Názorová analýza: Disney začíná propouštět. Vsadit všechno na streaming nebylo správné
Bylo chybou vsadit vše na jednu kartu, tedy streaming. Placený streaming je sice novým a potenciálně velmi výnosným odvětvím, ovšem stejně strategicky důležitá je i tradiční placená televize nebo kinodistribuce.
The Walt Disney Company, jedna z největších společností orientovaná na zábavu a produkci, spustila plán propouštění, který počítá se zrušením přibližně 7 tisíc pracovných pozic. Společnost počítá s úsporou na personálu ve výši necelých 3 miliard dolarů. Další přibližně 3 miliardy chce ušetřit na produkci nového obsahu, což lze vnímat i tak, že seškrtá výdaje producentů obsahu, kteří pro skupinu Disney točí nové filmy a seriály. Nutnost úspor obhajoval i začátkem letošního roku staronový ředitel Bob Iger, jenž byl povolán z důchodu poté, co společnost neprokázala příliš šťastnou ruku při výběru jeho nástupce. Bob Iger nyní může realizovat i velmi nepopulární kroky, jelikož na jeho další manažerskou kariéru už negativní kroky nebudou mít tak výrazný vliv.Propouštění v rámci skupiny Disney je sice očekávatelné, ale i tak je do jisté míry překvapivé vzhledem k tomu, že skupina vlastní jednu z nejpopulárnějších streamingových služeb na světě. Rovněž její zábavné parky, plavby a další společenské aktivity patří k nejnavštěvovanějším. Nutnost propouštění se však dotkla mnoha amerických firem v sektoru technologií a zábavy, což naznačuje, že globální ekonomika nyní skutečně není v tak dobré kondici, jak čas od času slýcháme od americké administrativy.
Příklad Disney však ukazuje i další zajímavost. Streamingová služba Disney+ vykazuje přes 150 milionů platících diváků. Navzdory tomuto faktu zatím nedokáže svým majitelům přinášet zisk. Důvodem je především stále vyšší cena za produkci nového obsahu, a poměrně vysoké provozní náklady na zajištění chodu tak obrovské platformy. Se ztrátovostí služby se v prvních 5 letech sice počítalo. Problém však je, že jiné části mediálního byznysu v předchozích dvou letech uvolnily pole právě této službě. Celá skupina tak má vyšší náklady, a zároveň nižší tržby z obsahu než mohla mít, pokud by se veškerá pozornost nesoustředila výhradně na Disney+.
Pokud chce Disney i nadále prosperovat tak, jako se mu dařilo před covidovou krizí, bude se muset přizpůsobit. Klíčové bude postupné obnovení důvěry s tradičními obchodními partnery včetně provozovatelů kin, a placených TV platforem. Streaming ve formě Disney+ může být rovněž strategickou prioritou, ale neměl by být preferován na úkor jiných důležitých obchodních činností.
K tématu: Disney+ vůbec poprvé zaznamenal pokles počtu platících diváků. Cena za původní tvorbu stoupá
Klíčové jsou vztahy s tradičními poskytovateli obsahu
Jako jeden z mnoha příkladů lze zmínit placený televizní byznys. Disney na několika trzích ukončil provoz některých svých tradičních televizních programů, čím výrazně snížil své příjmy z poplatků od operátorů placené televize. Na Britských ostrovech dokonce neobnovil kontrakty na šíření svých kanálů ani největším pay-tv operátorům. Chtěl totiž, aby klienti placené satelitní a kabelové televize přešli přímo pod Disney+. Management Disney zřejmě očekával, že pokud svým partnerům vypne programy značky Disney, že diváci automaticky přejdou pod Disney+. K tomu zřejmě nedošlo.
Dalším příkladem ne úplně šťastného rozhodnutí je snaha nabízet některé nové žádané filmy nikoliv formou tradiční kinodistribuce, ale především přímo v rámci platformy Disney+, i když se zvláštním příplatkem. Ani tato strategie však nefunguje, jelikož tradiční kino nabízí divákům úplně jiný druh zážitku než streamování filmů v pohodlí domova.
Společnost Disney proto pomalu opouští od tohoto záměru, a hodlá v kinodistribuci pokračovat. Tento fakt nelze vnímat jinak než jako přiznání, že orientace výhradně na placený streaming nemůže fungovat. Bylo chybou vsadit vše na jednu kartu. Placený streaming je sice novým a potenciálně velmi výnosným odvětvím, ovšem stejně strategicky důležitá je i tradiční placená televize nebo právě kinodistribuce.
Pokud chce Disney i nadále prosperovat tak, jako se mu dařilo před covidovou krizí, bude se muset přizpůsobit. Klíčové bude postupné obnovení důvěry s tradičními obchodními partnery včetně provozovatelů kin, a placených TV platforem. Streaming ve formě Disney+ může být rovněž strategickou prioritou, ale neměl by být preferován na úkor jiných důležitých obchodních činností.
Walt Disney je totiž závislý nejen na on-line konzumaci obsahu, ale především na partnerství s tradičními poskytovateli obsahu, kteří mají za své klienty koncové diváky. Společnost má před sebou ještě dlhou, a poměrně bolestivou cestu. Nynější vlna propouštění je jen prvním krokem.
Streamingová služba Disney+ vykazuje přes 150 milionů platících diváků. Navzdory tomuto faktu zatím nedokáže svým majitelům přinášet zisk. Se ztrátovostí služby se v prvních 5 letech sice počítalo. Celá skupina má však vyšší náklady, a zároveň nižší tržby z obsahu než mohla mít, pokud by se veškerá pozornost nesoustředila výhradně na Disney+.