikož stávka ovlivnila probíhající podzimní televizní sezonu a zasáhla i vánoční vysílání všech relevantních televizí. Vše se podařilo vyřešit za pomocí pořadů z archivu, nicméně stávku se podařilo úspěšně uzavřít po 100 dnech.
Tehdejší situace však byla jiná v tom, že minimálně jedna z významných produkčních společností byla ochotna přistoupit na podmínky stávkujících. Tehdy šlo o televizní síť CBS a noční show Davida Lettermana. Díky tomu, že se Letterman vrátil k premiérové produkci, mělo to vliv na další televizní společnosti, které začaly improvizovat s produkcí premiérových pořadů. V důsledku toho výrazně vzrostl tlak na stávkující scénáristy, aby se vrátili do práce.
Nyní zatím hollywoodské profese nemusí čelit podobnému tlaku. Ten se začne projevovat až na podzim, kdy televize nebudou mít k dispozici dostatek premiérového obsahu v komerčně nejlukrativnější části roku.
Pro zajímavost se ještě vyplatí podívat se na škody, které způsobila předchozí stávka. Ekonomický think tank Milken Instituce spočítal, že stávka měla za následek zrušení téměř 38 tisíc pracovních míst a způsobila produkcím a televizím ztráty přesahující 2,1 miliardy dolarů. Po započtení inflace by tato ztráta dnes představovala 3 miliardy dolarů. Už nyní je však jasné, že bude mnohem vyšší vzhledem k tomu, že kromě televizních společností působí na produkčním trhu působí i prémiové streamingové platformy.
Předchozí velká stávka scénáristů proběhla na přelomu let 2007 a 2008. Měla za následek zrušení téměř 38 tisíc pracovních míst a způsobila produkcím a televizím ztráty přesahující 2,1 miliardy dolarů. Dnešní ztráty budou mnohem vyšší, jelikož na produkčním trhu již působí i prémiové streamingové platformy.