Výzkum atmedia index: ČT Déčko v čele žebříčku nejlépe hodnocených TV stanic
Společnost Atmedia představila atmedia index v roce 2020 s cílem nabídnout klientům srozumitelný ukazatel úspěšnosti televizních stanic a jejich značky na českém trhu. Pravidelná realizace výzkumu umožňuje sledovat hodnocení kvality jednotlivých televizních stanic v čase.
„ČT Déčko obhájilo již potřetí v řadě první místo v žebříčku nejlépe hodnocených televizních stanic na českém trhu. Také stanice Prima ZOOM a National Geographic dosáhly velmi podobného hodnocení, které je opět zařadilo na druhé a třetí místo,“ přibližuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia, která na českém trhu obchodně zastupuje téměř 30 tematických televizních stanic.
Navíc celkem pět z deseti nejlépe hodnocených televizních stanic obsadily podobně jako v předchozích dvou letech dokumentární kanály – vedle Prima Zoom a National Geographic to byly například Discovery Channel nebo Animal Planet. K dlouhodobě dobře hodnoceným televizním kanálům patří také HBO nebo ČT sport.
K nejlépe hodnoceným atributům, které se podílí na celkovém atmedia indexu, patří dlouhodobě vizuální kvalita vysílání, programová skladba a kvalita televizních pořadů. Atmedia index zkoumá také podpořenou znalost mezi diváky.
Doporučená analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?
Index většiny stanic poklesl, snížily se však i kvalitativní rozdíly
„Téměř všechny televizní stanice, které jsme zařadili do výzkumu, měly v loňském roce nižší atmedia index než v předchozích letech. Průměrný atmedia index všech televizních stanic za minulý rok je 61,6 bodu, což je o 2,6 bodu méně než v roce 2021 a o 2,1 bodu méně než v roce 2020,“ vysvětluje Pavel Müller.
Upozorňuje ovšem i na pozitivní trend, kdy se každým rokem snižuje rozdíl mezi nejlépe a nejhůře hodnocenou televizní stanicí. Výsledný atmedia index nejlépe hodnoceného ČT Déčka za loňský rok je 77,6 bodu, na opačném konci je televizní stanice se skóre 42,8. Ještě před rokem byl přitom rozdíl 50,9 bodu.
K nejlépe hodnoceným atributům, které se podílí na celkovém atmedia indexu, patří dlouhodobě vizuální kvalita vysílání, programová skladba a kvalita televizních pořadů. „Platí to především pro dokumentární, ale také dětské nebo filmové kanály. Právě ty by také jejich diváci nejčastěji doporučili svým známým,“ tvrdí Pavel Müller.
Atmedia index vedle hodnocení kvality televizních stanic zkoumá také podpořenou znalost mezi diváky. Nejvíce známými televizními stanicemi jsou nepřekvapivě plnoformátové Nova, Prima a ČT 1 následované dalšími celoplošnými stanicemi těchto televizních skupin.
„Vysoké znalosti ale dosahují i některé placené tematické televizní stanice s dlouhodobě budovaným brandem. Takovým příkladem může být HBO, National Geographic nebo Disney Channel,“ doplňuje Pavel Müller.
Atmedia index přináší výsledky hodnocení kvality celkem 64 televizních stanic. Většina z nich je zapojena do oficiálního elektronického měření televizní sledovanosti. Výzkum provádí společnost Atmedia dvakrát ročně, celkově se jej účastní více než 4 000 respondentů z Českého národního panelu, kteří jednotlivé televizní stanice hodnotí na základě 7 kvalitativních atributů. Sběr dat provádí výzkumná společnost ResSOLUTION / Nielsen metodou CAWI, tedy formou on-line dotazníku, který respondenti vyplňují samostatně.
Celkem pět z deseti nejlépe hodnocených televizních stanic obsadily podobně jako v předchozích dvou letech dokumentární kanály – vedle Prima Zoom a National Geographic to byly například Discovery Channel nebo Animal Planet. K dlouhodobě dobře hodnoceným televizním kanálům patří také HBO nebo ČT sport.