Svět streamingu: Netflix překvapil nejnovějšími čísly, omezení hesel se projevilo růstem
Netflix alespoň podle výsledků druhého kvartálu získal slušné doplňkové příjmy na zpoplatnění sdílení hesel. Zároveň může statisticky vykázat významný růst nových předplatitelů i růst celkových tržeb, což byl pochopitelně hlavní záměr zavedených opatření omezujících uživatele.
Netflix na konci 2. kvartálu 2023 vykázal celkově přes 238 milionů platících zákazníků, což je o 8 procent více než ve stejném období před rokem. Mnohem důležitější je však údaj o celkových tržbách. Tržby vzrostly o 2,7 procent ve srovnání s druhým kvartálem roku 2022. To na první pohled není moc, ovšem právě rostoucí trend naznačuje, že omezení sdílení hesel se vyplatilo. Pro podrobné vyhodnocení těchto opatření je však potřeba počkat alespoň rok, aby bylo možné kvalifikovaně říct, zda se platformě nová opatření vyplatila nebo nikoliv.
Netflix mohl díky novým opatřením získat víc předplatitelů i vyšší tržby, nebo mírně stagnovat v tržbách, ale statisticky vykázat alespoň víc platících klientů. Prozatím se mu ve druhém kvartále podařilo překonat očekávání.
Dokud rostou příjmy, opatření jsou úspěšná
Právě růst tržeb je zatím jediným spolehlivým ukazatelem úspěšnosti platformy v oblasti potírání sdílení hesel. Netflix totiž na různých trzích připravil pro neplatící uživatele poměrně výhodné podmínky, jak se mohou legálně „připnout“ k cizímu účtu, pokud se znají s jeho hlavním plátcem. Když vám hlavní plátce nabídne možnost sub účtu, jsou podmínky motivační pro obě strany. Netflix tím získá nového platícího uživatele, který sice ve výsledku zaplatí méně než hlavní držitel účtu, ale důležité jsou celkové ekonomické uživatele.
Jednoduše řečeno, dokud rostou příjmy, tak do té doby může být management Netflixu s přijatými opatřeními spokojen. Stále sice platí i opatrnost analytiků, že Netflix může těmito zákazy víc ztratit než získat. Podle výsledků v druhém kvartále se však zdá, že momentálně převažují klady nad zápory.
Před zavedením placených sub účtů totiž existovalo několik scénářů, co by se mohlo dít. Podrobně jsme se jim věnovali v jedné z historicky nejčtenějších analýz na TVKOMPAS.cz, která má název Zpoplatnění sdílení účtů Netflixu je realitou. Jaké jsou scénáře dalšího vývoje? Tuto analýzu vám znovu dáváme do pozornosti, jelikož i po dvou měsících je stále aktuální.
Ve zkratce, Netflix mohl díky novým opatřením získat víc předplatitelů i vyšší tržby, nebo mírně stagnovat v tržbách, ale statisticky vykázat alespoň víc platících klientů. Prozatím se mu ve druhém kvartále podařilo překonat očekávání.
Právě růst tržeb je zatím jediným spolehlivým ukazatelem úspěšnosti platformy v oblasti potírání sdílení hesel. Netflix totiž na různých trzích připravil pro neplatící uživatele poměrně výhodné podmínky, jak se mohou legálně „připnout“ k cizímu účtu, pokud se znají s jeho hlavním plátcem.
Související analýzy a názorové texty z kategorie Svět streamingu:
- Zpoplatnění sdílení účtů Netflixu je realitou. Jaké jsou scénáře dalšího vývoje?
- Pokud Netflix zpoplatní sdílení hesel, může víc ztratit než získat, tvrdí analytici
- Zájem o levný balíček Netflixu s reklamou je zatím relativně nízký kvůli omezené dostupnosti
- Reporty o počtech uživatelů streamingových služeb je potřeba brát s určitou rezervou
- Prémiový streaming zdarma s reklamou? Velcí hráči zjišťují, že to nefunguje
Uživatelé zatím masově nezneužívají levnější balíčky pro „sdíleče“
Klíčové pro Netflix je to, aby uživatelé nezačali masově zneužívat nově představené levnější balíčky, které jsou určené pouze jako doplňkové účty k hlavnímu placenému účtu. Jeden z možných scénářů totiž je, že se uživatelé začnou slučovat do skupin, díky čemuž budou mít všichni ve výsledku levnější předplatné bez reklam. Jde o podobnou situaci, kdy telekomunikační operátor nabídne svým klientům výhodnější rodinný paušál s několika čísly. Operátoři sice rodinné paušály omezují věkem, nemůžete mít například rodinný paušál pro 5 nebo 6 dospělých lidí. Streamingové platformy však podobné omezení uplatnit nemohou, jelikož nemají způsob, jak spolehlivě zjistit, kdo se skutečně na kterém účtu dívá na jejich obsah.
Pokud se tedy část uživatelů rozhodne prostřednictvím sociálních sítí zorganizovat do skupin, a zajistit si tak výhodnější předplatné, Netflix tomu zatím nemůže bránit. Je to podobné jako v dobách, kdy společnost tiše tolerovala sdílení hesel. Dokud rostly tržby společně s celkovým počtem klientů, bylo možné tuto praktiku přehlížet. Jakmile však Netflix narazil na svůj strop z hlediska počtu uživatelů, musel začat hledat nové cesty, jak získat další příjmy.
Proto bylo zavedeno nejen omezení sdílení hesel, ale zejména levnější balíčky s reklamou. Většina globálních služeb totiž – alespoň prozatím – hledí na vývoj tržeb méně přísně než na vývoj počtu uživatelů. Vyšší číslo prodává, a pokud je možné dosáhnout výrazně vyšší počet uživatelů i za cenu mírného poklesu tržeb, jde v tomto případě o preferovanou obchodní taktiku.
V případě Netflixu však zatím platí, že rostou obě klíčové metriky. Z tohoto pohledu bude velmi zajímavé sledovat, jak se k tomu postaví konkurenční globální platformy, zejména Disney+ nebo MAX.
Klíčové pro Netflix je to, aby uživatelé nezačali masově zneužívat nově představené levnější balíčky, které jsou určené pouze jako doplňkové účty k hlavnímu placenému účtu. V případě Netflixu však zatím platí, že rostou obě klíčové metriky, tedy počet uživatelů, i výše celkových tržeb.