Telly: Budoucnost je v internetové placené televizi, satelit má však stále význam
Zástupci placené televize Telly uspořádali v Praze workshop pro novináře, kde bilancovali svou aktuální pozici na trhu, a odhlalili plány v provozní a programové oblasti. Mezi diskutovanými tématy bylo fungování internetové televize a satelitní platformy nebo polemika o možnostech distribuce obsahu ve 4K rozlišení.
Značka Telly patří k nejvýznamnějším operátorům na poli satelitní a internetové televize. Služby této společnosti využívá přes 170 tisíc aktivních klientů, většina z nich internetovou nebo satelitní televizi. Cílem operátora pro další období je pokračovat v zaměření na kvalitní programový obsah včetně atraktivních sportovních práv. Zástupci společnosti Telly to uvedli na středečním setkání s novináři.„Počty klientů kolísají a souvisí s vysíláním atraktivních sportovních zápasů. Sportovní programy lze objednat a sledovat krátkodobě i dlouhodobě, klienti mají k dispozici různé možnosti včetně předplacených kuponů,“ uvedl marketingový ředitel služby Telly Jan Schöppel.
Operátor v posledních měsících významně rozšířil právě dostupnost předplacených kuponů a dárkových karet s vybranými programovými balíčky. Touto formou lze zakoupit programové balíčky Střední, Sport Online nebo erotický balíček RED na 90 dní nebo i na celý rok dopředu. Kupony k těmto balíčkům jsou dostupné v několika různých prodejních sítích. Kromě dříve oznámené sítě čerpacích stanic Shell a trafik GECO, jde o obchody Žabka. Operátor hodlá dostupnost předplacených kuponů pro sledování placené televize dále rozšiřovat.
Satelitní příjem je stále důležitý. Prioritou je kvalitní obsah bez ohledu na způsob příjmu
Ze strategického hlediska je pro Telly klíčová nejen internetová televizní služba, ale i satelitní příjem, který je stále ještě výrazně populární. Noví klienti už sice mají zájem především o internetovou televizi, ale satelitní příjem využívá přibližně polovina dlouhodobě aktivních klientů operátora. Zástupci společnosti uvedli, že poměr dlouhodobých diváků satelitní a internetové televize je přibližně 50 na 50. Pokud jde o nové klienty, tam je poměr výrazně vyšší ve prospěch internetové TV.
„Satelit má pro nás velký smysl, jelikož jej využívají desítky tisíc klientů. Lineární televize je pro velkou část diváků stále ještě klíčová, a budeme tuto platformu podporovat, dokud to bude mít obchodní smysl,“ říká Marián Kuchár, jenž zodpovídá za technický provoz a vývoj televizní platformy.
Zástupci společnosti uvedli, že poměr dlouhodobých diváků satelitní a internetové televize je přibližně 50 na 50. Pokud jde o nové klienty, tam je poměr výrazně vyšší ve prospěch internetové TV.
Operátor se chce i nadále soustředit na atraktivní sportovní přenosy
Pokud jde o obsahové zaměření, služba Telly se ještě pod původním názvem DIGI stala domovem pro atraktivní sportovní obsah. Skupina LAMA ENERGY GROUP koupila operátora DIGI před osmi lety, a spolu s tím byla velmi aktivní i na trhu sportovních práv. Dlouhodobě například vysílala anglickou fotbalovou Premier league, z toho několik let ji měla k dispozici úplně exkluzivně.
Nyní má operátor výrazně širší programové portfolio. Důležitou roli hrají stále ještě sportovní přenosy. Premier league se sice přesunula ke konkurenci na program CANAL+ Sport, ovšem v nabídce Telly lze na koexkluzivní bázi sledovat mnoho jiných velmi atraktivních sportovních soutěží – například fotbalovou Ligu mistrů, velmi žádané fotbalové ligy západních zemí, bojové sporty UFC a WWE, nebo americkou NFL.
To vše je možné díky spolupráci s dalšími významnými operátory placeného vysílání. Operátor se však kromě prémiového sportu zaměřuje na atraktivní obsah pro různé cílové skupiny.
„Zaměřujeme se na kvalitní obsah, nejdeme úplne na kvantitu. Je pro nás důležité, aby nabízené kanály byly zajímavé a přínosné. Nemusíme tedy mít nutně 200 kanálů, stačí nám 120-130 programů, ale chceme divákům přinést především kvalitu,“ dodává Jan Schöppel.
Vysílání ve 4K rozlišení není ekonomické
Většina programů v nabídce je ve Full HD rozlišení. Operátor se výhledově nebrání ani Ultra HD/4K obsahu, problém je však ve vysoké ceně za vysílací práva k 4K sportovním přenosům. Vysoké jsou i distribuční náklady na straně operátorů. Navíc je nutné zohlednit fakt, že jen menší část klientů má k dispozici přijímače, které jsou schopny zpracovat a zobrazit signál ve 4K. Podobné úvahy tedy končí u vhodného poměru ceny a výkonu, aby to mělo smysl jak pro diváka, tak i pro poskytovatele placeného obsahu.
„Vysílání ve 4K je fajn, ovšem toto rozlišení nepřináší tak výraznou přidanou hodnotu oproti Full HD, aby se to momentálně vyplatilo. Navíc, dnešní kvalitní televizory od předních značek, které mají podporu 4K rozlišení, již umí Full HD obraz opravdu pěkně upscaleovat do 4K,“ říká Marián Kuchár.
Podle něj je potřeba vnímat hlavně ekonomickou stránku věci. Není problém k divákovi doručit 4K obsah už nyní. Je však problém podobný obsah zakoupit nebo vyrobit za příhodných ekonomických podmínek.
„Ceny za jeden sportovní zápas vysílaný ve 4K jsou velmi vysoké. U některých sportovních disciplín navíc není možné vyprodukovat úplně celý přenos v této kvalitě. Když například snímáte outdoorový event, například cyklistiku v odlehlých oblastech, bývá problém tyto přenosy vyprodukovat v nativním 4K. Například Eurosport sice vysílá ve 4K kvalitě, ale u některých přenosů jde pouze upscale z Full HD, a nikoliv o nativní 4K přenos,“ dodal Marián Kuchár.
Další podrobnosti ze setkání zástupců Telly s novináři přineseme v následujících dnech.
Operátor v posledních měsících významně rozšířil právě dostupnost předplacených kuponů a dárkových karet s vybranými programovými balíčky. Touto formou lze zakoupit programové balíčky Střední, Sport Online nebo erotický balíček RED na 90 dní nebo i na celý rok dopředu. Prodej probíhá v síti čerpacích stanic Shell, v trafikách GECO nebo v prodejnách potravin Žabka. Programové balíčky lze zakoupit i přímo přes e-shop na webu operátora.