Prémiový sport se v USA dočasně vrátí na některé volně vysílající programy
Před nástupem éry placeného videostreamingu byly regionální sportovní televize jedinou možností, jak se mohl sportovní fanoušek v USA dostat k televizním zápasům svého místního sportovního klubu. V konkurenci placeného streamingu však tyto televize ztrácejí platící diváky a dostávají se do obrovských ztrát.
Probíhající změny nejen na americkém mediálním trhu výrazně ovlivňují některé televizní společnosti. Přesun diváků od tradičních pay-tv platforem směrem k placenému streamingu má výrazný vliv především na regionální sportovní televize v USA. Ty platí tamním profesionálním sportovním klubům a soukromým sportovním asociacím velmi vysoké částky za možnost vysílání jejich přímých přenosů. Týká se to hlavně vysílání baseballových a basketbalových přenosů. Podobný model funguje na americkém televizním trhu už několik desetiletí, a jsou to právě tradiční kabelové a satelitní pay-tv společnosti, které jsou klíčovými obchodními partnery profesionálních sportovních klubů.Nyní však tento model přestává fungovat. Diváci totiž opouští tradiční poskytovatele placené televize, a směřují do placených streamingových platforem. Tento pohyb má za následek, že klesají tržby nejen kabelovým a satelitním operátorům, ale především zmíněným sportovním televizím, které financují svůj provoz z poplatků za šíření, tzv. carriage fees.
Regionální sportovní televize souhrnně označované zkratkou RSN byly v předchozích desetiletích dominantní. Před nástupem éry placeného videostreamingu byly regionální sportovní televize jedinou možností, jak se mohl sportovní fanoušek v USA dostat k televizním zápasům svého basketbalového nebo baseballového klubu. Na tomto principu fungovaly především soutěže NBA, MLB a NHL. Jedinou výjimkou byl americký fotbal NFL, kde zájem diváků je výrazně vyšší než u jiných soutěží, a proto si kluby NFL mohou dovolit vysílat své zápasy ve volné terestrické televizi. Díky obrovské sledovanosti získají mnohem víc peněz než kdyby omezily svůj dosah jen na placenou televizi.
Přenosy z NBA, NHL nebo MLB se sice taktéž vysílají i na celostátní úrovni, ovšem v regionech jsou blackoutované. Díky tomu je divák nucen sledovat přímé přenosy svého oblíbeného týmu v místní placené televizi, což je obvykle místní RSN, která si za svůj obsah účtuje zvláštní příplatek ve výši přesahující 15-20 dolarů měsíčně.
Před nástupem éry placeného videostreamingu byly regionální sportovní televize, tzv. RSN, jedinou možností, jak se mohl sportovní fanoušek v USA dostat k televizním zápasům svého basketbalového nebo baseballového klubu. Nyní, když diváci přechází k placenému streamingu, se začíná projevovat výrazný pokles příjmů nejen u kabelových a satelitních společností, ale především u RSN televizí.
Nižší příjmy, ale stále vyšší platby za vysílací práva
Zmíněný velmi výhodný model regionálních sportovních televizí fungoval až do doby, než se začaly výrazněji prosazovat streamingové společnosti. Nyní, když diváci přechází k placenému streamingu, se začíná projevovat výrazný pokles příjmů nejen u kabelových a satelitních společností, ale především u RSN televizí.
V důsledku toho začaly citelně klesat příjmy těchto regionálních sportovních televizí z poplatcích za šíření. Jenomže navzdory nižším příjmům jsou tyto televize nuceny platit klubům stále vyšší sumy sumy za vysílací práva. Tato situace proto v posledních dvou letech vyústila do vleklých ekonomických problémů, které se dotýkají velké části RSN televizí bez ohledu na to, kdo je vlastní. V problémech jsou sportovní kanály velkých značek od AT&T nebo Warner Bros Discovery. A rovněž menší ale zavedené sportovní stanice Bally Sports mají velké problémy.
V důsledku toho se prémiový sport v některých regionech vrací na volně vysílající TV stanice. Ovšem, to je jen dočasný trend, jelikož profesionální sportovní soutěže a kluby budou i nadále hledat vhodný model financování postavený na dlouhodobém partnerství se silnými mediálními skupinami.
Jednou z těchto silných skupin by mohla být Warner Bros Discovery, která hodlá streamovat play-off baseballové ligy MLB v rámci své placené služby MAX. Dalším partnerem by mohla být technologická společnost Amazon se svou platformou Amazon Prime VIdeo. Opatrně se rovněž mluví o DAZN, která v Americe není zdaleka tak populární jako v některých evropských zemích.
Jediný Netflix zatím rozhodně neplánuje jít do sportovních přenosů. Zůstane u produkování velmi populárního původního obsahu, který má potenciál generovat příjmy dlouhodobě. Původní tvorba má totiž potenciál přilákat nové diváky i po několika letech, i kdyby to šlo jen o položky v archivu. Sportovní přenosy však nemají archivní potenciál. Jejich hodnota se projevuje pouze u živého vysílání, v archivu však nové diváky nepřilákají.
Prémiový sport se v některých regionech USA vrací na volně vysílající TV stanice. Jde o dočasný trend, jelikož profesionální sportovní soutěže a kluby budou i nadále hledat vhodný model financování postavený na dlouhodobém partnerství se silnými mediálními skupinami.
Doporučené téma: Americký trh přišel s kreativními příplatky za anténní programy. Nevyhýbá se jim ani streaming