Ilustrační foto Pixabay.comJeden z průzkumů agentury Hub Entertainment Research se zabývá tím, jak průměrný divák využívá jednotlivé způsoby příjmu multimediálního obsahu. Přichází k závěru, že diváci v USA a ve Velké Británii udávají až sedm různých zdrojů obsahu, které mohou sledovat díky své chytré televizi nebo přidruženému set-top-boxu. Tento počet souvisí s tím, že největší pay-tv operátoři nyní ve svých programových balíčcích nabízí přístup i k placeným obsahovým aplikacím třetích stran. Divák má tak možnost sledovat několik různých zdrojů na jednom zařízení.
Televizní příjem už několik let nezahrnuje pouze lineární zdroje, tedy anténu, kabelovou televizi nebo satelit. Stále častěji lze na hlavní obrazovce v domácnosti sledovat i různé videoslužby na vyžádání. U6 několik agentur a průzkumů se snaží podrobně zjistit, které různé zdroje využívá průměrný divák, a v jaké míře.
Podobné studie zkoumající reálnou konzumaci multimediálního obsahu na hlavním televizoru v domácnosti už dávají k dispozici i renomované průzkumní společnosti. Agentura Nielsen například sleduje využití jednotlivých obsahových zdrojů v rámci průzkumu The Gauge, a pod tímto názvem vydává podrobné údaje o reálné sledovanosti televizních platforem v USA nebo v sousedním Polsku.
Z těchto dat vyplývá, že nejdostupnější televizní platformy nemusí být nutně ty nejvíce využívané. Potvrzuje se to jak v USA, kde očekávatelně roste streaming, tak i v Polsku, kde je sice terestrická platforma dostupná nejširšímu počtu obyvatel, ale diváci nejvíce sledují satelit a kabelovou televizi.
Zajímavé závěry však přináší i zmíněný pravidelný průzkum Monetization of Video od Hub Entertainment Research. Ten nemá ambici zjišťovat přesné podíly jednotlivých platforem. Klade si však za cíl shrnout, které platformy – včetně streamingových – lidé skutečně sledují, a jak je kombinují s tradiční lineární televizí.
Doporučená analýza ze sekce Svět streamingu: Zpoplatnění sdílení účtů Netflixu je realitou. Jaké jsou scénáře dalšího vývoje?
Nejlepší pozici má u diváků Netflix a Disney+
Z údajů, které realizátor částečně zpřístupnil, lze vyčíst, že spotřebitelé udávají mnohdy až 7 různých zdrojů obsahu, který sledují. Zároveň však uvádějí, že jde o maximum toho, co jsou schopni sledovat. Průměrný divák tedy může vedle tradiční terestrické, kabelové nebo satelitní televize pojmout 4-5 streamingových služeb, jak bezplatných, tak i placených.
Z bezplatných služeb na vyžádání lze zmínit YouTube, dále různé neplacené online služby typu Rakuten nebo Pluto TV, až po prémiové značky typu Netflix, Disney+ nebo Amazon Prime. Všichni tito hráči nyní bojují mezi sebou o pozornost diváka. Musí však počítat s tím, že divák si v ostré konkurenci bude stále více vybírat, a bude se časem mezi jednotlivými streamingovými službami plynule přesouvat.
Dobrou zprávou pro globální mediální firmy je fakt, že až 44 procent spotřebitelů uvádí, že za streamingové služby platí více peněz než před rokem. Zároveň však udávají, že jejich spotřeba je už nad hranicí, kterou považují za rozumnou („reasonable“). Zmíněných 44 procent spotřebitelů průměrně utratí za předplatné streamingových služeb až 77 euro měsíčně. Za optimální hranici však považují sumu pod 60 euro měsíčně.
Pokud bychom měli brát výsledky studie vážně, znamenalo by to, že část diváků může v následujících měsících přistoupit ke snížení počtu placených streamingových služeb, které využívá. Některé globální streamingové značky by tak mohly zaznamenat pokles předplatitelů.
Zástupci streamingových platforem si podobné riziko uvědomují. Podle mediálních vystoupení různých představitelů lze očekávat, že průměrný divák bude mít časem prostor potenciálně pro dvě až tři placené služby měsíčně. Některé průzkumy už nyní zjišťují, které služby divák vnímá jako postradatelné, a kterých by se v budoucnu nechtěl vzdát.
Podle očekávání má vedoucí hráč Netflix nejloajálnější publikum. Až 44 procent respondentů považuje Netflix za „nepostradatelný“. Další důležitou obsahovou platformou pro diváky je Disney+.
Shodou okolností jde o dva nejsilnější hráče na globálním streamingovém trhu. Oba tito hráči mají i nejagresivnější marketing, a dávají divákům k dispozici nejžádanější tituly na streamingovém trhu.
Pokud bychom měli brát výsledky studie vážně, znamenalo by to, že část diváků může v následujících měsících přistoupit ke snížení počtu placených streamingových služeb, které využívá. Některé globální streamingové značky by tak mohly zaznamenat pokles předplatitelů.