Kombinace bezplatného a placeného obsahu internetové televize funguje překvapivě dobře
Nynější souboj mezi americkými technologickými giganty se odehrává o diváky, kteří za televizi neplatí, a nehodlají platit ani v budoucnu. Operátoři si totiž uvědomují, že trh tradiční placené televize je již nasycen, a tak hledají nové obchodní možnosti. Nyní vidí všichni operátoři obrovský potenciál právě ve volně dostupném vysílání přes internet. Jde jim především o možnost servírovat divákům programatickou reklamu společně se stokrát recyklovaným starším obsahem, nebo s desítkami volně dostupných regionálních a zpravodajských televizí.
O fenoménu trhu tzv. FAST Channels opakovaně píšeme na TVKOMPAS.cz, jelikož jde o trend, který v příštích letech zcela určitě dorazí na všechny trhy i do střední Evropy. Pro lepší orientaci doporučujeme archivní analýzu, kterou jsme na toto téma přinesli loni na podzim.
Doporučená analýza: Co jsou to FAST kanály a jak fungují? Mohou být záchranou tradiční televize v streamingové éře?
Mix archivního televizního obsahu, starších zábavných pořadů, celovečerních krimi dokumentů a zpravodajství kupodivu výborně funguje i v on-line prostředí. Platí to zejména v případě, když zmíněný obsah divákům naservírujete v tradiční lineární podobě. Na trhu je totiž mnoho nejenom starších diváků, kteří tento druh obsahu vyhledávají, a relaxují u televize tak, že přepínají programy. Díky tomu nemusí předem plánovat, co chtějí vidět, ale v bohaté programové nabídce je vždy něco zaujme, i když jde mnohdy jen o archivní obsah starý desítky let.
Americký trh je sice zajímavý tím, že i běžná terestrická televize poskytuje divákům několik desítek programů zdarma, ovšem míra vysílané reklamy je výrazně vyšší než u volně dostupných internetových programů. Zatímco tradiční televize odvysílá minimálně 16 minut reklamy a upoutávek v každé hodině, internetové kanály se mnohdy dostávají na hranici 6 minut. Divák tak neočekává „nekonečné reklamní bloky“, což pro něj dělá internetovou televizi atraktivnější.
Volně dostupné internetové kanály přitom fungují na principu skutečně otevřeného způsobu příjmu. Tyto programy může sledovat opravdu kdokoliv bez významných technologických překážek. Někteří operátoři dokonce neuplatňují ani geoblokaci, případně ji uplatňují ve velmi příznivé podobě. Klíčové však je, že tyto společnosti nevyžadují žádnou registraci od diváka. Stačí zadat adresu platformy do moderního internetového prohlížeče, a stream se spustí automaticky.
Na trhu je totiž mnoho diváků, kteří relaxují u televize tak, že přepínají programy. Díky tomu nemusí předem plánovat, co chtějí vidět, ale v bohaté programové nabídce je vždy něco zaujme, i když jde mnohdy jen o archivní obsah starý desítky let. Navíc je u internetových programů výrazně méně reklamy než v tradiční televizi.