V Nizozemsku se spojí čtyři pay-tv operátoři, aby společně nabídli domácí fotbalovou soutěž
Spolupráce nejvýznamnějších poskytovatelů placené televize se poprvé materializovala před 4 lety ve Velké Británii, kde největší značky začaly vzájemně sdílet své sportovní programy. K podobnému kroku následně došlo i v jiných zemích včetně České republiky a Slovenska. Nyní je na řadě Nizozemsko. Tamní pay-tv operátoři se spojili s cílem podat společnou nabídku pro vysílání tamní nejvyšší fotbalové soutěže. Zajímavé je, že ani jeden z operátorů nepožaduje exkluzivitu pro sebe. Všechny čtyři společnosti deklarují zájem tato vysílací práva vzájemně sdílet.
Deklarovaným cílem společného postupu čtyř operátorů je snaha, aby se ligové fotbalové přenosy dostaly k co největší skupině potenciálních diváků. Reálným cílem je, pochopitelně, snaha o udržení vlivu tradičních operátorů na domácím trhu na úkor globálních technologických značek.
Vysílací práva v několika posledních licenčních cyklech držel americký sportovní kanál FOX Sports prostřednictvím své nizozemské pobočky. Právě pod značkou FOX Sports se vysílaly přenosy z nizozemské první i druhé národní fotbalové soutěže. Tento trend pokračoval i poté, kdy evropské operace FOX Sports odkoupil a převzal konglomerát Disney. Tento hráč následně v Nizozemsku obnovil přítomnost značky ESPN, a začal vysílat nizozemské fotbalové přenosy pod touto značkou – psali jsme o tom před dvěma lety v článku Značka ESPN se částečně vrací do Evropy.
Nyní však Disney čelí obrovské konkurenci čtyř operátorů, kteří chtějí přenosy nejvyšší nizozemské soutěže vysílat přímo ve vlastní režii, bez amerického prostředníka. Do společné nabídky se zapojili operátoři Delta, KPN, T-Mobile a VodafoneZiggo.
Deklarovaným cílem jejich společného postupu je snaha, aby se ligové fotbalové přenosy dostaly k co největší skupině potenciálních diváků. Reálným cílem je, pochopitelně, snaha o udržení vlivu tradičních operátorů na domácím trhu na úkor globálních technologických značek. Čtyři tradiční nizozemskí pay-tv operátoři mohou tímto krokem oslabit nejen skupinu Disney, ale především další streamingové platformy, které by se mohly potenciálně ucházet o vysílací práva. Do této skupiny patří například Amazon Prime Video nebo platforma DAZN.
Připomeňme, že Nizozemsko bylo vůbec prvním trhem světa, kde začala působit placená streamingová platforma Disney+. Tamní diváci tak měli přístup k exkluzivnímu obsahu od Disney o několik měsíců dřív než diváci v USA. I tento fakt názorně ilustruje, jak velmi důležitý je nizozemský trh pro globální hráče, a nejen pro skupinu Disney.
Doporučený text: Tradiční placená televize je znovu v kurzu
Související text: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?