Spektrum Home může zaujmout v DVB-T2, kombinovaný kanál by však dával větší smysl
Osobně vnímám zařazení Spektrum Home do terestrického příjmu jako dobrý krok, a rovněž pozitivně lze vnímat i posílení původní produkce o některé nové tituly. Co mi však z pohledu diváka neplacené televize chybí, je koncept programu s kombinovaným obsahem dalších stanic z bohatého portfolia skupiny AMC.
Na tiskové konferenci k uvedení Spektrum Home jsem se minulý čtvrtek ptal na možné plány ohledně zpřístupnění dalších stanic. Vedeni české pobočky AMC podle očekávání potvrdilo, že se hodlá i nadále zaměřovat primárně na placené vysílání. Další programy ve volné platformě DVB-T2 tak prozatím nejsou v plánu. Nicméně vše se může změnit podle případného úspěchu Spektrum Home.
Model volně dostupného vysílání původně placené stanice je v souladu se současným trendem zpřístupňování vybraného placeného obsahu co nejširšímu okruhu diváků. Globálně se podobná distribuce označuje souhrnným pojmem FAST Channels, a zejména na americkém trhu prožívá obrovský boom. Právě USA je pro skupinu AMC domovským trhem, a tam v rámci volného vysílání rovněž experimentuje s některými svými značkami. Místo drahého terestrického vysílání však americká AMC volí ekonomičtější model neplacené televize přes internet. Například v platformě Pluto.tv vysílá kanál Stories by AMC.
Fotogalerie: Spektrum Home, tisková konference dne 13. dubna 2023
Je terestrika vhodná pro menší tematické televize?
Český trh je však specifický, a vstup AMC s jedním ze svých programů do terestrické platformy DVB-T2 dává určitý strategický smysl. Překvapivé ovšem je, že skupina si pro tuto vysílací platformu zvolila jeden z nejméně významných kanálů ze svého portfolia. Spektrum Home sice může zaujmout některé diváky na anténě, při vší úctě však nelze mluvit o vysoké atraktivitě jeho obsahu.
Mnohem zajímavější by bylo, kdyby se AMC odhodlala k úplně novému „ochutnávkovému kanálu“, jenž by kombinoval obsah z celého bohatého programového portfolia této skupiny. Přitom AMC už kdysi podobný program provozovala. Měl název C8, vysílal zhruba před 8 lety, tehdy ale fungoval jen v placených platformách.
Podobný produkt v terestrickém vysílání by však mohl mít významný strategický i obchodní potenciál, jelikož by mohl ukázat divákům, jaký typ obsahu mohou vidět, pokud by někdy v budoucnu uvažovali o přechodu k placené televizi. Při oslovení dostatečného publika by se podobný kanál mohl i „sám zaplatit“ prostřednictvím příjmů z reklamy.
Skupina AMC však prozatím zvolila jinou cestu, a anténním divákům nabízí přednostně lifestylový obsah. Ten je sice v platformě DVB-T2 již bohatě zastoupen na jiných programech, i tak si ještě může najít další nové diváky.
Související článek: Skupina AMC Networks představila nabídku programu Spektrum Home ve volném vysílání